فشار متقابل جدید پکن به رسانه‌های آمریکایی در چین

وزارت خارجه چین از رسانه‌های آمریکایی مستقر در این کشور خواسته گزارشی از عملکرد خود را ظرف یک هفته ارسال کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه به شش رسانه آمریکایی دستور داد ظرف یک هفته گزارش عملکرد خود در این کشور را گزارش دهند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این اقدام چین پس از اقدام متقابل آمریکا علیه رسانه‌های چینی مستقر در ایالات متحده صورت گرفت. وزارت امور خارجه چین در این زمینه از برخی رسانه‌های مطرح ایالات متحده از جمله شبکه خبری «ای بی سی» روزنامه «لس آنجلس تایمز»، هفته نامه «نیوزویک» خبرگزاری «فیچر استوری نیوز» و رادیوی «مینه سوتا» مستقر در چین نام برده و خواسته طی یک هفته گزارش فعالیت‌های خود را ارسال کنند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد پکن تحریم‌هایی را علیه نهادهای آمریکایی که در فروش تسلیحات به تایوان مشارکت داشته‌اند، اعمال خواهد کرد. او در ادامه از قصد کشورش برای اعمال تحریم علیه شرکت‌های آمریکایی «لاکهید مارتین»، «بوئینگ» و «ریتیون» خبر داد. هفته گذشته وزارت خارجه چین از آمریکا خواسته بود قرارداد فروش تسلیحات به تایوان را لغو کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اخیرا در سخنانی مدعی شد، چین بزرگ‌ترین دشمن و رقیب کشور است. ترامپ در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین دشمن آمریکا کدام قدرت خارجی است مدعی شد: «من می‌گویم چین. آن‌ها حریف ما هستند، آن‌ها رقیب ما هستند و از جنبه‌های مختلفی دشمن ما محسوب می‌شوند».

رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای چند ماه اخیرش افزود: «فکر می‌کنم آن‌ها رقیب ما هستند، کار آن‌ها بسیار ناپسند بوده و هرگز نباید دوباره تکرار شود. آن‌ها نباید می‌گذاشتند این مرض مسری (ویروس کرونا) از چین خارج شود و در جهان منتشر شود».

ترامپ در حالی چین را بزرگ‌ترین دشمن آمریکا نامیده که واشنگتن و پکن را با اعمال تعرفه سنگین بر روی کالاهای چینی وارد جنگ سیاسی کرده است. از سوی دیگر واشنگتن مکرراً درامور داخلی چین مداخله کرده و از جدایی‌طلبان تایوان و هنگ‌کنگ حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =