تکلیف ۵۳۷ هکتار زمین های فریز شده پایتخت مشخص شد

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از تعیین تکلیف عرصه ۵۳۷ هکتاری محدوده جنوبی شهر تهران و شمال ری پس از فریز ده ها ساله خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد سالاری در جلسه امروز(سه شنبه) شورای شهر تهران از تصویب طرح بازآفرینی محدوده ۵۳۷ هکتاری خیابان فداییان اسلام در کمیسیون ماده ۵  خبر داد و گفت: رویکرد بازآفرینی شهری، ‌دیدگاهی جامع و یکپارچه و بدنبال حل مشکلات و توسعه مجدد نواحی و محدوده های دارای بافت فرسوده و عرصه های ناکارآمد است و در بلند مدت نیز موجبات توسعه پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی، کالبدی و اجتماعی را فراهم می کند. از آنجایی که محدوده خیابان فداییان اسلام، یکی از عرصه های بشدت ناکارآمد و رها شده تهران طی دهه های گذشته بوده و در طرح جامع نیز به عنوان محدوده نیازمند تهیه طرح موضعی و ایجاد پهنه تجارت جهانی مشخص شده است، توسعه عرصه های ناکارآمد و رها شده به عنوان رویکرد کلان این طرح بازآفرینی شهری، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: محدوده های جنوبی شهر تهران در محدوده طرح تفصیلی شهر از منتهی الیه جنوب غربی تا منتهی الیه جنوب شرقی در طرح جامع شهر تهران به عنوان عرصه های تجارت جهانی و در طرح تفصیلی شهر تهران به عنوان "s"  های ویژه تعیین تکلیف شده اند که محدوده طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام به مساحت ۵۳۷ هکتار نیز در همین محدوده قرار دارد. ۷/۱۲۶ هکتار از این طرح در  منطقه ۱۵ یعنی بخش شرقی خیابان فداییان اسلام، ۵/۱۸۸ در منطقه ۱۶ یعنی بخش غربی خیابان فداییان اسلام، ۱۸ هکتار در منطقه ۱۲ و بخش شمال میدان شوش و ۴/۲۰۳ هکتار در منطقه ۲۰ که در دو طرف فداییان اسلام حدفاصل بزرگراه آزادگان تابزرگراه بسیج قرار گرفته است و ۳/۵ کیلومتر از خیابان فداییان اسلام را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: خیابان فداییان اسلام به واسطه استقرار در حدفاصل تهران تاریخی و شهر ری از محورهای بسیار مهم شهر تهران محسوب می شود. در ابتدا حاشیه این خیابان محل استقرار بخشی از صنایع تولیدی مصالح ساختمانی یعنی کوره های آجرپزی بوده که در مراحل بعدی توسعه شهر به مکانی برای کار و فعالیت و صنعت تبدیل شده  است. این محدوده بخشی از ۱۳ محله باغ آذری، کوثر، شوش، مظاهری، مطهری، بعثت، کیان شهر جنوبی و شمالی، شهادت، دولت آباد، علی آباد جنوبی و جوانمرد قصاب را نیز در بر می گیرد.

وی تاکید کرد: در دوران قاجار دو راه اصلی و یک راه فرعی بین تهران و قصبه ری وجود داشت که اصلی ترین آن خط مستقیمی بود که از دروازه شاه عبدالعظیم شروع می شد، یعنی مسیر فعلی خیابان فداییان که از میدان شوش آغاز می شود و تا میدان شهر ری ادامه می یابد. راه اصلی دوم موسوم به راه چشمه علی یا جاده نو و راه فرعی به نام جوانمرد قصاب است که طبق اسناد و نقشه های تاریخی، مسیر مستقیم تهران و ری به نام جاده "ری" نامیده می شد. تا اینکه در دهه ۱۳۴۰ شمسی نام این خیابان به سپهبد رزم آرا و بعد از انقلاب اسلامی به فداییان اسلام تغییر یافت. نخستین راه آهن ایران نیز در زمان ناصرالدین شاه قاجار  بین تهران و ری در مسیری به طول ۷/۸ کیلومتر به موازات خیابان ری احداث و در سال ۱۳۰۵ افتتاح شد. این مسیر در ابتدا مسیر ماشین دودی و جاده سوم شهر ری نامیده می شد که بعدها به شهرزاد و بعد از انقلاب اسلامی به نام شهید بروجردی تغییر کرد.

سالاری تاکید کرد:  اکنون کارخانه هایی مانند چیت ری، چیت ممتاز، چرم مخزنی، چرم امید و چرم زوک که از نیمه دوم دهه  ۱۳۲۰ به بعد شکل گرفته اند، در پیرامون این خیابان قرار دارند. در حال حاضر محدوده طرح خیابان فداییان اسلام، دارای انواع مختلفی از کاربری ها است که بخش غالب آن ها مربوط به انبارها و کارگاه های صنعتی خرد قدیمی و بعضا رها شده است. کاربری های انبار،   انبارکارگاهی، کارگاه ها و زمین های بایر در مجموع ۴۹ درصد کل کاربری های محدوده موجود طرح را تشکیل می دهند و سهم کاربری مسکونی موجود در این محدوده بسیار اندک و حدود ۳/۷ درصد کل کاربری است. مجموع کاربری های خدماتی شامل آموزشی، درمانی، مذهبی، تاسیسات و فضای سبز نیز روی هم رفته ۱۴ درصد است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به موقعیت کلیدی و راهبردی محدوده طرح خیابان فداییان اسلام بیان کرد: ایستگاه مرکزی راه آهن تهران و پایانه جنوب در نزدیکی محدوده طرح، امکانات حمل و نقل کالا و مسافر را تسهیل می کند. بازار تهران با طیف وسیعی از فعالیت ها که در مقیاس محلی، منطقه ای، فرامنطقه ای و ملی عمل می کنند، در شمال محدوده طرح و در ارتباط نزدیک با آن، موجب تقویت و رونق فعالیت های اقتصادی و تجاری در این محدوده می شوند و همچنین وجود فضاهای سبز وسیع مانند بوستان بعثت و بوستان ابریشم از دیگر ویژگی های این محدوده است. وجود فعالیت های ناسازگار شهری، عدم سرزندگی و پویایی و نبود امنیت نسبی بدلیل سطح اندک کاربری مسکونی، فقدان تنوع عملکردی در محدوده طرح، آشفتگی سیما و منظر شهری، فقدان نشانه های شاخص، عدم خوانایی مطلوب فضاها و مکان ها، تردد ماشین آلات سنگین و حمل بار در شب و وسائط نقلیه سبک در روز، وجود انواع آسیب های اجتماعی و شکل گیری فضاهای ناامن و بی دفاع شهری، کمبود حمل و نقل همگانی و دشواری دسترسی به ایستگاه های مترو و عدم استفاده و بهره برداری از حقوق مالکانه شهروندان بدلیل فریز بودن بخش غالب محدوده از مشکلات شاخص این محدوده است.

وی ادامه داد: این محدود ۵۳۷ هکتاری ده ها سال است که بلاتکلیف مانده و فریز شده است و عملا مالکین خصوصی و دولتی این محدوده نمی توانند هیچگونه اقدامی را در راستای ساخت و ساز و تبدیل به احسن و خارج کردن این محدوده از وضعیت ناهنجار فعلی انجام دهند. طبق سرشماری رسمی نفوس و مسکن، ‌ جمعیت ساکن این محدوده ۲۹۷۴۰ نفر در سال ۸۵ بوده است که این جمعیت در سال ۹۵ به ۲۵۷۴ نفر کاهش پیدا کرده است لذا نرخ رشد جمعیت در این محدوده به دلیل وجود کاربری های نامتجانس و مزاحم منفی بوده است. مدیریت شهری دوره پنجم برای اولین بار در یک تصمیم اساسی، با کمک اعضای کمیسیون ماده ۵ تصمیم گرفت تا در راستای اجرایی و عملیاتی کردن طرح های موضعی تکلیف شده در طرح جامع و طرح تفصیلی نسبت به تعیین تکلیف این محدوده اقدام کند.

وی تصریح کرد: براساس سند ملی و راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، مصوب سال ۹۳، ‌ هدف از فرایند بازآفرینی پایدار شهری، حفظ حقوق شهروندی، ارتقا کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی و مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطوح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی و رویکرد ایرانی - اسلامی است که با توجه به دو سطحی بودن طرح، این اهداف، قابل پیگیری جدی است.

سالاری تبدیل محور فداییان اسلام  به خیابانی سرزنده، فعال و خیابانی کامل به عنوان پیوند دهنده مرکز تاریخی شهر تهران با مرکز تاریخی شهر ری، ایجاد محور جدید کار و فعالیت در شهر تهران و پشتیبان بازار و عرصه ای نوآور و رقابت پذیر با حضور کسب و کارهای نوین، هویت بخشی به خیابان و تجدید حیات اقتصادی و اجتماعی این محدوده، یکپارچکی خیابان و پیوند آن با استخوان بندی شهر تهران، هدایت و جذب سرمایه و سرمایه گذاران در محدوده و ایجاد اشتغال، فراهم نمودن فرصت های سکونت، تفریح و فراغت، تزریق سکونت و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان محدوده طرح و خارج کردن این محدوده از فضای بی دفاع شهری، تسهیل دسترسی شهروندان به فضاهای همگانی دلپذیر و مراکز کار و فعالیت و عناصر میراثی و تاریخی و ایجاد محیطی با اولویت پیاده را ازجمله مهم ترین ماموریت این طرح بازآفرینی اعلام کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه در فرایند تدوین طرح بازآفرینی فداییان تغییراتی در پهنه های طرح تفصیلی داده شد، در خصوص دلایل تغییر در پهنه ها گفت: الزامات و رویکرد مدیریت شهری به منظور شکل گیری خیابان کامل، ایجاد منظر شهری یکپارچه و مطلوب با تعریف پهنه و ضوابط مناسب در اطراف خیابان فداییان اسلام، در نظر گرفتن شرایط محلی و انطباق با کاربری موجود، حقوق مکتسبه و توافقات رسمی صورت گرفته، توجه به رویکرد اختلاط کاربری برای ایجاد تنوع و جذابیت فضایی و هدایت جریان سرمایه گذاری به این محدوده، تزریق سکونت به محدوده برای تحقق سرزندگی و امنیت حیات شبانه، ایجاد لجستیک پارک برای ساماندهی و تسهیل حمل و نقل کالا و حفظ و بهره برداری از میراث صنعتی در غالب کسب و کارهای جدید از جمله دلایل تغییر پهنه در محدوده اجرای طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام به شمار می رود. جمعیت فعلی ساکن در محدوده خیابان فداییان اسلام ۲۵۷۴۶ نفر است که پیش بینی شده با تغییر پهنه ها در این محدوده و ایجاد سرزندگی شهری جمعیت ساکن به ۴۱۴۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بهره گیری از سازوکار بانک زمین و TDR به عنوان یکی از محورهای ضروری برای تحقق اهداف، ‌ در فرایند تدوین و تصویب طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام در نظر گرفته شده و به این منظور کمیته ای تحت عنوان کمیته توسعه و عمران طرح بازآفرینی خیابان فداییان اسلام که به نوعی سازمان اجرایی این طرح است، ‌ تشکیل می شود. مطالعات جامعی با محوریت و راهبری سازمان نوسازی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص تدوین طرح بازآفرینی محدوده خیابان فداییان انجام و همه ابعاد بازآفرینی در این طرح  دیده شده است و با اجرایی شدن آن املاک فریز شده در این محدوده وسیع بعد از چندین دهه بلاتکلیفی، تعیین تکلیف می شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی این محدوده علی رغم اینکه طرح در کارگروه فنی و جلسه کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، اما بنابر درخواست دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، مقرر شد طرح مذکور در آینده نزدیک در دبیرخانه و شورای عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و نهایتا در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب نهایی برای ابلاغ به مناطق مربوطه و لحاظ کردن در طرح تفصیلی شهر تهران برسد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1078731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =