متولیان فرهنگی باید سبک زندگی اسلامی را در جامعه دانشگاهی پیاده کنند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: متولیان فرهنگی برای ازدواج دانشجویی باید سبک زندگی اسلامی و ایرانی را در جامعه نهادینه کنند تا نگاه به معنای زندگی را اصلاح و سبک تجملاتی و غربی کاهش پیدا کند.

موسی شهریاری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص طرح‌های حمایتی و  رفاه حال دانشجویان، اظهار کرد: به نظرمی‌رسد که این کار باید بصورت سیاست‌گذاری کلان از سوی سازمان ریل‌گذاری شود تا واحدها به صورت سازمانی و هدفمند مکلف به انجام آن شوند.

وی از تفاهم‌نامه میان دانشگاه و مرکز فنی و حرفه‌ای استان جهت آموزش دوره‌های کوتاه مدت مهارتی  در این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: همچنین تفاهم‌نامه مابین دانشگاه و اداره کل تعاون جهت تشکیل گروه‌های تعاونی دانشجویی و اشتغال و کارگاه‌های تولیدی به منظور درآمدزایی منعقد شده است.

وی افزود: ایجاد نمایشگاه و بازارچه در دانشگاه جهت ارائه صنایع دستی دانشجویان، اعمال تخفیف شهریه برای تمامی فعالان فرهنگی

از دیگر برنامه‌های اجرایی در این عرصه است.

شهریاری افزود: واگذاری بوفه‌های داخل خوابگاه به دانشجویان به منظور در آمدزایی دانشجویان نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: برای دانشجویان جدیدالورود علاوه بر انجام وظایف سازمانی و اجرای آیین‌نامه ابلاغی اقداماتی در دستور کار قرار گرفت و برای دانشجویان جدیدالورد یک ایستگاه در سطح شهرستان و انجام مشاوره تحصیلی و تشویق داوطلبان به حضور در دانشگاه ایجاد شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: همچنین ویژه‌نامه حاوی معرفی دانشگاه و بخش‌های فرهنگی (بسیج دانشجویی، کانون‌ها، تشکل‌ها، بسیج اساتید و کارکنان) چاپ شده تا در اختیار آنها قرار گیرد.

 شهریاری از استقرار میز نیروهای فرهنگی در محل ستاد ثبت نام جهت تعهدنامه آراستگی و استعدادیابی دانشجویان جدیدالورود نیز خبر داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، در خصوص دستورالعمل آراستگی گفت: با توجه به بافت سنتی و مذهبی شهرستان این دستورالعمل را بومی‌سازی کردیم. همچنین مرکز مشاوره در این راستا فعال شده است.

شهریاری تصریح کرد: با توجه به فضای عمومی جامعه و همچنین شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای و تاثیر پذیری نسل جوان به نظر می‌رسد که فعالیت‌های فرهنگی تاثیرگذار در سطح جامعه و نیز دانشگاه متناسب با هجمه دشمنان نیست. باید همه متولیان امور فرهنگی در سازمان‌ها، نهادها و ... تلاش و همگرایی بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: دومین مشکل نبود وحدت رویه است؛ زیرا از دید دانشجویان، همه واحدهای  دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه واحدی هستند در حالیکه عملکرد متفاوت در سطح واحدهای استان یک نوع دوگانگی ایجاد کرده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی از طرف بسیج دانشجویی و حوزه فرهنگی در سال گذشته چند مورد برگزار شده و  امسال نیز در فضای مجازی دو مورد برگزار شده است.

وی تأکید کرد: با ابلاغ بخشنامه جدید از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی یکی از اولویت‌های اصلی برنامه‌های فرهنگی است و برای توسعه آن نیز جلسه با دبیران کانون‌ها و بسیج دانشجویی برگزار شده است که امیدواریم با استقبال دانشجویان مواجه شود.

شهریاری ادامه داد: یکی از بهترین برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده موضوع ازدواج دانشجویی بود؛ البته پس از ابلاغ بخشنامه  تخفیف کل شهریه زوجین از سوی ریاست وقت دانشگاه آزاد  اسلامی  این موضوع از سوی دانشجویان با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: نوع نگاه به ازدواج در جامعه فعلی در کشور یکی از چالش‌های اصلی در بحث ازدواج دانشجویی است.

وی افزود: جامعه ما در حال گذار از سنتی به مدرن و سرمایه‌داری است و در جامعه سرمایه‌داری تاکید بر فرد و نیازهای فردی است و اهمیتی به تشکیل خانواده داده نمی‌شود.

شهریاری همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر  شوق و رغبت به ازدواج  در برخی از جوانان کاهش پیدا کرده و متاسفانه عملکرد ضعیف بعضی از مسئولان اجرایی کشور و ناکار آمدی آنها این ذهنیت را تقویت کرده و سازکار درستی از سوی مسئولان امر دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: نگاه غلط به ازدواج به عنوان یک محدودیت و نگاه تجملاتی به زندگی و زیاده‌خواهی،  تهیه مسکن، اشتغال، مشکلات  اقتصادی و سخت‌گیری بعضی خانواده‌ها به موضوعات مختلف مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.

شهریاری تأکید کرد: متولیان  فرهنگی باید تلاش کنند و سبک زندگی اسلامی و ایرانی را در جامعه دانشگاهی نهادینه کرده تا نگاه به معنای زندگی را اصلاح و سبک تجملاتی و غربی کاهش پیدا کند.  

وی گفت: کمک گرفتن از خیرین و برگزاری جشن‌های متمرکز ازدواج‌های دانشجویی در واحدها جهت جلوگیری از هزینه‌های اضافه توسط خانواده‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنا کردن زوجین به وظایف اخلاقی و دینی خود در این امر بسیار مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =