تداوم روزهای دشوار کرونایی/ پیشگیری اولویت اصلی

ایران ۴۰ روز سخت را پشت سر گذاشته است؛ روزهای دشواری که از اوایل شهریور آغاز شد و هر روز بر وخامت شرایط افزوده شد و تفاوت آن با سایر روزهای دشوار کرونایی، علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان، شاهد شدت گرفتن قدرت بیماری‌زایی و البته افزایش مرگ ناشی از این بیماری بودیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، وضعیت استان فارس طی ۶ ماه اول شیوع ویروس کووید۱۹، به دلایل مختلف نظیر برخورداری از تعداد بیشتر تخت‌های بیمارستانی، بالا بودن توان تخصصی و تجهیزاتی، آمادگی سیستم درمانی قبل از اعلام رسمی همه گیری، تعامل مناسب بین دستگاهی در اجرای پروتکل‌ها، بررسی دقیق و روزانه وضعیت بیماری و ایجاد و استقرار آزمایشگاه‌های تشخیصی، نسبت به سایر استان‌ها، از شرایط بهتر و البته پایدارتری برخوردار بود، وضعیتی که طی ۴۰ روز اخیر، با شکنندگی مواجه شد و فارس را به رنگ سایر استان‌ها، یعنی قرمز درآورد.

یک روزنامه‌نگار و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در این خصوص گفت: یکی از دلایل مهم بهتر بودن شرایط استان فارس خصوصا شیراز نسبت به سایر نقاط کشور، همراهی مردم در ابتدای شیوع این بیماری و رعایت پروتکل‌ها بود؛ موضوعی که حتی در گزارش‌های رسمی اعلام شده و در گفت و گوی زنده تلویزیونی وزیر بهداشت هم به آن اشاره شد.

علی محمد پشوتن، گفت: در شرایطی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اکثر نقاط کشور، کمتر از ۵۰ درصد بود، استان فارس با رعایت ۶۷ درصدی شیوه‌نامه‌ها، به کارآمدی سیستم مدیریتی بیماری کرونا، کمک کرد؛ موضوعی که به واسطه برگزاری مراسم‌های مختلف و رویدادهای جمعی، کمرنگ شد.

وی با بیان اینکه شرایط استان فارس تفاوت‌هایی نسبت به سایر استان‌ها دارد، گفت: یکی از این تفاوت‌ها، مرکزیت در ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در سطوح تخصصی و فوق تخصصی است؛ به طوریکه فارس و خصوصا شیراز همواره یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت بوده و به همین دلیل شاهد حضور شمار زیادی از هموطنان برای دریافت خدمات درمانی فوق تخصصی نظیر خدمات درمانی در زمینه‌های ناباروری، زیبایی، قلب و عروق، پیوند اعضاء، سوانح و سوختگی و .... هستیم.

پشوتن همچنین از کاهش محدودیت‌های منجر به افزایش چشمگیر حضور مردم در مراکزی نظیر غذاخوری‌ها، تفرجگاه‌ها، پاساژها و اماکن گردشگری، زیارتی و مذهبی، و البته کمرنگ شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به عنوان یک عامل مهم در تغییر شدید در روند آماری بیماری یاد کرد.

او گفت: بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت شیوع بیماری در نیمه اول شهریور، گاردی افزایشی گرفته است اما سرعت افزایش بسیار کند و قابل کنترل است؛ اما این روند از نیمه دوم شهریور تغییری اساسی کرد و به جایی رسید که شمار بیماران با حال وخیم و فوت شدگان را به شدت افزایش داد.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌ها گفت: با نگاهی به آمارها و انجام یک مقایسه ساده آماری متوجه خواهیم شد که وضعیت کنونی به لحاظ شیوع بیماری، تعداد بیماران، شمار بیماران بد حال و از همه مهمتر، تعداد قربانیان کرونا، بسیار بد است.

پشوتن با یادآوری اینکه آمار تعداد بیماران نیازمند به بستری در بیمارستان‌های استان فارس تا ابتدای شهریورماه، کمتر از ۶۰۰ نفر بوده است، گفت: آمار تعداد بیماران با وضعیت وخیم جسمی که نیاز به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه داشته باشند، تا روزهای میانه شهریورماه هم کمتر از ۸۰ نفر بوده است.

او گفت: میزان مرگ به نسبت جمعیت بیمار، یکی از شاخص‌های مهم و استاندارد در ارزیابی وضعیت محسوب می‌شود، حال آنکه این شاخص طی ۴۰ روز گذشته مدام در حال رشد بوده و در روزهایی به بالای ۴۳۰ نفر در کل کشور رسیده است.

پشوتن با بیان اینکه تا پایان دهه دوم شهریورماه، علیرغم رشد شدید بیماری کرونا در کشور و سیاه شدن وضعیت در برخی نقاط، استان فارس شرایطی به نسبت خوب داشت، گفت: اینکه آمار مرگ براثر کرونا در استان فارس تا روز ۲۰ شهریور، یک رقمی و در اکثر روزها کمتر از ۵ نفر بوده، مهمترین شاخص در مطلوبیت شرایط این استان محسوب می‌شد.

این روزنامه‌نگار کارشناس مبارزه با بیماری‌ها، گفت: در روزهای پایانی هفته اول آبان، آمارهای مرتبط با بروز، شیوع، ابتلا و مرگ بیماری کرونا در فارس هم رشدی شتابی به خود گرفت به گونه‌ای که عدد بیماران بستری شده در بیمارستان و تعداد بیماران بدحال، نسبت به نیمه اول شهریور، تقریبا ۲ برابر شد.

پشوتن گفت: یکی از مهمترین موارد قابل بحث در تعیین سطح وخامت شرایط شیوع یک بیماری، قطعا تعداد بیماران و تناسب آن با امکانات پزشکی و درمانی است؛ وقتی طی یک مدت کوتاه، آمار ابتلا در یک بیماری بیش از ۲ برابر رشد دارد و به همین میزان هم افزایش را در افراد بیمار دارای شرایط جسمی وخیم، مشاهده می‌شود، اما امکانات و تجهیزات بیمارستانی، اعم از تخت، تجهیزات تشخیصی، سیستم اکسیژن ساز و البته تعداد پرسنل، ثابت باشد، به حتم باید منتظر یک بُحران بود.

وی با تاکید براین نکته که سیستم درمانی استان فارس، زیرساختهای مناسبتری نسبت به اکثر نقاط کشور دارد، گفت: علیرغم برخورداری مناسب فارس از بیمارستان‌ها و تجهیزات بیمارستانی مناسبتر، نه مطلوب، نسبت به سایر نقاط کشور و البته وجود کادر درمانی، اعم از پزشک و پرستار و ...، با توانایی بالای علمی و تجربی، طی یک هفته گذشته، آمار فوت شدگان بیماری کرونا به هر ساعت یک نفر رسید و اکنون به هر ساعت ۲ نفر نزدیک می‌شود!

پشوتن با بیان اینکه برابر آخرین آمارها، طی ۲۴ ساعت، ۳۴ بیمار در استان فارس فوت کرده‌اند، گفت: بررسی‌ها و اظهارات کارشناسان و متخصصان و مسئولان نشان می‌دهد که شدت سرایت ویروس کووید۱۹، قدرت بیماریزایی و کشندگی آن افزایش یافته است.

این کارشناس مبارزه با بیماریها، گفت: بی تردید، تنها و تنها راه مقابله با شیوع کووید۱۹، پیشگیری است؛ راهکارهای پیشگیرانه که در سایر کشورها و جوامع مشابه ایران، تجربه شده، باید مد نظر قرار گرفته و با سرعت و دقت اجرایی شود.

این روزنامه‌نگار مدعی شد که اگر هزینه‌های تحمیل شده به کشور طی هشت ماه گذشته به دلیل ارائه خدمات تشخیصی، بستری و درمانی به بیماران مبتلا به کرونا، طی ماه‌های اول شیوع، یعنی از ابتدای اسفند سال گذشته تا پایان فروردین ماه امسال، به اقدامات پیشگیرانه و فاصله گذاری دقیق اجتماعی اختصاص داده شده بود، اکنون شرایطی نظیر کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن در ایران هم حاکم بود.

او تاکید کرد که هرچه در اعمال اقدامات مدیریتی برای محدود کردن فعالیت‌ها و فاصله گذاری کامل اجتماعی، تعلل بیشتری شود، هزینه‌های سنگین‌تری در ابعاد مالی و روانی را شاهد خواهیم بود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1079739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =