تصمیمات مهمی برای ۹ ماه پایانی دولت گرفته‌ ایم

رئیس‌جمهور تاکید کرد که برای ایران شیوه‌ای که آمریکا در پیش می‌گیرد مهم است نه فردی که بر سر کار می‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ آبان) در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا اظهار کرد: انتخابات آمریکا عبرت‌آموز است. البته برای مهم نیست چه کسی در آمریکا انتخاب می‌شود ولی شیوه‌ای که آمریکا در پیش می‌گیرد مهم است.

وی افزود: برای ما این مهم است که آمریکا به قانون، معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به مردم ایران احترام بگذارد، حالا هر کسی که می‌خواهد باشد. ما از آمریکا بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی رییس‌جمهور است به جای تحریم، احترام و به جای تهدید، تکریم و به جای عهدشکنی و بی‌قانونی، اجرای قانون و تعهدات را می‌خواهیم؛ در این صورت است که شرایط فرق می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برای ما شیوه و سیاست آمریکا مهم است و حزب و فرد اهمیتی ندارد؛ البته ما بر فرض اینکه شیوه آمریکا تصحیح نخواهد شد برای کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

روحانی اضافه کرد: تصمیمات ما برای کشور از چند هفته پیش بدون توجه به این‌که چه کسی در آمریکا پیروز می‌شود انتخاب شده است. مبنای ما تولید داخلی، صادرات نفتی و عمدتا غیرنفتی و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی با یکدیگر است. حالا اگر آمریکایی‌ها عبرت بگیرند، به تعهدات خود بازگردند و رفتار گذشته‌شان را تغییر دهند و راه دیگری را انتخاب کنند فبها ولی اگر از مسیر گذشته خود باز نگردند، ما برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده‌ایم که کشور را چگونه به جلو ببریم.

رییس جمهور با بیان این‌که مردم مطمئن باشند کالاهای اساسی و ضروری در اختیارشان خواهد بود یادآور کرد: ما در ستاد اقتصادی دولت تصمیمات مهمی را برای ۹ ماهه پایانی این دولت گرفته‌ایم و بر مبنای این ۹ ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم البته برنامه‌های بلندمدت هم وجود دارد.

وی همچنین اظهار کرد: در هفته گذشته واردات ۳۸ درصد و صادرات ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده که این نشان می‌دهد روند واردات و صادرات رو به رشد بوده است. هماهنگی لازم هم در ستاد اقتصادی بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد به وجود آمده و مصوبه لازم هم برای تخصیص ارز و هم برای صادرات، واردات اینکه چه ارزهایی به کالاها اختصاص یابد و نحوه‌ ترخیص کالا از گمرک ابلاغ شده است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مبانی تصمیمات در ستاد اقتصادی این بود که توجه کنیم چگونه صادرات افزایش یابد، کالاهای اساسی راحت‌تر به دستمان برسد و به جای گرفتاری در گردش‌های مالی کار با تهاتر صورت بگیرد و همچنین به جای ماندن جنس در گمرک در همان موقع خرید تکلیف آن مشخص شود. تمام تصمیمات برای سامانه جامع تجارت هم برای بروز و روشن شدن چنین مسائلی است.

وی با تاکید بر این‌که مشکلات یکی دو ماه اخیر که مردم با آن مواجه شدند به ماه‌های اولیه امسال مربوط می‌شود، اضافه کرد: در آن زمان به خاطر کرونا صادرات ما لغو شد اما الان وضع صادرات خوب شده است. امروز خوشحال هستم که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط به سخنان رهبر انقلاب توجه ویژه‌ای کرده‌اند. ایشان به حق تاکید کردند که گرانی برخی کالاها ناموجه، نادرست و ناصحیح است که باید مشکلات و ناهماهنگی‌ها حل شود؛ البته دلایلی برای این موضوعات مطرح می‌شود که باید حل و فصل شوند.

رییس دولت دوازدهم همچنین بیان کرد: ما دو هدف اصلی داریم یکی وفور کالاهای اساسی و غیراساسی و دیگری قیمت منصفانه، نسبت به اولی موفق بودیم و برای پایان امسال و سال آینده هم موفق خواهیم بود. آنچه امروز برای ما مهم است این است که قیمت‌ها قابل قبول و متعادل باشد و روی آن تمرکز کرده‌ایم.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شرایط منطقه یادآور شد: درگیری میان دو همسایه ما در مرزهای شمال غرب کشور از اوایل مهر ماه شروع شده و هنوز ادامه دارد. در این مدت وزارت خارجه فعال بوده و نیروهای مسلح کاملا حواس‌شان برای امنیت مرزها جمع بوده و نظارت و برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای ما امنیت مرزهای مان اهمیت دارد و اینکه تروریست‌ها در نزدیکی مرزهای ما نباشند برایمان بسیار مهم است. در این موضوع امیدواریم مرزهای جغرافیایی کشورها تغییر نکند. ضمن این‌که حق حاکمیت آذربایجان هم اهمیت دارد، اما دلمان می‌خواهد این مسائل از طریق غیرنظامی و دیپلماتیک حل و فصل شود. وزارت خارجه در این زمینه طرح خوبی دارند که امیدواریم در جای خودش مورد استفاده قرار گیرد.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما فردا افتتاح متفاوتی در کشور داریم و کشور وارد یک فناوری جدید برای تحصیل آب شیرین می‌شود. ما می‌خواهیم برای مناطقی که خشکسالی بیشتر روی آنها اثر می‌گذارد فناوری نمک‌زدایی را در کشور شروع کنیم.

وی با بیان این‌که وزارت نیرو، طرح مطالعات لازم را در 17 استان فلات مرکزی و ساحلی خلیج فارس و دریای عمان پیش برده است، خاطرنشان کرد: برخی استان‌های ساحلی ما نیازمند آب هستند حتی اگر این آب شور باشد؛ چرا که برای مصارفی مثل پرورش آبزیان به آن احتیاج دارند. برخی استان‌های دیگر هم نیازمند هستند که آب نمک‌زدایی شود. اولین مرحله‌ این طرح فردا آغاز می‌شود که رساندن آب به استان کرمان است. فردا با این طرح خلیج فارس به استان کرمان متصل می‌شود و یزد و دیگر استان‌ها در مراحل بعدی هستند.

وی اضافه کرد: در این طرح 450 میلیون مترمکعب آب شور به 150 میلیون مترمکعب آب شیرین تبدیل خواهد شد که فاز اول آن 70 میلیون مترمکعب آب شیرین خواهد بود که هم برای مصرف در هرمزگان و هم کرمان است. این کار بسیار بزرگی است که در کشور صورت گرفته است.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گرامیداشت ایام میلاد پیامبر (ص) خاطرنشان کرد: خداوند اساس جاذبه پیامبر را اخلاق نیکو می‌داند و در قرآن به ایشان می‌گوید اهل گذشت باش برای مردم طلب آمرزش کن و در امور با آنها مشورت کن که این نشان می‌دهد شیوه حکومت در اسلام چگونه است.

وی در پایان اظهار کرد: اگر کسی در دنیای امروز به دنبال جان انسان‌ها، ترور و حمله به معبد و دانشگاه باشد به شیوه‌ پیامبر (ص) عمل نکرده، امروز چیزهای عجیبی می‌بینیم که عده‌ای با ادعای پیروی از پیامبر (ص) به دانشگاه، مدرسه و عبادتگاه حمله می‌کنند که این کار نادرستی است و البته آنها که به پیامبر (ص) توهین کردند کار نادرستی انجام دادند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1079718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =