وجود ۴ میلیون مصرف کننده مستمر و تفننی موادمخدر در کشور

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: موادمخدر آسیبی است که همه کشور را مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود کرده است و امروز بالغ بر ۴ میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده مستمر و تفننی موادمخدر هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان نظام پزشکی ایران با هدف کاهش نرخ بروز و شیوع اعتیاد در کشور در قالب ارتقاء سطح دانش پزشکی اعتیاد و حمایت از حقوق بیماران (معتادان) با اجرای برنامه‌های پیشگیری، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد به مدت دو سال امضا شد.

 سردار دکتر اسکندر مؤمنی- دبیرکل ستاد صبح امروز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: موادمخدر آسیبی است که همه کشور را مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود کرده است و امروز بالغ بر ۴ میلیون نفر در کشور مصرف‌کننده مستمر و تفننی موادمخدر هستند.

وی افزود: ۴۰ درصد زندانیان زندان‌های کشور به‌صورت مستقیم و ۳۰ درصد به‌طور غیرمستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، جرائم خشن، سرقت‌ها و... ریشه در معضل موادمخدر دارد.

دبیرکل ستاد تأکید کرد: برای حل معضل اجتماعی موادمخدر، باید از ظرفیت‌ گروه‌های مرجع به‌ویژه جامعه پزشکی استفاده کرد تا با یاری یکدیگر، این امر ساماندهی شود.

مؤمنی با بیان اینکه مردم کشورمان به جامعه پزشکی احترام می‌گذارند و اعتماد دارند، گفت: جامعه پزشکی ایران، سرمایه اجتماعی بسیاری بزرگی است که در دنیا حرف برای گفتن دارد و اگر تا دهه ۷۰ پزشکانی از کشورهای همسایه در کشورمان بودند اما افتخار جمهوری اسلامی است که امروز نه تنها در این امر خودکفا شده بلکه پزشکان ایرانی در سراسر دنیا مشغول خدمت‌رسانی هستند و کمبودی در دانش پزشکی ندارد.

وی در ادامه استفاده از شیوه‌های نوین درمان، آموزش، کاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد را از محورهای مهم این تفاهم‌نامه خواند و بیان کرد: سازمان نظام پزشکی حدود ۳۰۰ هزار عضو دارد که می‌توان از این فرصت در زمان مراجعه بیماران به پزشکان چه در حین انتظار ویزیت و چه وقت ملاقات با پزشک، در خصوص ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و مضرات انواع موادمخدر استفاده کرد.

دبیرکل ستاد در پایان اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای راهی بزرگ باشد تا با استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی از بازگشت مجدد افرادی که به بهبودی رسیده‌اند، جلوگیری کرد.

همچنین دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در این مراسم گفت: با این تفاهم‌نامه در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب قدم‌های خوبی برداشته می‌شود و با تمام توان پزشکی، در حوزه درمان اعتیاد اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی با حدود ۳۰۰ هزار عضو ظرفیت مناسبی است که اگر این سرمایه اجتماعی به کار گرفته شود در سه حوزه جامعه پزشکی، عموم مردم و درمانگران اعتیاد می‌توان وارد شد و فعالیت‌های پیشگیرانه را ارائه کرد. ظفرقندی یادآور شد: استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی نیز در این حوزه تاثیرگذار است که می‌توان از آن استفاده کرد؛ لذا امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را در مقابل این معضل ملی انجام دهیم‌.

گفتنی است؛ این تفاهم‌نامه در ۸ ماده تنظیم شده که به امضای دکتر اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی رسید.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ همچنین «همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین محتوای آموزشی استاندارد براساس قوانین، آئین‌نامه‌ها و دسـتورالعمل‌هـای اجرایـی، اسناد راهبردی، طرح و برنامه‌های مرتبط با پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد»، «همکاری و هم‌افزایی در برگزاری دوره‌های آموزشی کاهش تقاضای موادمخدر و روان‌گردان ویژه پزشکان»، «همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌های علمی و آموزش‌های تخصصی در سطح ملی و منطقه‌ای ویژه درمانگران و عموم مردم»، «همکاری و مشارکت در جهت افزایش آگاهی عمومی با اولویت بهره‌برداری از فضای مجازی در راستای کاهش تقاضای موادمخدر و روان‌گردان‌ها» و «همکاری در برگزاری رویدادهای کمک نوآور (استارت‌آپ) کارآفرینی اجتماعی با محوریت کاهش تقاضای موادمخدر و روان‌گردان‌ها» از اهم مفاد این تفاهم‌نامه می‌باشد.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1079472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =