آب و هوا در شیوع کووید-19، تاثیر مهمی ندارد

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "سجاد جمشیدی" و "مریم بنی اسد" دانشمندان ایرانی دریافتند که آب و هوا، عامل چندان مهمی در شیوع کووید-19 نیست و همه‌گیری این بیماری بیشتر تحت تاثیر رفتارهای انسانی است‌.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از ساینس‌دیلی، در آغاز همه‌گیری کووید-19، امید زیادی وجود داشت که گرمای تابستان بتواند گسترش آن را کاهش دهد. اگرچه تابستان تاثیر قابل توجهی در کاهش شیوع کووید-19 نداشت اما هنوز هم این امید وجود دارد که آب و هوا و میزان شیوع این بیماری به هم مرتبط باشند.

ارتباط میان کووید-19 و آب و هوا پیچیده است. آب و هوا می‌تواند محیطی را که کروناویروس باید پیش از مبتلا کردن میزبان جدید در آن زنده بماند، آلوده کند اما از سوی دیگر می‌تواند بر رفتار انسان نیز موثر باشد و به انتقال ویروس از یک میزبان به میزبان دیگر بیانجامد.

پژوهشگران آمریکایی با همکاری "سجاد جمشیدی" (Sajad Jamshidi)، دانشمند ایرانی "دانشگاه پردو" (Purdue University) و "مریم بنی اسد" (Maryam Baniasad)، دانشجوی مقطع دکتری "دانشگاه ایالتی اوهایو" (Ohio State University) در بررسی جدیدی تلاش کرده‌اند تا نقش آب و هوا را در ابتلا به کووید-19 دقیق‌تر ارزیابی کنند.

آنها در این پژوهش دریافتند که دما و رطوبت، نقش قابل توجهی در گسترش کروناویروس ندارند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که چه هوا گرم و چه سرد باشد، میزان انتقال کووید-19 از یک شخص به شخص دیگر، به رفتار انسان‌ها بستگی دارد.

"دو نیونگی" (Dev Niyogi)، پژوهشگر "دانشگاه تگزاس در آستین" (UT Austin) و سرپرست این پژوهش گفت: تاثیر آب و هوا در میزان انتقال کووید-19، بسیار پایین است و در میان پارامترهای موثر در انتقال بیماری می‌تواند آخرین گزینه باشد.

پژوهشگران، تاثیر رفتارهای انسان را نیز در انتقال کووید-19 مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که سفر کردن و وقت گذراندن بیرون از خانه، دو عامل موثر در انتقال این بیماری هستند که اهمیت آنها به ترتیب، ۳۴ و ۲۶ درصد است. دو عامل مهم دیگر نیز جمعیت و تراکم شهری هستند که به ترتیب ۲۳ و ۱۳ درصد اهمیت دارند.

جمشیدی گفت: ما نباید کووید-19 را مشکلی تصور کنیم که با آب و هوا کنترل می‌شود؛ بلکه باید رفتارهای خود را مورد بررسی قرار دهیم و عوامل قرار گرفتن در معرض کووید-19 در شهرها را در نظر بگیریم.

بنی اسد گفت: فرضیه واکنش کروناویروس نسبت به آب و هوا در پژوهش‌های بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، اهمیت ارزیابی نحوه شیوع کووید-19 در جوامع انسانی را نشان می‌دهد.

نیونگی گفت: یکی از درس‌های مهم همه‌گیری کووید-19، اهمیت ارزیابی این پدیده در مقیاس انسانی و جوامعی است که انسان‌های ساکن آن روزانه با هم در ارتباط هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1079616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =