چرا ژاپنی‌ها با میتسوبیشی اوتلندر به موفقیت چشمگیری نرسیدند؟

برخلاف سایر ژاپنی‌های دنیای خودرو که معمولاً در بازارهای جهانی قابل اطمینان و محبوبند، میتسوبیشی اوتلندر از آغاز تا کنون روند چندان رضایت بخشی را طی نکرده است. کمپانی خوش‌نام میتسوبیشی، نسل سوم این خودرو را در سال 2012 به بازار عرضه کرد.

به گزاری گروه بازار  باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در نمایشگاه خودروی 2015 لس‌آنجلس نیز از اولین فیس‌لیفت نسل سوم اوتلندر رونمایی شد و اوتلندر در این فیس‌لیفت به لطف زبان طراحی Dynamic Shield چهره جذاب و جوان‌پسندی به خود گرفت. اما سوال اینجاست که چرا یک شاسی‌بلندخوش‌ترکیب با برند معتبر ژاپنی نتوانسته نظر مساعد منتقدان و مشتریان را به خود جلب کند؟

برای پاسخ به این سوال باید بازار خودروی کشورمان را به دلیل تفاوت‌ها و محدودیت‌های فراوان از سایر بازارهای جهانی جدا کرد. در ادامه به تفکیک به بررسی دلایل این ناکامی نسبی می‌پردازیم.

علت عدم استقبال از میتسوبیشی اوتلندر در ایران

میتسوبیشی اوتلندر در سال 2014 توسط شرکت آرین موتور به کشورمان وارد شد. این خودرو به دلایل زیادی که مهمترین آن را می‌توان طراحی نه چندان جذاب و ظاهر کسل‌کننده‌اش دانست، با اقبال زیادی روبرو نشد. اما اوتلندر 2016 فیس‌لیفت شده نگاه‌ها را به سمت این خودرو برگرداند.

طراحی ظاهری تهاجمی این خودرو به مراتب زیباتر بود و همین دلیل کفایت می‌کرد تا ارتقا سطح فروش آن را در بازار خودرومان شاهد باشیم. اما اگر اوتلندر را یک خودروی ناکام در بازار ایران بدانیم در شرح دلایل این ناکامی می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

به رغم داشتن محاسنی چون بازده مناسب موتور، توانایی آفرود، مصرف سوخت تقریباً مناسب و طراحی زیبا پس از فیس‌لیفت، شاید بتوان مهمترین علت کمتر دیده شدن این خودرو را وجود رقبای محبوب، جاافتاده و امتحان پس داده‌ای چون هیوندای سانتافه، تویوتا راو 4، نیسان ایکس تریل، رنو کولئوس و در سطحی بالاتر خودروی فوق‌العاده فولکس واگن تیگوان دانست.

مورد بعدی به عملکرد نامطلوب شرکت واردکننده این خودرو برمی‌گردد. خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات و لوازم یدکی یکی دیگر از مشکلات اوتلندر بود. حاصل و نتیجه این دو مورد، تاثیرگذاری منفی روی بازار خرید و فروش این خودرو بوده و هست.

نگاهی به بخش خرید اوتلندر در دیوار کافی است تا متوجه این بازار کم رونق شویم. در واقع با قیمت‌های جهش یافته این روزها، خریداران قطعاً ترجیح می‌دهند به سراغ خودروهای مطمئن‌تر و خوش‌ معامله‌تر بازار بروند تا میتسوبیشی اوتلندر زیبا اما کم فروغ!

دلایل محبوب نبودن میتسوبیشی اوتلندر در جهان

در بررسی علل محبوب نبودن اوتلندر در بازارهای جهانی به خصوص آمریکا که مهمترین بازار هدف خودروسازان ژاپنی‌ست، با دلایل متفاوتی مواجهیم. بسیاری قیمت پایین 24 هزار دلاری برای این خودروی شاسی‌بلند با سه ردیف صندلی را اولین نکته برای بررسی بیشتر در مورد انتخاب اوتلندر می‌دانند. از دیدگاه منتقدان میتسوبیشی از ابتدای عرضه نسل سوم اوتلندر از نظر فنی و رفاهی تغییر چشمگیری نداشته و این درجا زدن و تکرار باعث شده تا استقبال چشمگیری از این خودرو نشود. گرچه در چند سال اخیر میتسوبیشی با ارائه نسخه هیبرید اوتلندر توانست اندکی از حجم انتقادات روانه به سمت این محصول را کاهش دهد و اوضاع فروش این مدل را بهبود بخشد، اما همچنان انتقادات مربوط به امکانات رفاهی محدود این خودرو پابرجاست.

در ادامه عنوان کردن علت‌های ناکامی اوتلندر، در یک جمع بندی از بیشترین شکایات گزارش شده از سوی مالکان این شاسی‌بلند ژاپنی، مهم‌ترین علت نارضایتی از این خودرو مشکلات مربوط به ایمنی آن است. تعدادی از مالکان به عمل نکردن کیسه هوا، سفت نشدن کمربند در هنگام ترمزهای شدید، قفل شدن کمربند در بعضی مواقع به صورتی که سرنشین برای آزاد شدن از آن نیاز به کمک پیدا می‌کند و روشن شدن بی دلیل چراغ چک مربوط به کیسه هوا که تداوم روشن و خاموش شدن آن بر روی باطری خودرو اثر منفی می‌گذارد اشاره کرده‌اند.

یکی دیگر از مواردی که بسیار به آن اشاره شده است، کیفیت پایین و طراحی ضعیف اجزای داخل کابین این خودروست. وجود مشکلاتی در کروز کنترل، مشکلات مربوط به موتور از جمله سر و صدای زیاد آن و خاموش شدن ناگهانی موتور در هنگام برخورد ناگهانی دست با سوییچ خودرو در حال حرکت از دیگر مواردی است که در میان شکایات مالکان میتسوبیشی اوتلندر به چشم می‌خورد. از آنجا که تعداد رقبای اوتلندر در سطح بین‌المللی بیشتر و انتخاب‌ها گسترده‌تر است، به نظر می‌رسد شرکت میتسوبیشی برای ماندن اوتلندر در عرصه رقابت باید به فکر تحولی اساسی باشد.

کد خبر: 1079385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =