"فروت‌ست" را جدی بگیرید

یک پژوهشگر حوزه انار با تشریح مکانیسم "فروت‌ست" به عوامل تاثیرگذار در افزایش میزان باردهی درختان میوه بویژه محصول انار پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، معصومه نصیری‌مقدم با اشاره به اینکه تغذیه مناسب از مهمترین عوامل افزایش باردهی درختان و افزایش راندمان تولیدات باغی و زراعی است، اظهار کرد: "فروت‌ست" حاوی ترکیبات اسید آمینه، روی، بور، آهن، نیتروژن و سایر ریزمغذی‌هاست که موارد مصرف آن کمک به افزایش درصد گل دهی، افزایش میزان میوه و عملکرد سال آینده درختان است.

وی افزود: نتایج اجرای فروت‌ست، افزایش گرده افشانی، افزایش درصد گل کامل، افزایش میزان میوه، افزایش میزان عملکرد، افزایش مقاومت به سرماست و  زمان مصرف آن نیز بعد از برداشت محصول است که باید سریعا در این زمینه اقدام شود.

این پژوهشگر حوزه انار اظهار کرد: فروت‌ست باید شامل تمام عناصر ضروری برای تبدیل شکوفه به میوه و افزایش میزان جوانه های زایشی در گیاهان باشد. این ترکیب باعث افزایش رشد زایشی شده و با مصرف آن شکوفه بیشتری تبدیل به میوه‌ می شود و در محصول انار به گل اول کمک می کند.

وی با تشریح برنامه غذایی فروت‌ست درختان میوه گفت: هدف از اجرای فروت‌ست تولید میوه با کیفیت برای سال بعد، کاهش ریزش گل و میوه در سال بعد، تضمین تولید گل و تشکیل میوه، کاهش ریزش جوانه های سال آتی و کاهش سال آمدی در درختان میوه بوده که مهمترین مرحله تغذیه در باغات میوه است.

نصیری مقدم بیان کرد: فروت‌ست یک عبارت انگلیسی به معنای تنظیم میوه و تغییراتی که در نهنج گل میوه اتفاق می افتد است تا میوه اولیه تشکیل شود. در واقع مرحله شروع تشکیل میوه را فروت‌ست می گویند. در این زمان تقسیم سلولی (ظرفیت سازی برای رشد) بیشتر از بزرگ شدن سلولی اتفاق می‌افتد این همان زمانی است که میوه برای سال آینده نیاز به عناصر خاصی دارد.

وی به بهترین زمان برای اجرای فروت‌ست اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از برداشت میوه باید فروت‌ست را اجرا کرد. بعد از برداشت میوه درختان فرصت کوتاهی دارند تا قبل از ریزش برگ ها، جوانه‌ها را تقویت کنند. هرچه از زمان برداشت میوه ها بگذرد توانایی برگ‌ها برای فعالیت و جذب عناصر کاهش می‌یابد.

این پژوهشگر محصول انار به تورم جوانه ها در بهار به عنوان مرحله دوم اجرای فروت‌ست اشاره کرد و با توصیه به انجام هر دو مرحله گفت: در انتهای فصل و پس از برداشت میوه عملیات تولید و ذخیره سازی همچنان در درخت ادامه دارد، اما مخازن ذخیره عناصر از میوه به جوانه‌ها تغییر می‌یابد و درخت تمام توان خود را صرف تقویت جوانه‌ها می‌کند تا در سال آینده گلدهی و میوه دهی مناسبی داشته و ریزش میوه‌ها کاهش یابد.

وی بیان کرد: تغذیه پس از برداشت یک عملیات کلیدی بسیار مهم است که باید در برنامه غذایی هر باغ ثبت شود. در این زمان مواد غذایی از برگ ها به جوانه ها انتقال می‌یابد. واقعیت مهم این است که توانایی رشد اولیه جوانه ها و تشکیل میوه در بهار وابسته به ذخیره سازی عناصر در سال قبل است. عناصر مهمی که در فروت‌ست وجود دارند به روند رشد کمک می‌کنند.

منبع: ایسنا 

انتهای پیام/

کد خبر: 1078877

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =