درخشش دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی موضوعی تایمز

رتبه‌بندی موضوعی نظام رتبه‌بندی بین المللی تایمز منتشر شد و بر اساس آن دانشگاه‌های ایرانی در حوزه‌های علوم کامپیوتر، علوم مهندسی و علوم پزشکی دارای بالاترین رتبه‌ها هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز در موضوعات مختلف هنر و علوم انسانی، علوم مهندسی، فناوری، علوم کامپیوتر، علوم بالینی، بهداشت، روانشناسی، علوم زیستی، تجارت و اقتصاد، آموزش، حقوق، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی منتشر شد.

در این رتبه بندی از همان شاخص‌های عملکردی معتبر و دقیق رتبه بندی دانشگاه‌های جهان استفاده شده است اما در هر بخش مجدداً متناسب با رشته‌های خاص مورد سنجش قرار گرفت.

تنها دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ تایمز در موضوع «هنر و علوم انسانی» دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۳۰۱-۴۰۰ است. این رتبه در میان ۵۶۵ دانشگاه است.

در موضوع تجارت و اقتصاد، ۶ دانشگاه ایرانی از میان ۷۲۹ دانشگاه دارای رتبه هستند.

در گروه علوم پزشکی که با موضوعاتی از جمله بالینی، پیش بالینی و بهداشت دسته بندی شده است، رتبه بندی تایمز تعداد ۸۵۶ دانشگاه را رتبه بندی کرده است که از این میان ۱۱ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های برتر این موضوع قرار دارند.

در علوم کامپیوتر امسال ۸۲۷ دانشگاه بررسی شدند و دانشگاه صنعتی شریف با بهترین رده در میان دانشگاه‌های ایرانی در رده ۱۷۶ - ۲۰۰ دنیا قرار گرفته است. در مجموع ۱۲ دانشگاه ایرانی در جمع ۸۲۷ دانشگاه برتر دنیا در علوم کامپیوتر قرار دارند که از رده‌های ۱۷۶ تا +۶۰۱ را در بر می‌گیرد.

تنها دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی ۲۰۲۱ تایمز در موضوع «آموزش» دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۴۰۱-۵۰۰ است. این رتبه در میان ۵۳۷ دانشگاه است.

در موضوع مهندسی و فناوری یک هزار و ۹۸ دانشگاه بررسی شده‌اند و این فهرست دانشگاه‌هایی را نشان می‌دهد که در رشته‌های مهندسی عمومی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی عمران و مهندسی شیمی پیشرو هستند.

۳۸ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی حضور دارند که بالاترین رتبه دانشگاه‌های ایرانی متعلق به دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۲۰۱ - ۲۰۵ است.

در رتبه بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز با موضوع حقوق دانشگاهی از ایران حضور ندارد.

همچنین در موضوع علوم طبیعی از میان ۸۹۵ دانشگاه برتر دنیا، ۱۷ دانشگاه ایرانی در موضوعات علوم زیستی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگلداری و علوم ورزشی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

در حوزه علوم پایه رشته‌هایی از جمله شیمی، فیزیک و نجوم، علوم زمین و دریا، ریاضیات و آمار، زمین شناسی و نجوم مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و این رتبه بندی شامل یک هزار و ۱۴۹ دانشگاه است. در این بخش ۳۷ دانشگاه ایرانی در میان یک هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

در حوزه علوم روانشناسی نیز ۵۳۳ دانشگاه ارزیابی شده‌اند. در حوزه روانشناسی تنها دانشگاه ایرانی دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۴۰۱–۵۰۰ است.

در حوزه علوم اجتماعی نظام رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱ دانشگاه‌های برتر دنیا نیز از میان ۷۹۱ دانشگاه چهار دانشگاه در میان برترین‌ها قرار دارند.

بررسی رتبه بندی موضوعی تایمز نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ دانشگاه‌های ایرانی رشد مناسبی داشته‌اند و در تمامی حوزه‌هایی که پیش از این دارای رتبه بودند، به رتبه‌های بالاتری صعود کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =