تراکتور به دنبال قهرمانی در لیگ بیستم

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا قرمزهای تبریزی به دور از حاشیه به رقم زدن یک فصل موفق فکر کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حسن صانعی پور؛ سرزمین آذربایجان همواره با شور و نشاط و غیرت و دلاوری همراه بوده است. آذری زبانان به راستی نقطه اتکایی در تاریخ پر فراز و نشیب ایران بوده‌اند و رشادت‌های این قوم بزرگ مثال زدنی است. استاد شهریار در وصف این دیار آورده است؛

کونلوم قوشو قاناد چالماز سن سیز بیر آن آذربایجان/  خوش گونلرین گئتمیر مدام خیالمیندان آذربایجان
بوتون دنیا بیلیر سنین قدرتینله دؤلتینله / آباد اؤلوب ، آزاد اؤلوب ملک – ایران ، آذربایجان

تاریخچه تراکتور
باشگاه تراکتورسازی درسال ۱۳۴۹ با پشتیبانی کارخانهٔ تراکتورسازی در شهر تبریز بنیان‌گذاری شد. این باشگاه از سال ۱۳۸۸ تا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در مالکیت سپاه عاشورا بود و در خرداد ۱۳۹۷ به محمدرضا زنوزی مطلق واگذار شد. تراکتور که به  همت علاقمندانی چون مهندس راستگار وحسین اردبیلی تاسیس شد، بعد ها با تلاش های رضا نحوی تبدیل به باشگاهی حرفه ای گردید. حسام گلزار، حمید علاف بنایی، یعقوب آباذری، رضا فروغی، صمد رسولی، داریوش حاج رشیدی، رحمان قرقیش، سید افصحی اولین بازیکنانی که در تراکتور چهره شدند. تراکتورسازی در سال 1354 به جام تخت جمشید صعود کرد. در این دوران، سرمربی تراکتورسازی حسین فکری بود و بازیکنانی چون پرویز مظلومی، عباس کارگر و ابراهیم کیان طهماسبی در این تیم بازی می کردند. واسیلی گوجا، با تاسیس تیم های پایه تراکتورسازی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد دوران حرفه ای تراکتور را استارت زد. و این جریان با حضور محمد حسین ضیایی ادامه یافت. هرچند بعد از تاسیس لیگ حرفه فوتبال ایران تبریز ها نتوانستند حضور مداومی در ادوار مختلف آن داشته باشند اما سرانجام تراکتورسازی در فصل 88-87 و با مربی گری فراز کمالوند به لیگ برتر صعود کرد. آنان بعد از این صعود همواره از مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران بودند. لازم به توضیح است؛  با همت مدیران باشگاه، موافقت اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و تأیید فیفا در تیرماه ۱۳۹۸ نام باشگاه تراکتورسازی تبریز به باشگاه تراکتور تغییر یافت.

هواداران پرشور
ورزشگاه یادگار امام تبریز دومین ورزشگاه بزرگ ایران است. ورزشگاهی که هرگز بدون تماشاگر نبوده و هواداران پرشور آذربایجان سکوهای آن را با حضور خود پر حررات کرده و با تشویق های خود هراس و ترس را بر دل حریفان می اندازند. تیم تراکتور سازی تبریز در بین هوادارانش به «تراختور» معروف است.برخی نیز آنان را «گرگ های سرخ» می نامند.

غنای فوتبال تبریز
فوتبال آذربایجان و به خصوص تبریز همچون  خوزستان و اصفهان از غنای بالایی برخودار بوده و بازیکنان شاخصی چون، کریم باقری، میرمجید ناظمی، احد شیخ لاری، سیروس دین محمدی، یونس باهنر، ستار همدانی، اسماعیل حلالی، رسول خطیبی، حسین خطیبی و بسیاری دیگر از بازیکنان را در خود پرورش داده است. این موضوع باعث شده است بسیاری از ستاره های فوتبال ایران نیز جذب باشگاه های بزرگ این شهر از جمله تراکتور، ماشین سازی و گسترش بشوند.

خالی از قهرمانی
تراکتور تا بحال موفق نشده است جام قهرمانی فوتبال ایران را بالا سر ببرد. این باشگاه علیرغم سرمایه گذاری های فراوان و به خدمت گرفتن مربیان طراز اول و بازیکنان سرشناس ایران و جهان، در سال های اخیر، مسیر قهرمانی را گم کرده است و جز دو قهرمانی در جام حذفی افتخارات دیگری را در ویترین باشگاه خود ندارد.  مربیانی چون؛ فیروز کریمی، محمود یاوری، ارنست میدن دروپ، فرشاد پیوس، فراز کمالوند، تونی اولیویرا، امیر قلعه نویی، مجید جلالی، یحیی گل محمدی، جان توشاک، محمد تقوی، ژرژ لیکنز، مصطفی دنیزلی، جاده قهرمانی این باشگاه را هموار نکرده و بسیاری در میانه راه از تراکتور جدا شده اند. به نظر می رسد عطش قهرمانی قرمز پوشان تبریز، اندک بوده و مدیران و مربیان آن برای انتهای هر فصل برنامه ای جهت اتمام کار و موفقیت ندارند. دو عنوان قهرمانی در جام حذفی، دو نایب قهرمانی در لیگ  را می توان از مهمترین عناوین این باشگاه در فوتبال ایران دانست.

فصلی برای درخشیدن
با حضور علیرضا منصوریان در راس کادر فنی و انگیزه مضاعفی که او برای درخشش دوباره در فوتبال ایران دارد، تراکتور به فصل بیستم امیدوار است. منصوریان که بازیکنانی تاثیر گذاری چون؛ رشید مظاهری، ایمان سلیمی، رضا اسدی، ساسان انصاری و محمدرضا آزادی در اختیار نخواهد داشت، با جذب سعید واسعی، محمد مسلمی پور، وفا هخامنش، هادی محمدی و حبیب فرعباسی و حفظ بازیکنانی با تجربه چون اشکان دژاگه و مسعود شجاعی و همچنین احسان حاج صفی، محمد رضا اخباری، محمد رضا خانزاده و اکبر ایمانی، فصل را با شرایط متفاوتی شروع خواهد کرد. آمار نامناسب خط دفاعی تراکتور در فصل گذشته منصوریان را بر آن داشته است که برای تقویت خط دفاعی تیمش  آرمین سهرابیان و هادی محمدی  را نیز در لیست خرید خود قراربدهد.

تراکتور و لیگ بیستم
تراکتور در حالی در هفته اول میزبان نفت مسجد سلیمان است که از حضور هواداران خود محروم خواهد بود. انگیزه مضاعفی که پرشور های تبریزی به بازیکنان می دهند و فضای ورزشگاه یادگار امام را همسو با آنان می کنند، در این بازی وجود نخواهد داشت. نفت مسجد سلیمان با تغییرات اندکی که داشته حریف سرسختی برای تبریزی در گام اول خواهد بود. منصوریان قبل از دربی و مصاف با ماشین سازی که در فصل اخیر دخل و خرج خود را از تراکتور جدا کرده است، میزبان تیم های مدعی سپاهان و فولاد خواهد بود و خارج از خانه به مصاف نساجی مازندران و مس رفسنجان خواهد رفت. شرایط شش هفته ابتدایی تراکتور به گونه ای رقم خورده است که قرمز پوشان تبریز قادر خواهند بود با گرفتن امتیازات کامل به خصوص در بازی هایی که در یادگار امام برگزار خواهند کرد، گام نخست را در جهت قهرمانی محکم تر از همیشه بردارند.

خارج از حاشیه
قدر مسلم اینست که تراکتور در سال های اخیر خارج از حاشیه نبوده است. زنوزی مالک تراکتور شرایط اقتصادی بی نظیری را در باشگاه حاکم کرده و با این اوضاع موفقیت قرمزپوشان دور از دسترس نیست. نکته حایز اهمیت در مورد تراکتور که "مبتلا به" فوتبال ایران هم می باشد تغییرات مدیریتی این باشگاه است. تراکتور از سال 95 تا کنون مدیرانی چون مصطفی آجر لو، عباس الیاسی،( دو دوره)  صادق درود گر،علیرضا اسدی، ایوب بهتاج؛ غلامرضا صادقیان، میر معصوم سهرابی و محمد علیپور را به خود دیده است، مدیرانی که شاید تابع تصمیمات مالک بوده اند و بعد از هر ناکامی و یا اختلاف از باشگاه جدا شده اند. به نظر می رسد تراکتور چه آن وقتی که تحت رهبری گروه صنعتی کارخانه تراکتور سازی اداره می گردید  و چه زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد، مراحل حرفه ای یک باشگاه بزرگ را طی نکرده و این موضوع را باید در عقد قرارداد مربیان و بازیکنان این تیم ملاحظه کرد. شرایطی که باشگاه بزرگ تراکتور را با پشتوانه عظیم مردمی و اقتصادی همواره درگیر حواشی ناخواسته کرده است.
جام حذفی
افتخارات تراکتور در جام حذفی قابل ملاحظه است. تراکتور با دو قهرمانی در سال های 93 و 99 با برتری برابر تیم های مس کرمان و استقلال تهران بعد از تیم هایی چون استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب آهن در زمره پرافتخارترین تیم های این جام می باشد.  قرمز پوشان تبریز با قهرمانی در آخرین دوره جام حذفی ایران سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورده و بعد از یک دوره دوری و طبق برنامه های اعلامی باشگاه، برنامه خاصی در لیگ قهرمانان آسیا دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =