تن دادن به خواسته‌های آمریکا اکسیژنی است که برای تداوم قلدری‌هایش بدان نیازمند است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تن دادن به خواسته‌های آمریکا به مثابه اکسیژنی است که ایالات متحده برای تداوم قلدری‌هایش بدان نیازمند است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: هفتاد و پنج سال پیش، سازمان ملل متحد تاسیس شد تا صلح و امنیت بین المللی را پس از دو جنگ دهشتناک احیا کند. اما تا چه میزان موفق بوده ایم؟

ظریف افزود: بر اساس پژوهشی جدید، در نتیجه «جنگ‌های همیشگی» آمریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی- سال ملل متحد برای - سی و هفت میلیون نفر آواره شده‌اند. هشت جنگ مرگ بار که آمریکا از سال ۲۰۰۱ ذیل عنوان جنگ علیه ترور به راه انداخته یا به آن پیوسته است، به از دست رفتن جان صدها هزار نفر از مردمان بیگناه، جوامع و خانواده‌های بی‌شمار نابود شده، دولت‌های متعدد فرومانده و در حال فروپاشی و افراطی گری بی سابقه انجامیده است.

وزیر خارجه بیان کرد: از این رو، امروز ما باید از خود بپرسیم: آیا امروز جهان ما ایمن‌تر- یا ناامن‌تر - از سال ۱۹۴۵ شده است.

وی پرسید: چگونه می‌توانیم با یکجانبه‌گرایی و عناد با حقوق بین‌الملل از سوی قلدری که تنها یاد گرفته تهدید به زور کند و با تکبر سخن بگوید، مقابله کنیم.

ظریف افزود: چگونه می‌توانیم رژیمی را متوقف کنیم که بیش از ۲۲۰ سال از تاریخ ۲۴۴ ساله‌اش را در جنگ بوده‌است: از جنگ‌های علیه بومیان آمریکا تا جنگ علیه بخشی از مردم خود که آن‌ها را به بردگی کشانده بود- که هنوز هم در نهایت وحشی‌گری ادامه دارد، تا ۳۹ درگیری نظامی و همچنین نزدیک به ۱۲۰ جنگ اقتصادی- که برای مقبولیت بخشی آن را به دروغ "تحریم"می‌نامد - از ۱۹۴. علیه هر کس که تسلیم هوی و هوس آمریکا نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جالب است که ایالات متحده در اکثر این "جنگ‌های همیشگی" شکست خورده است. در واقع، هیچکس در جنگ پیروز نمی‌شود.

وی اضافه کرد: وقت تغییر مسیر فرا رسیده است تا از هدر رفتن خون و سرمایه مردم آمریکا و رنج بیشتر جهان جلوگیری شود.

ظریف گفت. تن دادن دیگران به خواسته‌های آمریکا به مثابه اکسیژنی است که ایالات متحده برای تداوم قلدری‌هایش بدان نیازمند است. تلاش برای جلب رضایت آمریکا از طریق پذیرش قانون شکنی آن کشور علیه دیگران - به امید در امان ماندن از خشم آمریکا - صرفا اشتهای این کشور را تشدید می‌کند. دوستان من، این روش کار نمی‌کند.

وی ادامه داد: ملل متحد ما در ۷۵ سالگی باید بار دیگر خود را متعهد به ایستادگی - یکپارچه - در برابر جنگ و یکجانبه‌گرایی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =