جشنواره مقاومت نشان داد سینمای انقلاب جایگاه تثبیت شده‌ای دارد

دبیر شانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت معتقد است: برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نشان داد سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس هم در میان مردم و هم هنرمندان جایگاه تثبیت‌شده‌ای دارد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلیمن احمد سالک کاشانی؛ نماینده اداوار گذشته مجلس شورای اسلامی و مدرس دانشگاه در نشستی با مهدی عظیمی میرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: تبلیغ یکی از اساس اسلام است که هم پیامبر صلوات‌الله و هم ائمه‌اطهار علیهم‌السلام به آن همت داشتند؛ بنابراین این موضوع یکی از ارزش‌های مهم در نظام اسلامی است.

وی افزود: تبلیغ شیوه‌های مختلفی دارد و باید با توجه به مقتضیات و شرایط کنونی انجام شود. در شرایط کنونی بهترین ابزار تبلیغ، فیلم و انیمیشن است و جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این فضا می‌تواند ارزش‌های انقلاب و اسلام را در سطح بین‌المللی مطرح کند و گسترش دهد.

سالک ادامه داد: در دنیای امروز که یک کلیپ در فضای مجازی می‌تواند فضای فکری جامعه را تغییر دهد؛ مسئولان نظام انقلاب‌اسلامی باید خود را در قبال دفاع‌مقدس و سینمای مقاومت مکلف به حمایت بدانند.

عضو جامعه روحانیت مبازر گفت: در شرایطی که استکبار جهانی با همه توان وارد جنگ نرم شده و تلاش دارد حتی چهره‌های افراد تاثیرگذار در انقلاب و جنگ را تخریب کند و از سوی دیگر، فیلم و سریال این قدرت را دارند که در چند ساعت تاریخ صدر اسلام و ارزش‌های دینی و انقلابی را به بهترین‌شکل به مخاطب منتقل کنند، حضور گسترده سینمای دفاع‌مقدس و انقلاب در این عرصه یک ضرورت است.

وی اظهار داشت: در این فضا بیان و انعکاس ناگفته‌ها جنگ و انقلاب یک ضرورت و ادای احترام به شهدا و ایثارگران است؛ به همین منظور مجلس‌شورای‌اسلامی، وزارت ارشاد، معاونت فرهنگی وزارت امور خارجه، سپاه، بسیج و ناجا و همه نهادهای ذی‌ربط باید از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حمایت کنند.

سالک تصریح کرد: فیلم‌های سینمایی حوزه دفاع‌مقدس باید علاوه بر محتوا، از نظر فنی نیز در سطحی بین‌المللی و قابل‌رقابت با فیلم‌های روز جهان باشد؛ علاوه بر آن، برگزاری جشنواره به صورت بین‌المللی و افزایش کیفی و کمّی تولیدات سینمایی از امور مهمی است که انجمن سینمای دفاع‌مقدس باید به آن اهتمام داشته باشد و دیگر نهادها نیز باید در این مسیر جشنواره را یاری دهند.

نماینده ادوار گذشته مجلس اظهار کرد: فیلم سینمایی حوزه دفاع‌مقدس بهترین راه برای انعکاس تمدن اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در این حوزه سوژه‌های بسیاری وجود دارد. سینما هنوز نتوانسته است درباره افرادی که در دوره قبل از انقلاب اسیر ساواک بودند، اقدام قابل‌توجهی کند، در حوزه دفاع‌مقدس نیز تولیدات بسیار کم است، این در حالیست که سوژه‌های بسیاری در انقلاب و مقاومت وجود دارد. از این رو، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رسالت بزرگی دارد.

سالک یادآور شد: امروزه مکرون به عنوان عنصری وابسته به صهیونیست به پیامبر صلوات‌الله توهین می‌کند و به این رفتار خود افتخار هم می‌کند؛ البته تقدس‌زدایی از اسلام یکی از سنت‌های قدییمی صهیونیست‌ها است اما در چنین شرایط ما نیز باید پاسخ درستی به این اهانت‌ها بدهیم و چه پاسخی بهتر از ساخت فیلم با سیره پیامبر صلوات‌الله و انعکاس منش و رفتار آن بزرگوار به جهانیان.

وی گفت: جهان استکباری و در راس آن آمریکا به حدی از یک افسر انقلابی به نام حاج قاسم سلیمانی عاجز می‌شود که تنها راه را ترور ناجوانمردانه می‌بیند؛ این نشان می‌دهد که عظمت و قدرت انقلاب اسلامی که حاج قاسم سلیمانی تجلی آن بود، باید از طریق فیلم و جشنواره‌های فرهنگی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به رخ استکبار کشیده شود. در جنگ نرمی که امروز جهان درگیر آن است، سینمای دفاع‌مقدس بهترین ابزار مبارزه است.

سالک با بیان اینکه سینمای دفاع‌مقدس بهترین ابزار برای مقابله با فساد است، خاطرنشان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید در بالاترین سطح خود را از طریق رسانه‌های جمعی و ملی به مسئولان رده بالای کشور در دولت، مجلس و حتی قوه‌ قضاییه معرفی کند و آنان را برای حمایت و همکاری قانع کند تا بدانند که مکلف به حمایت از سینمای دفاع‌مقدس هستند.

*سینمای انقلاب میان مردم جایگاه تثبیت شده‌ای دارد

در ادامه این نشست، مهدی عظیمی‌میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ضمن ارائه گزارشی از سابقه جشنواره فیلم مقاومت، گفت: این جشنواره به منظور تاثیرگذاری بیشتر در جامعه مخاطب و با توجه به گسترده شدن مفهوم مقاومت، در دوره شانزدهم به صورت بین‌المللی برگزار شد.

وی با اشاره به لزوم هم‌افزایی بین‌نهادی، افزود: برگزاری جشنواره در بالاترین سطح و با بهترین کیفیت که در خور نام مقاومت و دفاع‌مقدس باشد، نیازمند تعامل نهادهای ذی‌ربط است.

عظیمی ادامه داد: خوشبختانه علی‌رغم همه مشکلات پیشرو، شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با استقبال چشمگیر هنرمندان جهان مواجه شد بطوریکه بیش از ده هزار اثر از ۱۳۵ کشور جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که البته این مهم مرهون اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای حرفه‌ای بود که توانست هنرمندان بین‌المللی را ترغیب کند. علاوه بر آن، این دوره از نظر فنی، تخصصی و کیفیت برگزاری به معنای واقعی چشمگیر بوده است.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: استقبال بی‌نظیر هنرمندان سبب شد جشنواره در دو مرحله در هفته دفاع‌مقدس و هفته بسیج برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نشان داد سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس هم در میان مردم و هم هنرمندان جایگاه تثبیت‌شده‌ای دارد.

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد، پژوهش، تحلیل» «فیلم به معنای مطلق» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.

کد خبر: 1079448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =