واردات با ارز متقاضی شروطی دارد

معاون وزیر صمت با بیان اینکه اگر واردات با ارز متقاضی آزاد شود شروطی خواهد داشت، گفت: بانک مرکزی برای بررسی افرادی که ادعای ارز متقاضی برای واردات دارند، نظام کنترلی ایجاد می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حمید زادبوم در مورد علت استفاده از ارز متقاضی برای واردات، اظهار داشت: در این سیاست اصل این نیست که بگوییم واردات با ارز متقاضی آزاد شده است بلکه این مساله یک مورد حاشیه‌ای است. اصل موضوع این است که واردات در مقابل صادرات بتواند همچون سال قبل برقرار باشد اما این بار وارداتی که مورد نیاز کشور است؛ یعنی مواد اولیه کارخانجات.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای رفع تهعدات ارزی این اتفاق می‌افتد، افزود: با توجه به اینکه هنوز جزئیات بخشنامه منتشر نشده است در مورد ارز متقاضی نمی‌توان زیاد صحبت کرد بلکه باید صبر کرد و پس از صدور بخشنامه، در مورد چگونگی این مسائل صحبت کرد و نباید با عجله گفت که با ارز متقاضی واردات آزاد شده است.

واردات با ارز متقاضی شروطی دارد

وی ادامه داد: ضمن اینکه اگر واردات با ارز متقاضی آزاد شود طبیعتاً شروطی خواهد داشت و به این صورت آزادِ آزاد نیست که هر فردی هر کالایی خواست را وارد کشور کند.

زادبوم تاکید کرد: فقط مواد اولیه کارخانجات و قطعات مورد نیاز کاخانجات وارد خواهد شد، آن‌هم به این صورت است که شروطی که بانک مرکزی برای استفاده از ارز متقاضی گذاشته است باید رعایت شود.

هدف ما تسهیل رفع تعهد ارزی و افزایش تولید است

معاون وزیر صمت در مورد تأثیر اجرای این سیاست بر تجارت کشور، گفت: طبیعتاً فرایند تجارت کشور تسهیل می‌شود زیرا با اجرای این سیاست هم شرایط برای رفع تعهد ارزی صادرکننده تسهیل خواهد شد و هم چراغ کارخانجات ما خاموش نخواهد شد؛ زیرا بخشی از صنعت ما نیاز به مواد اولیه وارداتی دارد و همچنین بخشی از ماشین آلات کارخانجات نیاز به قطعات و تجهیزاتی دارد که باید وارد شود.

وی افزود: لذا زمانی که ارز مورد نیاز مواد اولیه را تأمین کنیم هم به افزایش تولید داخل و هم به فراوانی کالا در کشور کمک خواهیم کرد.

زادبوم تاکید کرد: بنابراین با واردات مواد اولیه بیشتر و قطعات بیشتر برای ماشین آلات شاهد تولید بیشتر و عدم توقف اشتغال در کارخانجات خواهیم بود. از سویی دیگر نیز تأثیر مثبت افزایش تولید و صادرات، متعادل شدن بازار است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به ترخیص کالاهای دپو شده از گمرک اشاره و تصریح کرد: واردات در برابر صادرات یک قاعده کلی است و سهولت در ترخیص کالاهای دپو شده، جزئی از این برنامه است و این هفته ترخیص کالاهایی که نیاز به ارز نداشته باشد و بر اساس ارز متقاضی باشد، از گمرکات شروع می‌شود. اما به طور کلی اینکه کالاهایی در گمرکات دپو شده است می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

بررسی حساب‌های ریالی افراد مدعی ارز متقاضی

وی در ادامه در خصوص انتقادات فعالان اقتصادی در مورد ابهام مشخص نبود منشأ ارز متقاضی و تأثیر سو این موضوع بر اقتصاد کشور، گفت: باید بانک مرکزی در این خصوص نظر دهد اما اصولاً قرار شده است که ارزش ریالی شفاف شود. کسی که ادعای ارز متقاضی برای واردات دارد، گردش ریالی این شخص این موضوع را نشان دهد که فرد ارزی دارد.

زادبوم افزود: حساب ریالی فرد گردشی نداشته باشد و بگوید که ارز دارد، ادعایی است که می‌تواند تأثیر منفی در بازار بگذارد؛ لذا بانک مرکزی برای این موضوع یک نظام کنترلی در نظر دارد؛ یعنی حساب‌های ریالی که افرادی که ادعاهای ارز متقاضی دارند بررسی می‌شود.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1079583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =