مخالفت مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند و بر این اساس این طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد؛ هدف آن بود که با اصلاحات انجام شده تغییراتی در رویه اداره مجلس و نحوه‌ی رسیدگی به طرح‌ها و لوایح به وجود آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون برای اصلاح موادی از قانون ایین‌نامه داخلی گفت: یکی از مواردی که در این دوره از مجلس همه بر لزوم انجام آن تاکید داشتند ایجاد تغییراتی در رویه اداره مجلس شورای اسلامی بود براین اساس کمیسیون آیین‌نامه ۱۰ بسته پیشنهادی را تهیه کرده و آن را براساس نظرات کارشناسان مورد بررسی قرار داد. بحث اصلی آن است که بررسی طرح‌ها و لوایح مبتنی بر نظرات کارشناسی باشد لذا ما در این طرح پیش بینی کردیم که اصل بر رسیدگی به طرح‌ها و لوایح عادی مبتنی بر دوشوری بودن آنها باشد.

در جریان بررسی کلیات این طرح نمایندگان مخالف عمدتا تاکید داشتند که این طرح باعث محدود کردن نمایندگان خواهد شد و انگار که به دنبال مدیریت نمایندگان است حال این‌که نباید شرایطی را فراهم کرد که اختیارات نماینده کم شود. همچنین نماینده مخالف کلیات این طرح بیان کردند که نباید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که نمایندگان در صحن مجلس اختیاراتی نداشته باشند و همه چیز منوط به تصمیم کمیسیون باشد با این اتفاق مجلس شورای اسلامی ابزاری در دست دولت خواهد شد.

نمایندگان موافق نیز تاکید داشتند که هیچ کسی به دنبال گرفتن آزادی‌بیان نمایندگان نیست. این طرح اختیارات نمایندگان را کم نمی‌کند و حقی از آنها سلب نخواهد شد، بلکه طرح‌ها و لوایح به صورت کارشناسی و تخصصی در کمیسیون‌ها مورد بحث و بررسی قرار قرار می‌گیرند و همه چیز مبتنی بر نظرات تخصصی خواهد شد.

نمایندگان موافق مدام تاکید داشتند که هیچ کسی نمی‌خواهد اختیارات نمایندگان را سلب کند.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی - رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی - در پایان در پاسخ به انتقادات گفت: ما امروز تصمیم می‌گیریم که اداره جلسات مجلس شورای اسلامی در سه سال و نیم آینده چه‌طور باشد اصلا در این طرح قرار نیست اختیاری از نمایندگان سلب شود. نماینده حق دارد که نظرات‌اش را بیان کند. در این اصلاح آیین‌نامه روال بررسی طرح‌ها و لوایح تغییر کرده و تکیه بر نظرات کارشناسی و تخصصی شده است.

وی از نمایندگان خواست به کلیات این طرح رای دهند و در زمان بررسی جزییات اصلاحات مدنظر آنها اعمال خواهد شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی - رییس جلسه - با اعلام زمان رای‌گیری به نمایندگان گفت که رای آوردن کلی از طرح منوط به اخذ دو سوم رای از نمایندگان است.

در نهایت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی موافقت نکردند و این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =