طهرانچی آیین‌نامه طرح‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کرد

آیین نامه طرح‌های پژوهشی (درون دانشگاهی، مشترک و برون دانشگاهی) از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با هدف حمایت از طرح‌های پژوهشی بنیادی اصیل و متمرکز ابلاغ شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آیین نامه طرح‌های پژوهشی (درون دانشگاهی، مشترک و برون دانشگاهی)» را با هدف بالابردن کیفیت فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه، انجام پژوهش‌های بنیادی اصیل و متمرکز، انجام پژوهش‌های مرجعیت ساز علمی، کاربردی حل مسئله، اقتدارآفرین ملی و مأموریت گرا، کمک به تجاری سازی و درآمدزایی از نتایج و دستاورد طرح‌ها و جذب منابع پژوهشی خارج از دانشگاه برای حمایت و انجام طرح های پژوهشی به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کرد.

براساس این آیین نامه، اعضای هیئت علمی واحد دانشگاهی می‌توانند به طور هم زمان در اجرای یک طرح درون دانشگاهی و 2 طرح مشترک به عنوان مجری/مدیر و در اجرای یک طرح به عنوان همکار مشارکت داشته باشند به طوری که مجموع ساعات تحقیق آنان بیش از 100 ساعت در ماه نشود.

در خصوص اعضای هیئت علمی که به عنوان مأمور به واحد دانشگاهی دیگری منتقل می‌شوند، ارائه طرح (درون دانشگاهی/مشترک) صرفاً در واحد مقصد امکان پذیر است.

آن دسته از اعضای هیئت علمی که در مرخصی بدون حقوق یا در مأموریت مطالعاتی به سر می برند، مجاز به شروع طرح جدید پیش از حضور دوباره در واحد مربوط نیستند.

در این آیین نامه تأکید شده است: طرح‌های پژوهشی باید براساس رویکردهای تجاری سازی و درآمدزایی، اختراع و اکتشاف، نظریه پردازی، نقد و مناظره علمی، نوآوری، تولید علم یا تکمیل آن، شناسایی مسائل و حل مشکلات واحد دانشگاهی باشد.

در صورت نیاز به استفاده از امکانات آزمایشگاهی فراتر از توانمندی‌های مرکز/واحد دانشگاهی، اولویت مصرف بودجه آزمایشگاهی طرح در سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد و سپس شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد واحدهای دانشگاهی است. در صورتی که امکانات آزمایشگاهی مورد نیاز در این مراجع موجود نباشد، صرف هزینه و استفاده از امکانات سایر مؤسسات یا سازمان ها قابل قبول خواهد بود.

برای هر طرح درون دانشگاهی بالای 100 میلیون ریال باید یک ناظر توسط مرجع تصویب کننده طرح انتخاب شود. ناظر طرح از نظر رتبه علمی باید بالاتر از مجری طرح باشد و در موارد استثنایی و شرایط خاص در صورت هم رتبه بودن باید فعالیت و سوابق پژوهشی بیشتری داشته باشد.

داور طرح پژوهشی در صورت تأیید طرح و پس از انعقاد قرارداد می‌تواند به عنوان ناظر در روند اجرای طرح همکاری داشته باشد. طرح‌هایی که مجری آنها دارای رتبه علمی استادی یا دانشیاری هستند، نیاز به ناظر ندارند.

گزارش دوره‌ای (شامل 50 درصد از پیشرفت طرح) و نهایی باید طبق برنامه زمان بندی طرح توسط مجری هم زمان در اختیار ناظر و حوزه پژوهش و فناوری/علمی قرار گیرد و مجری موظف است پس از گرفتن تأییدیه آن را به حوزه پژوهش واحد ارائه دهند.

در این آیین نامه آمده است: در طرح هایی با رویکرد شناسائی مسائل و حل مشکلات واحد دانشگاهی لازم است نتایج حاصل از طرح ابتدا توسط معاونت سفارش دهنده طرح و سپس توسط شورای پژوهش و فناوری/علمی واحد مورد تأیید قرار گیرد.

مقاله حاصل از طرح باید به نام مجری/مدیر طرح به عنوان نویسنده مسئول تحت عنوان واحد دانشگاهی و همکاران طرح به چاپ برسد. درج افراد غیر از همکاران طرح در مقاله باید به تأیید شورای پژوهش و فناوری/علمی واحد برسد.

اخذ شناسنه DOi به تنهایی برای اعلام خاتمه طرح کافی نیست و باید نسخه چاپ شده آن در آرشیو مقاله‌های مجله موجود باشد.

زمان انتظار به منظور چاپ مقاله به عنوان مدت اجرای طرح محسوب نمی شود و به این منظور نیازی به تمدید قرارداد نیست.

براساس بندهایی از این آیین نامه، اعضای هیئت علمی حق التدریس، مدعو و اعضای مراکز رشد مستقر در واحد دانشگاهی در صورت تأیید کتبی صلاحیت علمی و اجرایی آنها توسط معاون پژوهش و فناوری/علمی واحد و همکاری حداقل یک نفر از اعضای هیئت علمی تمام وقت یا نیمه وقت می توانند مدیریت طرح را برعهده گیرند. حسب ضرورت طرح می‌تواند بیش از یک مدیر داشته باشد.

مالکیت مادی و معنوی نتایج پژوهش براساس قرارداد با کارفرما تعیین می‌شود و چنانچه قابل ثبت حقوقی و علمی باشد، باید طبق توافق مندرج در قرارداد به نام کارفرما و واحد دانشگاهی ثبت شود. اعتبار علمی، حق استفاده از نتایج پژوهش و منافع مادی آن متعلق به کارفرما، واحد دانشگاهی، مدیر و همکاران طرح در چارچوب آیین نامه مالکیت فکری دانشگاه است. امتیاز پژوهشی مدیر و همکاران طرح پژوهشی طبق آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی و تغییرات بعدی آن محاسبه می‌شود.

واحدهای دانشگاهی می توانند زیرنظر رئیس واحد تیم های پروژه یاب متشکل از مسئول طرح‌های برون دانشگاهی واحد دانشگاهی و سه نفر از افراد صاحب نفوذ و دارای توانایی‌های لازم جهت ایجاد ارتباط با جامعه و صنعت انتخاب و نسبت به پروژه یابی اقدام کنند.

تأمین به ترتیب 50 و 100 درصد هزینه‌های پایان نامه و رساله های مرتبط با طرح از محل برداشت اعتبارات طرح های مشترک و برون دانشگاهی بلامانع است.

در این آیین نامه تأکید شده که مالکیت و حفظ حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان طرح ها( دورن دانشگاهی/مشترک) و نتایج آنها در چارچوب مقررات دانشگاه و رعایت حقوق دانشگاه در همه زمینه‌ها الزامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =