جایگاه مغفول سند «دانشگاه اسلامی» در آموزش عالی/ برنامه راهبردی دانشگاه آزاد در راستای اسلامی شدن

سال‌ها از تدوین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌گذرد و حتی بعدها بازنگری، به‌روزرسانی و تغییراتی نیز در این سند اعمال شده است ولی این سند آنچنان که باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه قوه عاقله هر جامعه‌ای است که علاوه بر تربیت دانشمندان و متخصصان مشاغل مختلف در جهت‌دهی جریانات اعتقادی و فرهنگی نیز اثرگذاری بسیاری دارد. ساختار اجتماعی و سیاسی جامعه ایرانی به‌شکلی است که جهان‌بینی اسلامی و ارزش‌های اعتقادی جایگاه بسیار رفیع و حائز اهمیتی در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد دارد. حال این دانشگاه است که به عنوان قوه عاقله و رکن تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی جامعه به‌ویژه در میان بدنه نخبگانی ایفای نقش می‌کند.

نهاد دانشگاه نیز در جریان گسترش نظام سرمایه‌داری به‌همراه سایر پدیده‌هایی که خاستگاه غربی دارند توسعه پیدا کرده است. اکنون نیز دانشگاه در طول گذر زمان به صورت بخشی از ساختار تعیین‌کننده جامعه درآمده است، با اینکه در فرآیند توسعه کارکردهای دانشگاه در محیط‌های اجتماعی بزرگ‌تر شد ولی مولفه‌های فرهنگی آن حتی پس از انقلاب فرهنگی نیز تغییرات اثرگذار و جریان‌سازی را تجربه نکرده است.

یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها علاوه بر تولید دانش، فرهنگ‌سازی و ارائه خدمات و توسعه فرهنگ عمومی جامعه است، البته فرهنگ نیز بیانگر روش زندگی افراد جامعه است. نهادهای اجتماعی به‌ویژه دانشگاه‌ها رسالتی جز توسعه فرهنگی به‌عنوان مهم‌ترین رکن توسعه همه جانبه برای داشتن جامعه‌ای سالم از لحاظ روانی و ارزشی و ارتقای شیوه زندگی ندارند. لذا شکی نیست که ترویج آموزه‌های دینی و فراگیری امور فرهنگی و گسترش دامنه شمول آن باید دغدغه اصلی دانشگاه و دانشگاهیان باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مهم‌ترین بازیگر نظام آموزش عالی ایران با دربرگیری بیش از 30 درصد جمعیت دانشجویی کشور، جایگاهی ویژه در رسالت توسعه فرهنگی مبتنی آموزه‌های اسلامی دارد. گستردگی این دانشگاه در تمام استان‌ها و اغلب شهرهای کشور این فرصت را به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌دهد تا تأثیرگذاری قابل توجهی در جریان‌های فرهنگی داشته باشد و به‌عنوان قطب فرهنگ‌سازی معرفی شود.

رئیس دانشگاه آزاد: سند دانشگاه اسلامی در حوزه آموزش عالی مهجور مانده است

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی مراکز استان‌های این دانشگاه گفت: سند دانشگاه اسلامی، سند بسیار مهمی در حوزه آموزش عالی است که مهجور مانده است. این سند به موازات وزارتین به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و حقیقت این است که اسناد خوبی در کشور ما نوشته می‌شود، اما متأسفانه این سندها به صورت کامل اجرایی نمی‌شوند، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال اجرای مدلی است که مبتنی بر نگاه بالادستی و صف باشد که این برنامه با عنوان برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است.

وی ادامه داد: مشارکت مؤثر در تمدن سازی اسلامی، تحقق آرمان های انقلاب و پاسخگویی به مسائل و چالش های جامعه، تولید و انتشار دانش مرجع، مرزشکن و کاربردپذیر از جمله محورهای دانشگاه سرآمد و پاسخگوست که به این منظور مقصودهایی از جمله «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین المللی و الهام بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن ساز» برای این راهبرد پیش بینی شده است.

طهرانچی افزایش کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی و ارتقاء تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی را از اهداف دانشگاه پرورش‌گر و توسعه دهنده فضای انقلابی عنوان کرد و افزود: تعلیم، تربیت و مهارت‌افزایی متخصصین متعهد، روزآمد و خلاق در کنار توسعه سبک زندگی اسلامی و توجه به فرهنگ عفاف و خانواده به همراه پرورش اخلاقی منابع انسانی دانشگاه به طور جد در این راهبرد مورد توجه دانشگاه قرار دارد.

سند دانشگاه اسلامی منبع اصلی تغذیه مدیریت فرهنگی است

اکنون سال‌ها از تدوین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌گذرد و حتی بعدها بازنگری، به‌روزرسانی و تغییراتی نیز در این سند اعمال شده است. ولی این سند آنچنان که باید مورد توجه دانشگاه‌ها قرار نگرفته و از این رو است که پیش‌تر از ناکارآمدی فرآیندهای فرهنگ‌سازی دانشگاه‌ها در جامعه اسلامی سخن به میان آمد. دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم فعالیت خود با رویکردی جدیدی که در حوزه فرهنگی و دانشجویی اتخاذ کرده، درصدد تحقق راهبردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.

مقابله با جنگ نرم در کنار تبیین و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی با رویکرد تمدن‌سازی یکی از مهم‌ترین راهبردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌‎ها به‌شمار می‌رود. تقویت منطق خِردورزی، پرسشگری و پاسخگویی دانشجویان و اعضای هیئت علمی یکی از جدی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر از دانشگاهیان است. برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی از دیگر راهبردهای این سند و دغدغه‌های رهبری انقلاب است که در فصل جدید کاری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف به همراه تقویت فرهنگ جهاد و ایثار در بین دانشجویان و احیای هویت تمدن‌ساز اسلامی و ایرانی در دانشگاه بار زمین مانده دیگری است که دانشگاه با جدیت هرچه تمام آن را پیگیری خواهد کرد. سند دانشگاه اسلامی منبع اصلی تغذیه مدیریت فرهنگی است که در فصل جدید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با رویکردی تخصیصی و اولویت‌محور به این سند پرداخته می‌شود.

خبرنگار: علیرضا بهشتی خواه

انتهای پیام /

انتهای پیام/

کد خبر: 1078764

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =