میان سنی و شیعه است، «تفاوت» وجود دارد، نه «اختلاف»

معاون مجمع جهانی بیداری اسلامی با طرح این سؤال که آیا درباره نسبت میان شیعه و سنی باید از لفظ اختلاف استفاده کرد یا تفاوت؟ گفت: اختلاف یعنی اینکه تقابلی وجود دارد، حال آنکه آنچه در بین شیعه و سنی وجود دارد، تفاوت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (اسکانیوز)، نشست تخصصی «وحدت اسلامی، رمز اقتدار و راه غلبه بر استکبار جهانی»، امروز (چهارشنبه ۷ آبان) در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، حسین اکبری، معاون مجمع جهانی بیداری اسلامی با طرح این سؤال که آیا اختلافات شیعه و سنی بیشتر مذهبی است یا سیاسی و اینکه آیا این اختلافات از داخل دنیای اسلام شروع شده یا منشاء خارجی دارد، گفت: در بین فرق و مذاهب هر ادیانی، اختلاف وجود دارد و این طبیعی است.

وی با طرح این سؤال که آیا باید از لفظ اختلاف استفاده کرد یا تفاوت، گفت: اختلاف یعنی اینکه تقابلی وجود دارد، حال اینکه آنچه در بین شیعه و سنی وجود دارد، تفاوت است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه القای اختلاف بین شیعه و سنی، منشاء سیاسی دارد و عامل سیاسی، آن را برجسته کرده است، ‌گفت: در بین فرقه‌های خود مذهب تسنن، اختلافات بیشتری وجود دارد تا اختلافی که بین تشیع و تسنن وجود دارد.

اکبری با بیان اینکه چرا قبل از انقلاب بحث شیعه و ‌سنی مطرح نبود، گفت: وقتی انقلاب پیروز شد و نزاع تمدنی با غرب شروع شد، آن‌ها نیز درصدد برآمدند که اختلافات را در دنیای اسلام پررنگ کنند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها کشورهای اسلامی را بین خودشان تقسیم کرده و حکومت‌های مستبد را حاکم کردند، اظهار داشت: آن‌ها هیچ‌وقت اجازه ندادند علما نقش اساسی را در کشور خودشان ایفا کنند و اقتضای منافع دولت‌ها هرچه که باشد، علما هم از همان تبعیت می‌کنند. نمونه‌اش را در مصر و الازهر می‌بینیم. بنابراین نباید توقع هم‌نشینی علما را داشته باشیم، چون حرف اصلی را دولت‌ها می‌زنند و موضوع ایجاد اختلاف در شیعه و سنی، سیاسی است.

معاون مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه اشغال فلسطین موضوعی سیاسی بود، ‌ اظهار داشت: غربی‌ها با اشغال فلسطین این پیام را به جهان اسلام دادند که توان مقابله با ما را ندارید. آنها دارند با جهام اسلام مقابله می‌کنند نه فلسطین.

اکبری با بیان اینکه در عراق بیش از هشتصد سال شیعه و سنی در کنار هم بدون اختلاف زندگی می‌کردند و حتی با هم همکاری هم می‌کردند، گفت: با این وجود، آمریکایی‌ها آمدند و بحث شیعه وسنی را پررنگ کردند.

وی ادامه داد: اینکه حضرت امام، حتی قبل از انقلاب موضوع فلسطین را پررنگ کردند، ناشی از این بود که ایشان می‌دانستند که ضعف اساسی دنیای اسلام آنجاست.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه امروز اگر فلسطین را آزاد کنیم، می‌توانیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم، تصریح کرد: امروز، میزان توان جهان اسلام با شاخص فلسطین شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در نقاط حساس شعار فلسطین را مطرح کرد، گفت: جمهوری اسلامی وحدت را برای احیای تمدن اسلام دنبال می‌کند.

اکبری ادامه داد: جمهوری اسلامی به میزانی که در مناطق سنی عراق شهید داده، در مناطق شیعه‌نشین شهید نداد.

وی با بیان اینکه افق نگاه امام، تشکیل حزب بزرگ مستضعفین جهان بود، اظهار داشت: نگاه امام حتی فراتر از اسلام بود و هر کشوری که علیه استکبار باشد در این جبهه قرار می‌گیرد. بر همین اساس است جمهوری اسلامی در بسیاری از نقاط، فارغ از بحث منافع وارد می‌شود.

اکبری در ادامه گفت: امروز اگر از همه فِرَق و ادیان سوال کنید، خواهند گفت تنها اندیشه‌ای که از ما در مقابل داعش دفاع کرد، مقاومت بود که در پیشانی آن جمهوری اسلامی قرار دارد. پس اثبات شد که جمهوری اسلامی به‌دنبال وحدت است.

وی تصریح کرد: اگر در مقابل داعش نمی‌ایستادیم امروز بسیاری از کشورهای منطقه تحت حاکمیت داعش بودند. کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: امروز هر قدرتی بخواهد بر جهان حاکمیت کند باید غرب آسیا را در اختیار داشته باشد و این منطقه متعلق به ماست.

معاون مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به هتاکی رئیس‌جمهور فرانسه به پیامبر اسلام(ص) گفت: کافی است یک هفته صادرات نفت از جهان اسلام به فرانسه را متوقف کنیم، کل ماهیتشان با خطر جدی مواجه می‌شود. با این حال چرا آن‌ها باید به خود جرأت اظهار این سخنان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه جهان اسلام باید خجالت بکشد که امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی می‌کنند، گفت: البته این عادی سازی نیست، بلکه علنی سازی است و هیچ جنایتی بالاتر از این نیست، چرا که این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که مقاومت در همه جبهه‌ها پیروز شده است نه در یک یا دو جبهه.

اکبری با بیان اینکه در نهایت، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای ما مثبت است، گفت: تا زمانی که منافقین درون جهان اسلام را نشناسیم، نمی‌توانیم شاخص‌های وحدت را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط تاریخی خود قرار دارد  آمریکا نیز به اذعان کارشناسان این کشور تا ۲۰۲۵ بیشتر قدرت هژمون ندارد، اظهار داشت: وقتی آمریکا سلطه خود را از دست بدهد در بهترین حالت، قدرت منطقه آمریکای شمالی خواهد شد. ‌ در چنین حالتی سرنوشت رژیم صهیونیستی چه خواهد شد؟ قطعاً آن‌ها از این شرایط تاثیر می‌پذیرید. کسانی هم که روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند همراه با آن‌ها سقوط خواهند کرد و تمدن اسلام، ‌ رخ خواهد نمود.

اکبری با بیان اینکه افق‌ روشنی در جهان مقاومت وجود دارد، گفت: مقاومت در دو دهه اخیر ایستادگی کرده و موفق هم شده است.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا، در دو عرصه مقامت و فلسطین دستشان خالی است و از این رو، متوسل به افراطی گری شده‌اند. رهبران آمریکا معتقدند اگر از حمایت از رژیم صهونیستی کوتاه بیایند خیانت کرده‌اند و ظهور نزدیک می‌شود.

معاون مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه باید برای تحقق وحدت که زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی خواهد بود، تلاش کرد، تصریح کرد: باید در سطح دنیای اسلام مقاومت کرد تا شاهد بیداری اسلامی دیگری در منطقه باشیم تا مردم وارد صحنه شوند و رهبران را وادار کنند تا از تحقیری که شده‌اند عبور کنند. هر ملتی که از لحاظ سیاسی و فرهنگی مستقل شود جزء جبهه مقاومت می‌شود ولو اینکه مسلمان نباشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =