پول زیادی به جیب دلالان می‌رود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت از طریق ساماندهی پول‌هایی که به جیب دلالان می‌رود، می‌تواند یارانه‌ نقدی را متناسب با قیمت ارز افزایش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مجتبی رضاخواه درباره احتمال افزایش یارانه نقدی، گفت: بنده معتقدم که دولت فعلی در توزیع یارانه‌ها بسیار بد عمل می‌کند.

وی متذکر شد: در سال اولی که یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم پرداخت می‌شد، قیمت دلار حدود ۱,۰۰۰ تومان و یارانه ۴۵ دلار بود اما با قیمت ارز ۳۰ هزار تومانی، ۴۵ دلار حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان می‌شود و این عدد با ۴۵ هزار تومان قابل مقایسه نیست.

دولت عملاً به ثروتمندان یارانه می‌دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود این، می‌بینیم که به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عدم نظارت درست بر بازار، دولت سیاست‌هایی را اعمال کرده که عملاً به ثروتمندان یارانه داده است.

رضاخواه با اشاره به اینکه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به افرادی پرداخت کرده که یا با این ارز هیچ کالایی را وارد کشور نکردند یا کالاهای غیرضروری مانند اسباب‌بازی و غذای سگ وارد کردند، افزود: فارغ از این، برخی از این افراد کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کردند اما پس از آنکه آن کالا از گمرک خارج شده، هیچ نظارتی نداشتیم که آن کالا به چه قیمتی فروخته شده است.

کالاهای اساسی با قیمت آزاد به مردم فروخته می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در حالی است که این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند و قاعدتاً باید متناسب با همان قیمت به دست مردم می‌رسید اما می‌بینیم که این کالاها به قیمت بازار آزاد به مردم فروخته می‌شود و مفهومش آن است که با این سیاست‌ها، عملاً دولت در این چند سال به ثروتمندان یارانه داده است و علی‌رغم آنکه دولت ادعا می‌کند که در پرداخت یارانه به مردم دچار مشکل است، اما در پرداخت یارانه به ثروتمندان هیچ مشکلی ندارد.

رانت ۱۰۰ هزار میلیاردی در بازار خودرو

رضاخواه اظهار داشت: برای مثال، تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار بسیار زیاد است و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ناشی از این شکاف قیمت به وجود آمده است و عملاً به جیب دلالان می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در بازار فولاد، شما می‌بینید که برخی افراد اجناس و تولیدات فولادی را از کارخانه یا بورس خریداری می‌کنند، سپس با ۵۰ درصد افزایش قیمت می‌فروشند که همه این موارد، نمونه‌هایی از اعطای یارانه‌های بی‌دلیل به برخی از افراد است.

دولت مبالغ در دست دلالان را ساماندهی کند

وی تأکید کرد: اگر دولت مبالغی را که در دست دلالان است، ساماندهی کند قطعاً بسیاری از مشکلات حل می‌شود چرا که مبالغ زیادی وجود دارد که دلالان از آن منتفع می‌شوند و اگر دولت این مبالغ را ساماندهی نکند و به این مسئله ورود نداشته باشد، احتمال آنکه مجلس به آن ورود کند، بسیار زیاد است.

رضاخواه تصریح کرد: در واقع می‌توان از طریق ساماندهی پول‌هایی که به جیب دلالان می‌رود، خدمات عمومی مردم را ارتقا داد. برای مثال، از محل ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که در بازار خودرو رانت ایجاد کرده است، می‌توان برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه کرد و این کار کاملاً شدنی است اما باید اراده‌ای در دولت وجود داشته باشد.

دولت می‌تواند میزان یارانه را متناسب با قیمت ارز بالا ببرد

وی گفت: اگر این اراده در دولت وجود داشته باشد، حتماً می‌تواند از این مبالغ بسیار زیاد استفاده کند و حتی می‌تواند یارانه نقدی را نیز متناسب با قیمت ارز بالا ببرد، اما بنده در دولت چنین اراده‌ای نمی‌بینم.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1079664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =