مصاحبه جایگزین کنکور شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر خود دانشگاه‌ها از دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و غیره مصاحبه بگیرند از کنکور هم بهتر نتیجه می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، شاهین آخوندزاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در برنامه «گفتگوی علمی» درمورد انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به داخل کشور و تبلیغات کاذب ورود به رشته پزشکی بدون کنکور گفت: همه کشورها برای جذب بهترین دانشجویان در دانشگاه‌های خود یک غربالگری انجام می‌دهند.

او که دانش آموخته یکی از دانشگاه‌های انگلیس است درباره روند پذیرش دانشجویان در رشته‌های پزشکی اینطور گفت: دانشجویان کشورهای اروپایی برای ورود به رشته‌های خاص حتماً باید دیپلم سطح یک همان رشته را داشته باشند اما شرط اصلی پذیرش آنها مصاحبه و گزینش بسیار سختگیرانه از نظر علمی، اخلاقی، اجتماعی و بینشی است که در ایران هنوز چنین مصاحبه و گزینشی وجود ندارد.

آخوندزاده با اشاره به میزان گرایش دانش آموزان به رشته‌های پزشکی در دهه قبل گفت: بهترین دانش آموزان دبیرستانها معمولاً در درجه اول رشته‌های فنی مهندسی دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران را انتخاب می‌کردند و در درجه دوم هم رشته‌های پزشکی اما بعد از مدتی این گرایش فروکش کرد و ماجرا برعکس شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به حاکم شدن بینش اقتصادی بر آموزش عالی کشور از دهه ۷۰ به بعد گفت: ما با ایجاد دبیرستان‌های غیرانتفاعی، عملاً سیستم آموزش و پرورش کشور را طبقاتی کردیم و بعد هم این بلا را بر سر دانشگاه آوردیم.

او یادآور شد: دانشجویان ایرانی که صرفاً با پول وارد دانشگاه‌های ضعیف کشورهای در حال توسعه می‌شدند دو دسته بودند؛ گروه اول دانشجویانی که با رتبه ۲ هزار امکان پذیرش در دانشگاه‌های داخلی را نداشتند و به خارج می‌رفتند و بعد از مدتی به بهانه گرانی ارز وارد ایران می‌شدند اما گروه دوم حتی رتبه ۱۵ هزار هم نداشتند.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمورد تبلیغات موسسات گوناگون برای پذیرش در دانشگاه‌های خارجی گفت: در حال حاضر موسسات جایابی دانشگاهی در بسیاری از کشورها وجود دارند و این فقط مختص ایران نیستند که اگر به شکل صحیح و اصولی کار کنند مشکلی نیست.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اصلاح سهمیه پذیرش در دانشگاه‌ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کردند گفت: بخشی از این کار هم اکنون در شورای عالی پیگیری می‌شود اما درمورد بخشی که مصوبات مجلس است کمیسیون آموزش باید با تصویب طرح جدید، سهمیه‌ها را ساماندهی کند.

آخوندزاده با انتقاد از اینکه اختیار از دانشگاه‌ها برای این مسائل گرفته شده گفت: ما در این مملکت فکر می‌کنیم که دانشگاه‌ها نمی‌فهمند و به خاطر همین هم همه اختیارات را به دو وزارتخانه داده‌ایم درحالیکه معتقدم اگر خود دانشگاه از دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی برق مصاحبه بگیرد از کنکور هم بهتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =