مروری بر کتاب «درسنامه نقد تشیع انگلیسی»، تألیف مهدی مسائلی

کتاب «درسنامه نقد تشیع انگلیسی» نوشته‌ای جدید از حجت الاسلام مهدی مسائلی است که در راستای سایر کتاب‌های وی به موضوع نقد افراط گرایی مذهبی و وحدت اسلامی در جهان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه و علوم انسانی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در سال‌های گذشته از این نویسنده دراین‌باره کتاب‌هایی با عناوینی همچون «نهم ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها»؛ «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت»؛ «لعن‌های نامقدس»؛ «عار یا شعار؛ قمه زنی در ترازوی عقل و شرع»؛ «سرآغاز اصلاح عزاداری» و «جریان افراط گرای تشیع، مختصات فکری و رفتاری» منتشر شده بود. اما موضوعی که کتاب جدید این نویسنده را از مباحث پشین وی متمایز می‌کند ورود به بحث جریان‌شناسی گروه‌های افراط‌گرای شیعه است، موضوعی که علی‌رغم توجه عمومی به آن، اثر توصیفی دقیق و مستندی درباره آن وجود ندارد و کتاب «درسنامه نقد تشیع انگلیسی» تلاش کرده در بخشی از مطالبش به آن بپردازد. در ادامه گزارشی از محتوای کتاب «درسنامه نقد تشیع انگلیسی» ارائه می‌کنیم. 

مطلب مهمی که در صفحات ابتدایی این کتاب توجه را به خود جلب می‌کند، توضیحی درباره امکان نمایش کلیپ‌ها و مستندات تصویری کتاب از طریق تلفن همراه است. در این کتاب در بالای بعضی از صفحات آن بارکدها و کیوآرهایی قرار داده شده است که با اسکن آنها با تلفن‌های هوشمند، مستندها و کلیپ‌های مربوط به متن آن صفحه پخش می‌شود. برای اسکن این کیوآرهایی باید اپلیکیشن خاصی نصب شود که لینک نصب آن در ابتدای کتاب قرار دارد. با اضافه شدن این امکان فوق العاده به کتاب بسیاری از مدارک کتاب تصویری و چندرسانه‌ای‌ شده‌اند. 
اما محتوای کتاب در دو بخش ارائه شده است و همان‌گونه که اشاره شد بخش ابتدایی آن به جریان‌شناسی گروه‌های افراط گرای شیعه اختصاص دارد و بخش دوم کتاب به ویژگی‌های فکری و رفتاری این جریان‌ها می‌پردازد.

در ابتدای بخش اول کتاب، توضیحی درباره عنوان تشیع انگلیسی داده شده است. نویسنده در این قسمت میان تعبیر تشیع انگلیسی و شیعه انگلیسی تفاوت می‌گذارد و تشیع انگلیسی را وصف یک اندیشه می‌داند که شامل اندیشه‌های افراطی و فرقه‌گرایانه‌ای می‌شود که گسترش آن‌ها دشمنان را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌رساند. او معتقد است که بسیاری از مروجان چنین تفکری ممکن است ارتباط مستقیمی با انگلیس و یا دیگر کشورهای سلطه‌گر نداشته باشند و بر اساس جهل، تعصب، غفلت، جاه‌طلبی و... به ترویج تفکرات و رفتارهای فرقه‌گرایانه بپردازند. البته در این میان افراد مزدوری نیز وجود دارند که مستقیم یا غیرمستقیم با سرویس‌های جاسوسی سلطه‌گران جهانی همکاری می‌کنند تا به گسترش و هدایت افراط‌گرایی مذهبی بپردازند، این افراد را می‌توان شیعیان انگلیسی نامید. 

نویسنده سپس به بحث جریان‌شناسی گروه‌های زمینه‌ساز تشیع انگلسی وارد می‌شود و اولین جریانی که به توصیف آن می‌پردازد، جریان انجمن حجتیه است. وی ابتدا توضیح مفصلی درباره تاریخچه انجمن حجتیه از تأسیس تا اعلام تعطیلی و فعالیت‌های غیررسمی آن در سال‌های بعد ارائه می‌کند؛ سپس با دسته‌بندی ویژگی‌های فکری این تشکیلات به این نکته می‌پردازد که در زمان کنونی منازعهٔ آن‌ها با ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی، به تفاوت نگاه آن‌ها نسبت بعضی رفتارهای مذهبی کشیده شده است و تقابلِ روش مذهبی آن‌ها با گفتمان وحدت اسلامی بیشتر شده است. آن‌گونه که در این سال‌های اخیر با جریان‌ها و گروه‌های دیگری همچون جریان شیرازی پیوند برقرار کرده‌اند و علی‌رغم بعضی اختلافات اندیشه‌ای آن‌ها با انجمن، اولویت‌ مذهبی همهٔ این جریان‌ها کاملاً با یکدیگر مشترک شده است.

دومین جریان و گروه مهمی که این کتاب به آن می‌پردازد، جریان شیرازی است. درباره جریان شیرازی نیز تاریخچه‌ی مفصلی از تأسیس آن در کربلا توسط آیت الله سید محمد شیرازی گرفته تا زمان کنونی بیان می‌شود. در این قسمت توصیف‌های جدیدی از جریان شیرازی ارائه می‌شود، خصوصا این‌که جریان شیرازی به دو مجموعه مذهبی و جهادی‌سیاسی تقسیم می شود و گزارشی از فعالیت‌های جریان سیاسی‌جهادی آن و ارتباطش با انقلاب اسلامی ایران ارائه می‌شود. در توصیف مجموعه مذهبی جریان شیرازی نیز بیان می‌شود که مباحث تقابل شیعه و سنی و رفتارهای تند مذهبی در آن پررنگ بود. مسئولیت این مجموعه برعهده سید حسن شیرازی بود و برادر وی سید صادق شیرازی نیز با این مجموعه همکاری می‌کرد. پس از فوت سید محمد شیرازی، مرجعیت سنتی در میان هواداران شیرازی به سید صادق شیرازی رسید و جریان شیرازی ممحض در مسائل مذهبی شد و حتی از بسیاری رویکردهای اجتماعی و تربیتی سید حسن شیرازی نیز کناره گرفت. نویسنده در ادامه این قسمت به بررسی جزئی افکار و رفتارها و مجموعه‌های تحت نفوذ جریان شیرازی در دوره جدید می‌پردازد. 

نویسنده در ادامه به توصیف و نقد گروه یاسر الحبیب می‌پردازد که یکی از خروجی‌های جریان شیرازی است و به یکی اصلی‌ترین جریان رسانه‌ای تفرقه‌افکن در دنیای اسلام تبدیل شده است.
بعد از آن نیز با عنوان «جریان‌های معروف به برائتی» سایر گروه‌های کوچک و بزرگ مروج افراط‌گرایی را مورد بررسی قرار می‌دهید. در این بخش افراد و مجموعه‌هایی مثل ‌«محمد هدایتی و شبکهٔ سلام» و «حسن اللهیاری» و «عبدالحلیم الغِزّی و شبکهٔ القمر» مورد بررسی قرار می‌گیرند و از نزاع افراط‌گرایان شیعه با یکدیگر سخن گفته می‌شود.
نویسنده پس از این مباحث در بخش دوم کتاب به بحث ویژگی‌های فکری و رفتاری این جریان‌ها وارد می‌شود. در این بخش می‌توان چکیده‌ای از مباحث پیشین کتاب‌های مهدی مسائلی را دید. مباحثی مانند وحدت‌ستیزی که در آن از نهم‌ربیع و لعن و تبری بحث می‌شود یا افراط‌ در عزاداری که به بحث قمه‌زنی نیز می‌پردازد. بحث از روش تکفیر و فرقه سازی این جریان‌ها و عقل‌ستیزی و ترویج روش اخباری گری نیز از دیگر مباحث این بخش است. 

کتاب «درسنامه نقد تشیع انگلیسی» با قیمت ۴۵هزار تومان توسط نشر وثوق منتشر شده است و تنها از طریق فضای مجازی و به صورت پستی به فروش می‌رسد. برای تهیه این کتاب می‌توانید از طریق واتساب به شماره 0935513139 پیام دهید و آن را با تخفیف خریداری کنند.

خبرنگار: علیرضا بهشتی خواه

انتهای پیام /

کد خبر: 1078639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =