قوه قضائیه با موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو برخورد کند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: قوه قضائیه باید با موسسات غیرمجاز که دانشگاه‌های غیرمعتبر خارجی را معرفی می‌کنند برخورد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، امیررضا اصنافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در برنامه «گفتگوی علمی» درمورد انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به داخل و تبلیغات کاذب ورود به رشته پزشکی بدون کنکور گفت: ورود به دانشگاه به ویژه در رشته پزشکی از جمله مسائلی است که معمولاً افراد از دوران دبیرستان به آن فکر می‌کنند.

وی پرستیژ اجتماعی و کسب درآمد بالا را از مهمترین دلایل گرایش افراد به رشته پزشکی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت این همه سال از برگزاری کنکور اما این تب همچنان بالاست و خانواده‌ها و دانش آموزان کماکان با این موضوع درگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: عده‌ای از دانش آموزان مستعد، با تلاش خیلی زیاد و کاملاً منصفانه در کنکور قبول می‌شوند اما یک عده هم فاقد مهارت‌های فکری و علمی هستند و برای ورود به این رشته از مجراهای دیگری مانند رفتن به خارج از کشور اقدام می‌کنند که اکثراً هم به واسطه تبلیغات کاذب برخی موسسات است.

اصنافی با اشاره به تبعات و آسیب‌های اجتماعی این مسئله گفت: این کار باعث رقابت و چشم و هم چشمی بین خانواده‌ها و تحمیل هزینه‌های سنگین به آن‌ها شده و خانواده‌های متوسط به پایین را هم دچار آسیب‌های روانی می‌کند.

وی به خانواده‌ها هشدار داد که اکثر این موسسات فقط به دنبال سود خودشان هستند و لذا به هر موسسه‌ای که در این رابطه تبلیغ می‌کند و پول می‌گیرد اعتماد نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن انتقاد از نبود نظارت بر این نوع مسائل، از وزارت بهداشت هم درخواست کرد که به این قضیه ورود کند تا هر موسسه‌ای آزادانه هر نوع دانشگاه خارجی را تبلیغ نکند.

اصنافی از پدیده «روزمه فروشی» سخن گفت و افزود: در حال حاضر به جز پایان نامه فروشی، پدیده رزومه فروشی هم شایع شده به این معناکه برخی موسسات برای دانشجویان و افراد رزومه می‌سازند و اسم طرف را با دریافت مبلغی در مجلات و همایش‌ها درج می‌کنند و اینجاست که به اهمیت و ضرورت مصاحبه قبل از پذیرش دانشجویان مقطع دکتری پی می‌بریم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم ورود جدی دولت به این قضیه و ارائه یک برنامه راهبردی موفق گفت: قوه قضائیه باید با موسسات غیرمجاز که دانشگاه‌های غیرمعتبر خارجی را معرفی می‌کنند برخورد کرده و رسانه‌ها هم مردم را از این موضوع آگاه کنند.

در ادامه، دکتر محمد قربانی گلشن آباد عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: این موضوع علاوه بر رشته پزشکی در سایر رشته‌ها هم مرسوم شده است.

او خاطرنشان کرد: معمولاً اگر فرزند خانواده‌ای در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های داخلی پذیرش نشود از پردیس‌های بین المللی پذیرش می‌گیرد و در تهران درس می‌خواند و در صورت عدم پذیرش هم در دانگشاه‌های ترکیه، آذربایجان، لهستان، هند و پاکستان تحصیل می‌کند تا نهایتاً بعد از چند ترم در دانشگاه‌های داخل کشور پذیرش شود.

استاد دانشگاه این روند را نوعی رانت برای موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور دانست و گفت: متاسفانه تعدادی از این موسسات با مسئولان دانشگاهی هم مرتبط هستند و همین موضوع گرفتاری ما را مضاعف کرده است.

قربانی افت تراز نمرات دانشجویان فنی مهندسی و کشاورزی را ناشی از تبلیغات سنگین برای ورود به رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی دانست و گفت: سیاستگذاران اعم از مجلس و دولت باید بر اساس وضعیت علمی کشور تصمیم گیری کنند.

او با تأکید بر اینکه مشکل از مردم و دانشگاه‌ها نیست و مشکل از نوع سیاست گذاری هاست گفت: اصل این ماجرا از حوزه اراده و اختیار دانشگاه‌ها خارج است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، پیشران پیشرفت در تمامی کشورها از جمله ایران را حوزه صنعت و کشاورزی معرفی کرد و گفت: ما اگر خواهان پیشرفت کشورمان هستیم در گام نخست باید بخش کشاورزی و به ویژه مواد غذایی استراتژیک را تقویت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =