آمار قربانیان تصادف کم از کرونا نیست!

شاید آمارهای روزانه مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا توانسته تا حد زیادی حواس ما را از مرگ‌های دیگر پرت کند، غافل از اینکه عوامل دیگری همچون حوادث ترافیکی، قاتل پنهانی زیر پوست شهرها و روستاهای ما هستند و روزانه صدها نفر را به کام مرگ می‌فرستند...

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-نیست">ایسکانیوز)، غفلت نسبت به حوادث ترافیکی می‌تواند ما را از مطالبه اصلاح راه‌ها و محورهای حادثه‌خیز، وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر، بالا بردن ایمنی خودروها و در مجموع توجه به این بخش از حوادث انسانی که عامل مرگ خیلی از افراد است غافل نماید. اما در هیاهوی کرونا و پیچ‌وتاب گردش ویروس توجه به حوادثی مثل تصادفات جاده‌ای و دیگر حوادث ترافیکی، مسمومیت‌ها، خودکشی‌ها و... کم‌رنگ شده است.

میزان بالای وقوع تصادفات منجر به مرگ چه در جاده‌های داخل شهری و چه برون شهری و همچنین سهم تکان‌دهنده موتورسیکلت‌سواران از مرگ در حوادث ترافیکی خود علت خوبی برای جلب توجه و بررسی و واکاوی این پدیده است چرا که به همان اندازه که مرگ بر اثر بیماری و ویروسی چون کرونا می‌تواند مخرب و آسیب‌زننده باشد، مرگ ناگهانی بر اثر تصادف نیز چه بسا بسیار بیشتر از آن موجب ایجاد خسارت‌های مادی و روحی-روانی شده و همچنین بر سلامت روان خانواده‌ها تاثیر منفی دارد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تعداد تصادفات فوتی سر صحنه محورهای برون شهری و روستایی در ۷ ماهه نخست سال جاری ۶۱ فقره بوده که این تعداد در ۷ ماهه اول سال گذشته ۹۷ فقره بوده است که این آمار در مقایسه با سال گذشته شاهد ۳۷/۱ درصد کاهش تصادفات (رتبه دوم در کشور) بوده‌ایم. 

مهدی شهابی افزود: تعداد تصادفات فوتی ۷ ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته از ۹۷ به ۶۱ فقره رسیده است که شاهد کاهش ۳۷ درصدی بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ کشته های سر صحنه تصادف در ۷ ماهه سال گذشته ۱۲۶ نفر جان خود را از دست دادند اما در مدت مشابه در سال ۹۹ این عدد به ۷۱ نفر رسیده که نزدیک به ۴۴ درصد کاهش کشته های سر صحنه تصادف داشته‌ایم. 

این مسئول با بیان اینکه در کل کشور تعداد تصادفات فوتی در ۷ ماهه سال گذشته ۳۳۵۴ فقره بوده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در هفت ماهه سال جاری ۲۸۵۶ فقره تصادف رخ داده که نزدیک به ۱۵ درصد کاهش تصادفات در کل کشور را نشان می‌دهد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوشهر اظهار کرد: از لحاظ کشته‌های سر صحنه سال گذشته در کل کشور ۴۲۷۶ نفر کشته داشته‌ایم که در مدت مشابه امسال این عدد به ۳۵۱۸ نفر رسیده است؛ و چیزی نزدیک به ۱۸ درصد کاهش کشته های سر صحنه در کل کشور داشته ‌ایم.

شهابی تاکید کرد: بخش عمده دلایل این تصادفات ثابت بوده که شامل واژگونی ها است که ناشی از عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ، عدم رعایت حق تقدم، و عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه توسط راننده بوده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین عامل وقوع تصادفات تصریح کرد: در استان بوشهر معادل ۶۰ درصد از این اتفاقات جاده‌ای ناشی از واژگونی ناوگان است که بررسی و ارزیابی همکاران ما در راهداری نشان می‌دهد عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی که موجب حواس پرتی می‌شود و همچنین سرعت بالا است که بخش عمده تصادفات واژگونی را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با اشاره به محورهای حادثه‌خیز در سطح استان بوشهر گفت: بخش عمده تصادفات و واژگونی ها در محور بوشهر برازجان و بالعکس با توجه به مسیر بزرگراهی آن رخ می دهد که همان عوامل پیش گفته سرعت و عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه از علت‌های آن است. بخش بعدی نیز جاده ساحلی که به عنوان دومین محور حادثه خیز در استان بوشهر شناخته می‌شود.

مهدی شهابی بیان کرد: بر اساس ارزیابی که از طریق سازمان مرکزی انجام شده استان بوشهر در اجرای موارد ایمنی توانسته است رتبه پنجم کشوری را کسب کند که این شامل شاخص‌های اجرای قوانین و مقررات و همچنین دارا بودن مشخصات حوزه ایمنی می باشد و خوشبختانه در حوزه کاهش تصادفات نیز جزو استان های اول هستیم.

به گزارش ایسنا، تعداد قربانیان سوانح رانندگی در ایران رقم غیر قابل تصوری بوده و متاسفانه از لحاظ آمار قربانیان تصادفات رانندگی در رده کشورهای پرتلفات دنیا قرار گرفته‌ایم. عمده این حوادث نیز طی تعطیلات نوروز، سفرهای تابستانی و یا تعطیلات چند روزه آخر هفته‌ها رخ می‌دهد.

کیفیت، ایمنی و نوع جاده‌ها و همچنین خودروها تاثیر بسیار زیادی بر روی سوانح رانندگی دارند، با توجه به شکل جاده‌ها کوچکترین انحراف خودرو و یا حواس‌پرتی می‌تواند آغاز بروز فاجعه باشد که احتمال مرگ در اینچنین حوادثی دور از انتظار نیست. لذا نیاز است که بیش از پیش به موارد و مسائل مربوط به ایمنی جاده و خودرو و همچنین رعایت قوانین و مقرراتی چون استفاده از کمربند ایمنی توجه شود.


منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1079745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =