ثبت محصولات غذایی تولید داخل در سامانه تی‌تک

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید زیرپله‌ای و تقلبی برخی مواد غذایی گفت: این محصولات نام و نشان و مجوز هم ندارند. در این گرانی و شرایط اقتصادی خاص، عده‌ای سودجو ممکن است تاریخ مصرف یا انقضای محصولات را تغییر و یا بسته بندی‌ها را تعویض و یا مواد نامرغوب به بازار عرضه کنند که این مراکز به محض اینکه از سوی مردم گزارش شود و یا بازرسان در سطح عرضه با آن مواجه شوند، بلافاصله پلمب و محصولاتشان جمع آوری می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر محمدحسین عزیزی در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران گفت: از چندین سال قبل سازمان غذا و دارو چراغ راهنمایی بر بسته بندی مواد غذایی قرار داده است که با رنگ قرمز، سبز و زرد وجود یه ماده غذایی که زیاده روی در مصرف آن برای انسان خطرناک است را مشخص کرده است.

وی افزود: زیاده‌روی در مصرف نمک، شکر و روغن عاملی برای بروز بیماری‌ها خواهد بود بنابراین در صورتی که نمک، شکر یا روغن در ماده غذایی زیاد باشد رنگ قرمز بر بسته بندی آن درج می‌شود. به این ترتیب رنگ زرد نشان دهنده خطر متوسط و رنگ سبز نشان دهنده سالم بودن ماده غذایی است.

وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف کالری اظهار کرد: اضافه وزن عاملی برای تضعیف سیستم دفاعی بدن است و با افزایش وزن احتمال ابتلا به بیماری‌های دیابت، چربی‌خون بالا. فشارخون بالا و حتی ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد.

چگونه در شرایط کرونایی نان بخریم؟

وی درباره مصرف نان در کشور گفت: مصرف نان صنعتی طی مدت اخیر ۲۰ درصد افزایش داشته است زیرا یکی از محل‌هایی که سبب شیوع کرونا خواهد شد نانوایی‌ها هستند. توصیه ما به مردم حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها است. بهتر است هنگام مراجعه به نانوایی با خود پارچه‌ای ببرند و نان‌ها را زمانی که داغ هستند، جمع کنند زیرا با توجه به دمای بالای نانی که از تنور درآمده، ویروسی روی نان نخواهد بود. باید توجه کرد که تعداد نانوایی‌های سنتی در کشور بالا است و اینکه هر روز قرار باشد بازرسان بهداشت محیط به نانوایی‌ها سر بزنند کار را مشکل می‌کند بنابراین بهتر است مردم و متصدیان نانوایی نکات بهداشتی و ضدعفونی را به دقت رعایت کنند تا هر چه بیشتر بتوان از گسترش این ویروس جلوگیری کرد.

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت لبنیات و کاهش مصرف این گروه غذایی در کشور گفت: متاسفانه رشد قیمت‌ها در مورد همه مواد پروتئینی و لبنیات که می‌توانند در افزایش ایمنی بدن موثر باشند، اتفاق افتاده است. صحبت‌ها و مکاتباتی در این زمینه انجام شده است تا در این حوزه کمک کنند اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی خاص شاید خیلی مقدور نباشد که این کار را انجام دهند. به هر حال ما باز هم پیگیر هستیم که از طرق مختلف بتوانیم به طبقاتی که درآمد کمتری دارند، کمک‌هایی شود تا بتوانند به این مواد غذایی مفید بیشتر دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال در مجلس بحث کوپن الکترونیک و... مطرح است.

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ویتامین‌ها در دوران کرونا گفت: اگر رژیم غذایی خوب باشد و از مواد غذایی متنوع استفاده شود، شاید افراد نیازی به مصرف ویتامین نداشته باشند زیرا در مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ و مغزها و... ویتامین D به اندازه کافی موجود است و از طریق مواد غذایی تامین می‌شود البته اگر رژیم غذایی تنوع داشته باشد. هرچند باز هم این روزها توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر، مصرف ویتامین D به صورت مکمل و به شکل هفتگی یا ماهانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام شود.

وی ادامه داد: البته غنی‌سازی نان با ویتامین D را نیز در دستور کار داریم زیرا یکی از مشکلات جامعه ما کمبود  ویتامین D است و از طرفی نان هم محصولی است که همه مصرف می‌کنند. در حال آغاز پایلوت غنی‌سازی نان با ویتامین D هستیم تا در مرحله بعد به صورت کشوری این کار انجام شود.

فرآورده‌های غذایی وارداتی به دقت رصد می‌شوند

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر محصولات غذایی وارداتی و ثبت آن‌ها در سامانه تی‌تک گفت: در زمینه مواد غذایی وارداتی کنترل جامع و کاملی وجود دارد و هیچ ماده غذایی چه به صورت فرآوری شده و چه به صورت نیمه فرآوری شده و چه به صورت ماده اولیه نمی‌تواند وارد کشور شود، مگر اینکه در سیستم تی‌تک ثبت شود. قبل از حمل به کشور آنالیزها، گواهی بهداشت و... را باید روی سامانه بارگذاری کنند و زمانی هم که به بنادر برسد، مجددا نمونه گیری و آزمایشات کاملی انجام می‌شود و در صورتی که واجد شرایط و استانداردهای مورد لزوم بود، اجازه ترخیص می‌گیرد. در این حوزه اگر مشکلی در مواد وارداتی باشد، اصلا اجازه واردات داده نمی شود و بازگشت داده و یا معدوم می‌شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه مشکلاتی را در داخل و در حوزه تولید زیرپله‌ای و تقلبی مواد غذایی داریم که نام و نشان و مجوز هم ندارند. حال ممکن است در این گرانی و شرایط اقتصادی خاص، عده‌ای سودجو تاریخ مصرف یا انقضا را تغییر داده و یا بسته بندی‌ها را تعویض کرده و یا مواد نامرغوب به بازار عرضه کنند که این موارد به محض اینکه از سوی مردم گزارش شود و یا بازرسان در سطح عرضه با آن مواجه شوند، بلافاصله آن مراکز پلمپ و محصولات‌شان هم از سطح عرضه جمع آوری می‌شود و روی سایت سازمان هم اسامی آن شرکت‌ها اعلام می‌شود. ما از مردم می‌خواهیم که محصولات معتبر را که تمام نشان‌های استاندارد و گواهی‌های سازمان غذا و دارو را دارند و شناخته شده‌اند، استفاده کنند زیرا آن محصولاتی که شناخته شده‌اند مرتبا مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند.

عزیزی با اشاره به آغاز پویشی در حوزه نشانگرهای تغذیه‌ای گفت: هدف این پویش این است که بتوانیم موضوع نشانگرهای تغذیه‌ای را به صورت گسترده به مردم یادآوری کنیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با همکاری تمام مراکز مرتبط و دانشگاه‌ها و یکی از اپراتورهای تلفن همراه این موضوعات را به کل مردم جامعه اطلاع رسانی کنیم تا به نشانگرهای تغذیه ای توجه ویژه داشته باشند و بتوانیم در راستای کاهش مصرف نمک، چربی و شکر و تشویق به مصرف غذاهای فراسودمند گام‌های موثری برداریم.

وی درباره تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت در صدا و سیما گفت: لیست کالاهای آسیب رسان به سلامت هر سال به صدا و سیما و سایر مراکز مرتبط ارائه می شود اما تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان متاسفانه همچنان انجام می‌شوند البته نباید نادیده گرفت که برخی از این کالاها تبلیغ نمی‌شوند. ما باید حداقل محتواهای تبلیغاتی را اصلاح کنیم تا هم آن‌ها بتوانند درآمدهایی را داشته باشند و هم آگاهی که به مردم می‌رسد، نادرست نباشد زیرا برخی از ادعاهایی که در تبلیغات می‌شود، نادرست است، منجر به تشویش اذهان می‌شود و واقعیت ندارد. به این سمت رفتیم تا با تعامل بتوانیم محتواهای تبلیغاتی را اصلاح کنیم تا این موضوع مقداری سروسامان بیابد. فکر می‌کنم با تعامل می‌توانیم موفق شویم. صدا و سیما می‌تواند در حوزه فرهنگسازی غذایی به ما کمک موثری انجام دهد.

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر ادعای نادرستی در تبلیغات مطرح شود، فورا تذکر می‌دهیم. بسیاری از این محتواها را توانستیم اصلاح کنیم و برخی از این تبلیغات را حذف کرده‌ایم.

لزوم اقدام وزارت جهاد کشاورزی در جهت شناسنامه‌دار کردن مزارع و باغات کشاورزی

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره شناسنامه‌دار کردن محصولات دامی و کشاورزی در راستای پایش سموم در این محصولات و ردیابی آن‌ها گفت: شناسنامه‌دار کردن این محصولات به سازمان غذا و دارو مرتبط نیست بلکه وزارت جهاد و کشاورزی باید مزارع و باغات را شناسنامه‌دار کند. ما سال‌هاست که پایش سموم را در محصولات خام کشاورزی در انواع سبزیجات و صیفی‌جات می‌سنجیم  که هزینه بسیار بسیار سنگینی دارد.

وی افزود: قرار بود که همزمان با ما وزارت جهاد و کشاورزی مزارع و باغات را شناسنامه دار کند که تاکنون هشت سال از این موضوع گذشته و هنوز اقدامی در این راستا انجام نشده است. خوشبختانه طی چند ماه اخیر با وزارت جهاد کشاورزی تعامل و اعلام کردیم که حداقل مزارع و باغات بزرگی را که تولید عمده‌ای دارند، شناسنامه‌دار کنند تا وقتی در میادین نمونه می‌گیریم و سموم یا نیترات محصول بالاست بتوانیم آن را ردیابی و در جهت اصلاح اقدام کنیم. مسئولان جهاد کشاورزی نیز قول دادند که همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند. این موضوع می‌تواند به تامین سلامت جامعه کمک کند.

رعایت پروتکل‌های پیشگیری از کرونا در کارخانه‌های مواد غذایی

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال ایسنا درباره ابلاغ پروتکل‌های پیشگیری از کرونا به صنایع غذایی گفت: ما پروتکل‌های پیشگیری از کرونا را تهیه و به صنایع غذایی ابلاغ کردیم و از انجمن‌های صنفی هم کمک گرفتیم البته تولیدکنندگان مواد غذایی نسبت به رعایت این پروتکل‌ها مقید هستند چراکه اگر رعایت نکنند، کار خودشان لطمه می‌بیند و امور تولیدشان دچار مشکل می‌شود. این پروتکل‌ها در کارخانه‌های مواد غذایی به خوبی رعایت می‌شود و بازرسان هم به طورمرتب از شرایط بهداشتی پرسنل و شرایط بهداشتی دستگاه‌ها و محیط بازدید می‌کنند.

عزیزی درباره محل گزارش تخلفات مردمی از واحدهای عرضه مواد غذایی و نانوایی‌ها گفت: مردم می‌توانند تخلفات مراکز را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. در عین حال روی سایت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت شماره تماس روابط عمومی و بخش‌های ناظر وجود دارد که می‌توانند تخلفات را برای پیگیری به آن‌ها اعلام کنند.

وی درباره کدگذاری محصولات کشاورزی در یک استان که چندی پیش اعلام شده بود، اظهارکرد: وزارت جهاد کشاورزی به ما اعلام کرده بود که کدگذاری ۳۰۰ هکتار را آغاز کردیم اما هنوز شناسه‌ای به دست ما نرسیده است که امیدواریم این کار انجام شود.

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره دستکاری تاریخ انقضای مواد غذایی گفت: برای هر محصولی تاریخ انقضای مشخصی داریم که روی بسته بندی درج می‌شود. حال ممکن است برخی سودجویان تاریخ انقضای برخی محصولات را دستکاری، پاک کنند و یا تغییر دهند البته مصرف کننده با کمی دقت می‌تواند متوجه این دستکاری شود. مواد غذایی که تاریخ انقضایش دستکاری شده در فروشگاه‌های معتبر عرضه نمی‌شود. مردم اگر مورد مشکوکی در این زمینه دیدند می‌توانند به ۱۹۰ اطلاع دهند.

وی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: این تصور که فکر کنیم غذای گران‌قیمت حتما غذای سالمی است، درست نیست. قیمت دلیل بر سالم بودن و ناسالم بودن مواد غذایی نیست. انواع میوه و سبزی که خیلی هم قیمت‌های گرانی ندارند، انواع ویتامین‌ها و ترکیبات فراسودمند را دارند و مصرف‌شان به سلامتی کمک می‌کند. باید مصرف غذاهای پرکالری و پر نمک، پر روغن و پر شکر را کاهش دهیم و در عین حال تحرک داشته باشیم.

عزیزی در پایان گفت: به زودی ثبت محصولات تولید داخلی را روی سامانه تی تک خواهیم داشت و تمام محصولات غذایی هم که در داخل تولید می‌شوند، مانند محصولات وارداتی روی سامانه تی تک ثبت می شوند و کد دریافت می‌کنند. در آینده نزدیک امکان ندارد که محصولی خارج از این سامانه تولید و توزیع شود و قاچاق، دستکاری و تقلب در آینده نزدیک به کل رفع می شود و امکان تولید و عرضه محصولات تقلبی نخواهد ماند.


منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1079473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =