حسینی کیا: وزارت صمت نظارت مناسبی بر بازار فولاد ندارد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت مناسبی بر بازار و سامانه‌های خرید و فروش فولاد ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، سید جواد حسینی کیا در جلسه علنی امروز(سه شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد وضعیت بازار فولاد گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن  تولید فولاد در کشور وجود دارد و مصرف واقعی آن نزدیک به ۱۲میلیون تن است، لذا با توجه به این میزان از تولید و مصرف در کشور گرانی در موضوع فولاد توجیه ندارد و به سیاست‌گذاری ناقص در زنجیره فولاد برمی‌گردد.

به گفته وی نبود حمایت بخشی در عرضه فولاد باعث نابسامانی در بازار فولاد شده است، از طرف دیگر توزیع نامناسب متناسب سود در زنجیره فولاد نیست که نمونه آن را می توان در نحوه توزیع سنگ آهن دید.

حسینی کیا ادامه داد: عوارض گمرکی صفر برای صادرات فولاد یکی دیگر از علل نابسامانی در بازار فولاد است. صفر بودن عوارض گمرکی باید در انتهای زنجیره فولاد باشد نه در ابتدا و خام‌فروشی محصول قرار گیرد. همچنین شاهد عرضه ناکافی فولاد در بورس هستیم، بدترین حالت در بازار بورس آن است که قیمت دوگانه در یک بازار ایجاد شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وزارت صمت نظارت مناسبی بر بازار و سامانه‌های خرید و فروش فولاد ندارد، همچنین نظارتی بر معاملات خارج از بورس صورت نمی‌گیرد. برای حل مشکلات حوزه فولاد انتقال توزیع سود فولاد از ابتدای زنجیره به طول زنجیره فولاد است. اگر این اتفاق نیفتد قطعا خام‌فروشی ادامه خواهد داشت.

حسینی کیا با تاکید بر لزوم حذف مجوزهای کاغذی گفت که باید صادرات در انتهای زنجیره فولاد باشد تا ارزش افزوده بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد که برای این مسئله باید برنامه متناسب داشت و کار کارشناسی انجام داد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی اشتغال ایجاد  شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =