آیا کشتی های صید ترال چینی هستند؟

رییس کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: توقف فعالیت صید ترال فانوس ماهیان نخستین اقدام در جهت آیش دریا است تا براساس نتایج حاصل از آن بتوانیم فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و براساس نتایج علمی درباره تداوم، اصلاح یا توقف انواع روش‌های صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان بر اساس نتایج علمی و نظرات کارشناسی تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، اصغر عبدلی ضمن بیان اینکه دو نوع صید ترال «میان آبی» و «کف‌روب» وجود دارد، خاطرنشان کرد: صید ترال کف‌روب به مراتب آثار مخرب‌تری را برای محیط زیست دریا دارد چرا که تور صید ترال کف‌روب در بستر دریا کشیده می‌شود و باعث به‌دام افتادن تمام موجودات آبزی از جمله مهره‌داران و بی‌مهرگان و در نتیجه از بین رفتن آن‌ها می‌شود. تور ترال کف‌روب کیلومترها در بستر دریا کشیده می‌شود و دارای تخته‌ها و زنجیرهایی است که بستر دریا را شخم می‌زند و تمام زیستگاه‌ها و زیستمندان دریا را تخریب می‌کند.

وی ادامه داد: صید به روش ترال قابلیت تفکیک آبزیان را ندارد بنابراین هر گونه آبزی که در مسیر آن وجود دارد در تور ترال به‌دام می‌افتد. برخی از این آبزیان ارزش اقتصادی دارند و از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود اما سایر آن‌ها یا از بین می‌روند یا به دریا بازگردانده می‌شوند بنابراین صید ترال یک روش کاملا مخرب است و در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه اکنون از تور ترال کف‌روب در خلیج فارس و دریای عمان برای صید میگو، صید صنعتی و ماهی‌های اقتصادی استفاده می‌شود، گفت: یکی از روش‌های صیدی که طی ۱۰ سال اخیر توسعه پیدا کرد صید ترال برای فانوس ماهیان بود که اخیرا متوقف شدن آن در مجلس پیگیری شده است و طبق توافق با سازمان شیلات از آذر ماه سال جاری به‌مدت حداقل دو سال متوقف خواهد شد.

وی ادامه داد: حدود ۹۶ کشتی در زمینه صید فانوس ماهیان با تور ترال میان آبی فعالیت می‌کردند که تعدادی از این کشتی‌ها از چین و تحت اجاره مالکان شرکت‌های ایرانی وارد دریای عمان شدند و با پرچم ایران مشغول صید فانوس ماهیان بودند که در رسانه‌ها و فضای مجازی تحت عنوان کشتی‌های چینی شناخته می‌شوند.

رییس کارگروه ساماندهی صید آبزیان فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات عمده صید ترال فانوس ماهیان که منجربه تصمیم بر توقف آن شد، گفت: تور صید ترال فانوس ماهیان تنها این گونه از آبزیان را به‌دام نمی‌اندازد بلکه سایر گونه‌های آبزیان را نیز به‌همراه فانوس ماهیان صید می‌کند که به آن‌ها «صید همراه» گفته می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده میزان صید همراه فانوس ماهیان بسیار زیاد بوده است. در برخی از تورهای ترال فانوس ماهیان، کوسه های چند متری نیز صید شده است.

وی ادامه داد: طبق قواعدی که موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور اعلام کرد قراربود که میزان صید همراه در صید ترال فانوس ماهیان، حداکثر ۱۰ درصد باشد اما طبق اعلام کشتی‌های صید فانوس ماهیان، این میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است. این در حالیست که نتیجه چند بررسی از کشتی‌های متخلف نشان داد که میزان صید همراه بسیاری از این کشتی‌ها به ۸۰ درصد نیز می‌رسید و بسیاری از گونه‌های صید همراه، ماهی‌های اقتصادی بودند که هیچ مجوزی برای صید آن‌ها صادر نشده بود.

عبدلی با اشاره به اینکه درنظر گرفتن کشتی مناسب، تور مناسب، محل مناسب و زمان مناسب برای صید فانوس ماهیان از راهکارهایی بود که موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور برای کاهش میزان صید همراه به ۱۰ درصد اعلام کرده بود، اظهار کرد: موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور براساس بررسی‌های انجام شده، صید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن فانوس ماهی را برای شیلات اعلام کرده بود اما فانوس ماهیانی که اندازه متوسط آن‌ها ۴ سانتی متر است خود جایگاه اکولوژیک در زنجیره غذایی دریا دارند بنابراین مساله‌ای که در این میان مطرح شد چگونگی تاثیر این میزان صید فانوس ماهی بر تغذیه سایر ماهی‌ها و پستاندارانی بود که از این ماهیان کوچک تغذیه می‌کردند. به عبارتی تحقیقات شیلات مشخص نکرده بود با برداشت ۱۰۰ هزار تن فانوس ماهی چه اتفاقی بر شبکه غذایی و گونه های ماهیان مهمی که از این ماهیان کوچک تغذیه می کنند، می افتد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع نیز کشتی‌های صید فانوس ماهیان به‌جای صید ترال میان آبی از روش صید ترال کف‌روب استفاده می‌کردند که باعث تخریب ذخایر دریایی، کاهش میزان صید صیادان محلی و کاهش جمعیت برخی گونه‌های ماهیان اقتصادی مانند شبه شوریده و یال اسبی می‌شد. از این رو مجموع این عوامل باعث شد که تصمیم توقف دو ساله صید ترال فانوس ماهیان اتخاذ شود تا براساس آیش‌ و پایشی که قرار است صورت گیرد میزان خسارات وارد شده مشخص و تصمیماتی درباره تداوم این روش از صید یا اصلاح و تغییر آن گرفته شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی درباره وضعیت صید ترال میگو گفت: تورهای ترالی که برای صید میگو استفاده می‌شود ترال کف‌روب است که اگرچه در هر سال حدود ۲ ماه مشغول صیادی هستند اما آسیب زیادی به محیط زیست دریا وارد می‌کند اما هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا براساس نتیجه بررسی‌ها برای صید ترال تصمیم گرفته شود بنابراین آن‌چه در حال حاضر متوقف شده فعالیت ۹۶ کشتی تحت عنوان ناوگان صید فانوس ماهیان است.

وی ضمن بیان اینکه در آب‌های سرزمینی کشور بجز برای صید میگو، از هیچ نوع روش صید ترال استفاده نمی‌شود، گفت: صید ترال تنها در فاصله بیش از ۱۲ مایلی از سواحل کشور توسط ناوگان صید صنعتی صورت می‌گیرد که اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهند. توقف فعالیت صید ترال فانوس ماهیان نخستین اقدام در جهت آیش دریا است تا براساس نتایج حاصل از آن بتوانیم فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و براساس نتایج علمی درباره تداوم، اصلاح یا توقف انواع روش‌های صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان  بر اساس نتایج علمی و نظرات کارشناسی تصمیم‌گیری کنیم.

عبدلی در پایان تاکید کرد: تلاش «کارگروه ساماندهی صید آبزیان فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی» بر این است که آثار و عوارض صید ترال فانوس ماهیان با دید علمی و کارشناسی بررسی شود تا براساس یافته‌های علمی و روش‌های رایج در دنیا این‌ روش صید ساماندهی شود. دیدگاه اصلی ما این است که موافق بهره‌برداری از آبزیان هستیم اما به اندازه‌ای که این ذخایر پایدار باقی بمانند و نسبت به برداشتی که از آن‌ها می‌شود بتواند خود را ترمیم کند تا نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌برداری کنند چراکه نمی‌توان انتظار داشت که هر ساله از انواع گونه‌های آبزیان برداشت صورت گیرد و ذخایر دریایی آسیبی نبینند از این رو روش‌های صیدی که باعث تخریب محیط زیست دریایی می‌شوند باید مورد بازنگری و آیش قرار گیرند تا در صورت نیاز اصلاح، تغییر یا متوقف شوند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1078724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =