شرکت‌هایی بدون مجوز جهاد نهاده دامی را در بازار سیاه توزیع کردند

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات، سامانه گمرک اطلاعاتش را کامل به بازارگاه نمی‌دهد، گفت: شرکت‌هایی بدون دریافت مجوز از جهاد اقدام به خروج نهاده‌های دامی از انبارها کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سیدجواد ساداتی نژاد افزود: جلسه‌ای میان اعضای این کمیسیون با رئیس کل گمرک و معاونین وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی، راه و اقتصاد با موضوع بررسی ترخیص نهاده‌های دام و طیور و رفع مشکل سامانه بازارگاه عصر دیروز در مجلس برگزار شد.

وی افزود: هفته گذشته هیاتی از مجلس به بندر امام خمینی اعزام و مشخص شد یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت و ۶۰۰ هزار تن سویا در گمرک وجود دارد که ترخیص نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس اطلاعات میدانی به دست آمده و گزارش معاونان شرکت کننده در نشست امروز متأسفانه اطلاعات ضد و نقیضی درباره نهاده‌های دامی ارائه شد و شاهد آن هستیم که سامانه‌گمرک، اطلاعاتش را کامل به بازارگاه ارائه نمی‌دهد.

ساداتی نژاد ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس در تلاش است تا با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، اطلاعات کاملی را از انباشته‌های نهاده‌های دامی در گمرک به دست آورد.

نماینده مردم کاشان در مجلس گفت: همچنین مصرانه از وزیر اقتصاد می‌خواهیم اطلاعات گمرکات را توسط این سازمان به بازارگاه ارائه کند.

وی افزود همچنین از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم از بنادری که در گمرکات آن انبارهایی وجود دارد اطلاعات و آمار دقیق آن را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: اطلاعات دقیقی از وجود انبارها باید ارائه شود که اگر شرکت و یا فردی نخواهد وجود نهادهای دامی را اظهار کند که در چه انباری وجود دارد وزارت جهاد کشاورزی بتواند با توجه به ارز دولتی که به آن‌ها اختصاص داده است نهادهای دامی را از آن انبارها خارج کند.

شرکت‌هایی بدون دریافت نامه از وزارت جهاد اقدام به خروج نهاده‌های دامی از انبارها و عرضه آن در بازار سیاه کردند

ساداتی نژاد همچنین افزود: متأسفانه در جلسه امروز اطلاعاتی مطرح شد که خارج از سامانه بازارگاه شرکت‌هایی بدون دریافت نامه‌ای از وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خروج نهادهای دامی از انبارها کردند و آن را در بازار سیاه توانستند عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه از وزیر اقتصاد می‌خواهیم علت این رخداد را بررسی کند گفت: اینکه شرکتی بدون مجوز از وزارت جهاد کشاورزی نهاده‌های دامی را از گمرک ترخیص کرده و خود عاملی بر آشفتگی بازار و قیمت‌های چند برابری شده است تا حدی مرتبط با این موضوع است که باید وزیر اقتصاد آن را بررسی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بار دیگر تاکید کرد: از وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر می‌خواهیم تمام توان خود را به کار ببندد تا سامانه بازارگاه بر اساس اطلاعات و آمار، نهاده‌های دامی را خارج کند و همچنین باید سامانه گمرک به بازارگاه متصل شود.

وی افزود: با اتصال سامانه گمرک به بازارگاه شاهد این خواهیم بود تا آمار دقیقی از خروج نهاده‌های دامی از انبارهای گمرک داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: تمام نهادهای دامی در کشور ما با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در کشور وارد می‌شود و با اتصال گمرک به بازارگاه شاهد این خواهیم بود که نهاده‌های وارداتی که با ارز دولتی وارد کشور شدند بالاتر در بازار فروخته نخواهد شد.

وی گفت: با اتصال گمرک به بازارگاه، وزارت جهاد کشاورزی، کامل کنترل ورود و توزیع نهاده‌های دامی را در اختیار خواهد گرفت و می‌تواند میزان تحویل آن به مرغداران را نیز کنترل کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی به تمام تولیدکنندگان در بخش دام، طیور و مرغداران اطمینان داد مشکل نهادهای دامی مورد نیاز آن‌ها رفع خواهد شد همان‌گونه که در بخش تأمین ارز با مشکل روبرو بودند و هم اکنون در تأمین ارز در وضع مناسب‌تری قرار دارند.

وی همچنین بر اتصال سامانه کشتارگاه‌ها به سامانه بازارگاه به منظور رصد دقیقه جوجه‌ریزی و دقیق مصرف نهاده‌های دامی تاکید کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: همچنین بازرسی‌های توسط اعضای کمیسیون کشاورزی از سامانه بازارگاه و بندرگاه‌ها و بخش خصوصی انجام شده و اطلاعات کامل و جامعی در اختیارمان است و بر مشکلات نهاده‌های دامی، کامل آگاه هستیم و بررسی خواهیم کرد و امیدواریم در روزهای آینده با تدابیر اندیشیده شده شاهد کاهش قیمت نهاده‌ها در بازار باشیم.

وی تاکید کرد همانگونه که مشکل تأمین ارز تا حدودی مرتفع شده است مصر هستیم مسئله نهاده‌های دامی نیز برطرف شود و شرایط مطلوب‌تری در توزیع آن با نرخ دولتی فراهم شود و در اختیار دامداران و مرغداران قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم این وضع و مشکلات رفع شود و به زودی بهبود و اثر آن را در بازار شاهد باشیم.


انتهای پیام/

کد خبر: 1078686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =