باید شرایط بروز نخبگی نخبگان فراهم شود

جلیلی در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: وظیفه حاکمیت است تا شرایط کشور را بگونه‌ای فراهم آورد تا امکانات در اختیار همگان باشد و در این شرایط نخبگان بتوانند نخبگی خود را بروز دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، سیف الله جلیلی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "خیابان فرصت" با بیان اینکه نخبگی به توانایی‌های شخص وابسته است و از دیگر سو ساختار بدنی و ذهنی او بگونه‌ای است که قادر به درک مسائل و حل آنهاست، گفت: متاسفانه تصور می‌شود هر کس قادر به حل مسائل ریاضی، فیزیک و شیمی باشد، بعنوان نخبه شناسایی می‌شود.

وی با اعلام اینکه بسیاری حل کنندگان مسئله‌های علمی، از توانایی‌های حل مسائل کلیدی برخوردار نیستند، به رادیو گفت‌وگو گفت: کسی نخبه است که از شرایط جامعه و کشور استفاده کرده و مسائلی را حل و فصل نماید.
جلیلی این مهم را وظیفه حاکمیت دانست تا شرایط کشور را بگونه‌ای فراهم آورد تا امکانات در اختیار همگان باشد و در این شرایط نخبگان بتوانند نخبگی خود را بروز دهند.

وی با رد نامگذاری نخبه برای بسیاری از جوانان و نوجوانان، گفت: از نظر من هر شخصی نخبه است. این فرد از نظر جسمی و ذهنی سالم و توانایی نخبه بودن را داراست.

جلیلی ادامه داد: بسیاری از دانش آموزان در مدرسه گویی هیچ استعدادی ندارند ولی با ورود به جامعه‌ای دیگر، بسیاری از استعدادهای خود را بروز داده و شکوفا می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر شرایط مغزی و فیزیولوژی فرد، شرایط محیطی در بروز نخبگی موثر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیر جوامع توسعه یافته‌ی پایدار را دارای افراد نخبه بیشتری دانست و گفت: در این جوامع شرایطی مهیاست تا همه افراد جامعه قادر باشند با توجه به توان خود استعداد خود را بروز دهند.

جلیلی افزود: در جوامعی با توسعه پایدار، همه افراد خواهند توانست معیارهایی از نخبگی را داشته باشند و این مهم، تعریفی از نخبگی است.

وی با بیان اینکه نخبه فردی نیست که بتوان او را درست کرد، خاطرنشان ساخت: نخبه درست شدنی نیست و نمی‌توان فردی را بسازیم و به نخبه بدل سازیم؛ بلکه یک فرد نخبه خلق شده که باید با دستیابی به استعدادهای خود، نخبگی را پرورش دهد.

جلیلی با اعلام اینکه جامعه مسئول پرورش یافتنِ یک نخبه است، خاطرنشان کرد: گاه فردی در هیچ زمینه‌ای توانایی ندارد اما در یک بعد هنری بسیار تواناست و مثال بارز این ادعا بتهوون است که با وجود نداشتن شنوایی، هنوز موزیسینی همچون او یافت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نخبه باید در بطن جامعه رشد یابد؛ نه اینکه از جامعه جدا شود و در جایی دیگر روی استعدادهای او کار کنیم. چنین روشی فایده‌ای دربر ندارد.

جلیلی ادامه داد: موفق ترین کارآفرینان، ریاضی دانان، دانشمندان و... کسانی هستند که سختی‌های زندگی را تحمل کردند؛ پس باید گفت یکسری ویژگی‌های شخصی در فرد باید در بطن اجتماع رشد و بروز یابد.

رئیس موزه علوم و فناوری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اعلام اینکه هدف المپیادها نخبه پروری نبوده است، گفت: المپیادها اهدافی مشخص دارند که شناسایی افراد علاقمند به رشته‌های خاص می‌باشد.

جلیلی افزود: اکثر المپیادها توسط افرادی علاقمند به رشته‌ای شروع شده نه دولت‌ها. بنابراین المپیادها برآمده از اشخاص است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =