اهمیت کسب ‌و کار زنان خانه‌دار

یک عضو انجمن ایرانی مطالعات زنان با تاکید بر نقش کسب‌وکار زنان خانه‌دار در توسعه پایدار جامعه اظهار کرد: یکی از دلایل عدم شناسایی نقش فعال زنان در توسعه پایدار جامعه، عدم حضور زنان در مشاغل سطح بالا و وابستگی مالی زنان خانه‌دار به همسران، پدران و... است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر فاطمه پورفرد همزمان با روز زنان خانه‌دار با بیان اینکه فعالیت زنان خانه‌دار در حوزه کسب‌وکار موجب ارتقا هوش فردی و اجتماعی آن‌ها می‌شود، گفت: زنان نیمی از سرمایه های گرانقدر جامعه اند و  نقش‌های متعددی در جامعه دارند و یکی از دلایل اهمیت اشتغال و استقلال مالی زنان این است که در صورت فوت همسر بتوانند زندگی خود را اداره کنند و دارای پشتوانه مالی باشند. همچنین این استقلال مالی ارتقا کرامت انسانی زنان را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر اشتغال بر هوش و کارکرد مغز انسان و تاثیر آن بر کاهش میزان افسردگی و بیماری‌های ناشی از کم تحرکی، به بیان اهمیت کسب‌وکار زنان خانه‌دار پرداخت و ادامه داد: راه اندازی یک کسب‌وکار می‌تواند تقویت کننده حس اعتماد به نفس در زنان خانه‌دار و اعضا خانواده آن‌ها باشد چراکه کارکردن به معنای توانمندی است و این توانمندی می‌تواند حس اعتماد به نفس را افزایش دهد، از سوی دیگر ارتقا سلامت روحی و جسمی زنان خانه دار را به همراه دارد.

به گفته پورفرد، افزایش و تقویت میزان تاب آوری اقتصاد خانواده در رویارویی با مشکلات، استفاده از نیروی کارآمدی زنان در توسعه فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه، کاهش درگیری ها و تنش های درون خانواده و افزایش میزان رضایت و رفتار متقابل در خانواده از جمله دلایل اهمیت کسب‌وکار برای زنان خانه‌دار است.

وی که دارای دکترای مدیریت کسب‌وکار از دانشگاه بوردو فرانسه است با اشاره به کسب‌کار زنان عشایری گفت: اگر به زندگی زنان عشایری نگاهی بیاندازیم در خواهیم یافت که  تمامی زنان عشایر دارای کسب و کار خانگی هستند و در کنار انجام فعالیت‌های درون خانه و رسیدگی به کارهای فرزندان، پا به پای مردان نیز کار می‌کنند.

این عضو انجمن ایرانی مطالعات زنان معتقد است که، کسب‌وکار زنان خانه‌دار نیازمند فرهنگ سازی در جهت ارزشمند دانستن این کسب‌وکار است به گونه‌ای که زنان فرزندان خود را با این فرهنگ تربیت کنند و دختران و پسران به اهمیت کسب‌کار زنان پی ببرند.

وی کاهش در هزینه‌ها، صرفه جویی در وقت، انعطاف پذیری ساعت کار و...را از جمله مزیت‌های کسب‌وکار خانگی زنان خانه‌دار دانست و افزود: زنان خانه‌دار در ابتدا باید به توانایی های خود اشراف کامل داشته باشند، نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند تا متوجه شوند در چه زمینه‌هایی استعداد و مهارت دارند و می‌توانند از آن طریق کسب و کاری ایجاد کنند. امروزه در جامعه بسیاری از زنان را شاهدیم که کسب و کار خانگی راه انداخته اند و از این طریق اقوام، خانواده و فرزندان خود که بعضا دارای تحصیلات دانشگاهی هستند را مشغول به کار کرده‌اند.

پورفرد افزود: زنان باید اهداف خود را از راه اندازی کسب و کار مشخص کنند و بدانند برای رسیدن به این اهداف به چه اطلاعات، دانش و مهارتی نیازمندند، همچنین به چه میزان سرمایه برای شروع کار نیاز دارند.

وی در انتها خاطر نشان کرد: کسب و کار زنان خانه‌دار  نباید دچار رکود باشد چراکه آسیب پذیری زنان در جامعه زیاد است و زنان باید در زمینه رشد کسب‌وکار خود تلاش کنند تا در صورت بروز مشکلات اقتصادی بتواند شکل کسب و کار خود را تعییر دهد و ضربه‌ بزرگی به آن‌ها وارد نشود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1079551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =