راه اندازی ۸۰ مرکز خیریه در دانشگاه‌ها

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از راه اندازی ۸۰ مرکز خیریه در دانشگاه ها خبر داد و گفت: این مراکز نیکوکاری که کار کمیته امداد امام خمینی است ظرفیت ارزشمندی را در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  حجت الاسلام رستمی در آیین افتتاحیه ۸۰ مرکز خیریه دانشگاهی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با بیان اینکه نظام دانشگاه از زمان تاسیس تا کنون به واسطه مواجه شدن با مسائل جدید، رویکردهای جدیدی پیدا کرده و نسل‌های جدید دانشگاهی ایجاد شده است، گفت: دانشگاه نسل چهارم دانشگاه امروز، نسل دانشگاهی است که علاوه بر آموزش و پژوهش و کارآفرینی، دانشگاه اجتماعی است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید اعتراف کنیم براساس معیارهایی که در بیانات امامین انقلاب وجود دارد و هم براساس جریان تحول خواهی که انقلاب براساس آن بوجود آمد و براساس آن هم دوام خواهد داشت، در جریان دانشگاه ما هنوز به دانشگاه طراز در نگاه انقلابی، اسلامی و ایمانی نرسیدیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: هر زمان انقلاب از تحول‌خواهی باید و جامعه، نظام، مکتب و جریان فکری ما دست از تحول ‌خواهی بردارد، آن زمان پایان انقلاب است که خیلی ها هم آرزوی آن را دارند. حیات جریان انقلابی این است که انقلابی بماند و برای این کار نیاز به تحول خواهی است.

رستمی تاکید کرد: در دانشگاه طراز، رسالت اخلاقی، ایمانی، انقلابی و علمی حکم می کند که به مسائل جامعه توجه کند.   در واقع جریان دانشگاهی ما همواره بازوی پرتوان انقلاب بوده و هر جایی که انقلاب نیاز داشته پای کار آمده است. توانمندی که امروز جوانان ما در حوزه دفاعی و امنیتی دارند به این معنی است که دانشگاه به وظایف خود در قبال جامعه و مردم عمل کرده است.

به گفته رستمی؛ در بحث مواسات همدلی و توجه به نیازهای محرومیت‌زدایی دانشگاه های ما مسئولیت دارند، البته تاسیس این مراکز خیریه در دانشگاه به معنای این نیست که دانشگاه های ما تاکنون کاری انجام نداده اند و تاکنون فعالیت های ارزشمندی در حوزه جهادی و خیریه نداشته اند؛ اما این مراکز نیکوکاری که کار کمیته امداد امام خمینی است ظرفیت ارزشمندی را در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار می‌دهد.

وی افزود: جریان دانشگاهی الگوهای ارزشمندی دارد، چهره ارزشمند دانشگاهی چهره ای است که در مقابل محرومیت و در مقابل بیچارگی بیچارگان بی تفاوت نیست، در بین اساتید ما فراوان دیده می شوند کسانی که به محرومین خدمت می کنند، اساتیدی مانند شهید شهریاری از اساتیدی بود که حتی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان هم نگران هزینه های زندگی آنها بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان خاطر نشان کرد: برکت اولی که مراکز خیریه دانشگاهی می‌توانند داشته باشند این است که نیازمندان واقعی شناخته می شوند، برکت دوم برکت توفیقی است که برای جریان دانشگاهی ایجاد می شود برای عمل به تحول و وظایف خودش.

در ادامه حجت الاسلام تقوی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف ما ساختارسازی مراکز خیریه در دانشگاه‌ها بود که مراکز نیکوکاری در راس تشکیلات قرار بگیرد، گفت: در گذشته، سوء استفاده‌های سیاسی و فرهنگی از جریان خیریه در برخی دانشگاه‌ها می‌شد، اما با ایجاد مراکز نیکوکاری، تمام مسائل مالی قابل رصد کردن است.

وی ادامه داد: این مراکز یک ساختار بسیار منسجم برای هم افزایی و همراهی تمام مجموعه‌های دانشگاهی است و همه مجموعه‌های دانشگاهی در این کار خیر دخیل هستند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: همچنین در معاونت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به دنبال این بودیم که در دانشگاه‌ها مراکزی برای خانواده و ازدواج داشته باشیم که این مراکز جمع آوری جهیزیه، تسهیلات ازدواج و امثالهم را برای جوانان انجام می دهند.  تا کنون در این باره همکاری‌های خوبی انجام شده و قول تهیه جهیزیه برای عروس و دامادهای دانشجو از سوی خیرین داده شده است که امیداویم این جهیزیه تامین شود.

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا عسگریان‌ معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ه) نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: طرح اکرام امروز از روش‌های مردمی کردن امدادگری است. یکی دیگر از این روش‌ها احداث این مراکز نیکوکاری بود که مسجد محوری و محله محوری، صنفی و دانشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: مسجد این طرح را به جایگاه اصلی خودش برگردانده و نیازمندانی که در محله هستند مورد رسیدگی قرار گرفته اند که اتفاق بسیار مبارکی است و چهار عدد از این مراکز در حال حاضر چهارهزار خانواده را تحت پوشش دارند. اینکه خود مردم با اراده خودشان به میدان می‌آیند و به هم محله‌ای و هم صنفی خودشان کمک می‌کنند. مراکز نیکوکاری تخصصی دانشگاه‌های ما از مراکزی است که بسیار مهم هستند. ما به پشتوانه‌های علمی و تخصصی نیاز داریم که شیوه‌های کمک به نیازمندان را پیشرفت بدهیم.  

معاون کمیته امداد خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم به رشته‌های تخصصی علمی که به نیازهای ما رنگ و روی دیگری بدهند. برای مثال اشتغال خانه از مسائلی است که برخی متخصصین بر روی آن در حال کار هستند.  ما در حال حاضر ۵ هزار مرکز نیکوکاری تحت نظارت کمیته امداد داریم و این نگاه تخصصی به امداد رسانی کار بزرگی بود که اتفاق افتاد و امیدواریم که این ۸۰ مرکز نیکوکاری در ۸۰ دانشگاه به۳۰۰ مرکز نیکوکاری در سیصد دانشگاه تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =