تحقق تمدن اسلامی در گرو وحدت و همگرایی مسلمانان است

دانشجوی دکتری تخصصی رشته علوم سیاسی واحد تهران جنوب گفت: برای تحقق تمدن اسلامی باید از مسیر وحدت و همگرایی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مجتبی دولتی دانشجوی دکتری تخصصی رشته علوم سیاسی واحد تهران جنوب صبح امروز در وبینار پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع تقریب مذاهب اسلامی که به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه پایان نامه خود با موضوع «امکان سنجی وحدت اسلامی در راستای تحقق امت اسلامی» اظهارکرد: جهان اسلام درحال حاضر آشوب زده است؛ اختلاف و درگیری داخلی و درگیری کشورهای اسلامی با غیر اسلامی، موضوعاتی است که مسئله وحدت در جهان اسلام را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

وی افزود: تحقق و شکل گیری مدینه فاضله، بیش از پیش موضوع شکل گیری تمدن اسلامی را به امری ضروری تبدیل کرده است؛ همچنین مسئله اسلام هراسی به ویژه در کشورهای غربی سبب شده تا ضرورت موضوع وحدت و شکل گیری امت اسلامی، بیش از گذشته احساس شود.

دولتی ادامه داد: بخش اعظمی از تکالیف مسلمانان در  حوزه شکل گیری وحدت نهفته است؛ امروز ساختار دولت و ملت به عنوان آخرین دستاورد بشر در حوزه حکومت داری، در بسیاری از کشورهای اسلامی پذیرفته شده است. اما اگر بخواهیم براساس اندیشه های اسلامی حرکت کنیم، باید به جای دولت و ملت، به ترویج امت اسلامی بپردازیم و برروی آن تحقیق داشته باشیم.

دانشجوی دکتری تخصصی رشته علوم سیاسی واحد تهران جنوب تصریح کرد: برای تحقق تمدن اسلامی باید از مسیر وحدت و همگرایی حرکت کنیم؛ البته صحبت از وحدت به معنی این است که تمامی مذاهب اسلامی با حفظ گرایش های خود، حول محور اشتراکات حرکت کنند. پدیده ای که در چندسال اخیر اوج پیدا کرده،موضوع پیاده روی اربعین حسینی است که ظرفیت شکل گیری نظریه امت اسلامی را در بر می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین را می‌توانیم در سه سطح شیعه، جهان اسلام و جامعه بشری مورد ارزیابی قرار دهیم. نزدیک به 20 میلیون انسان اعم از شیعه، سنی، مسیحی، ایزدی و... در پیاده روی اربعین شرکت می کنند که شکل گیری یک هویت اجتماعی با محوریت امام حسین(ع)، مفهوم مرکزی این رویداد محسوب می شود. مقصد و جهت مشترک، یکی از ویژگی های مهم اربعین است که می تواند در زمینه شکل گیری امت اسلامی موثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078890

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =