بیانیه بارزانی علیه «پ.ک.ک»؛ آیا جنگ داخلی در کردستان عراق در راه است؟

رهبر حزب دموکراتیک کردستان به گروهک «پ.ک.ک» بشدت حمله و از آن انتقاد کرد؛ اقدامی که تحلیلگران آن را با افزایش احتمال درگیری در کردستان عراق تعبیر کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «مسعود بارزانی»رهبر حزب دموکراتیک کردستان عراق دوشنبه هفته جاری به گروهک تروریستی «پ.ک.ک» (حزب کارگران کردستان) بشدت حمله و اعلام کرد که نیروهای این حزب در پس تسلط بر مناطقی در کردستان عراق، اعمال مالیات و نقض امنیت، حاکمیت و قوانین هستند.

شبکه خبری الجزیره به بررسی این بیانیه پرداخت و به نقل از ناظران نوشت، این بیانیه شدیداللحن بود و صرفاً مقدمه‌ای برای حمله به حزب کارگران کردستان است؛ کردستانی که چندین بار درگیر جنگ‌های داخلی بین کُردها بوده است. آخرین نمونه این درگیری، بین حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در دهه ۹۰ قرن گذشته بود.

«آریز عبدالله» از رهبران اتحادیه میهنی به الجزیره گفت که بیانیه بارزانی را می‌توان اینگونه قلمداد کرد که «بوی حرکت به سمت درگیری داخلی کُردها به مشام می‌رسد و احتمالا هر لحظه احتمال این درگیری وجود دارد».

عبدالله تأکید کرد، کارگران کردستان و حزب بارزانی بازنده این درگیری داخلی نخواهند بود، بلکه مردم کُرد بزرگ‌ترین بازنده هستند؛ زیرا با وضعیت وخیم اقتصادی و بحران‌های سیاسی مکرر دست و پنجه نرم کرده‌اند. کما اینکه این درگیری، باعث ناامنی کل منطقه بویژه عراق خواهد شد.

«عصمت رجب» از رهبران حزب دموکرات نیز گفت که تحرکات اخیر کارگران کردستان از حد معقول فراتر رفته، باعث مشکلات و ناامنی‌های زیادی شده، روند بازسازی را مختل کرده و صلح اجتماعی را در مناطق تحت تسلط خود به ویژه در سنجار تهدید کرده است.

رجب از حزب کارگران خواست که از «عملیات‌های تخریب‌گرایانه» خود در مناطق کردستان دست بردارند و دولت عراق نیز باید برای توقف این تخطی‌ها، وارد عمل شود و از فعالیت عناصر این گروه در سنجار جلوگیری کند.

«کاوه شیخ موس» از رهبران حزب کارگران نیز گفت که برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه در پی افزایش نفوذ خود در کردستان هستند و به همین دلیل نیروهای کُرد را برای درگیری مسلحانه و مشکلات داخلی تحریک می‌کنند.

شیخ موس ضمن انتقاد از اظهارات بارزانی درباره اخذ مالیات از مردم سنجار توسط حزب کارگران، از حزب  بارزانی خواست از سیاست «درگیری» دوری کند و به گفت‌وگو روی آورد.

وی خطاب به بارزانی گفت که «روزهایی را به یاد آورد که نیروهایش از شهر [سنجار] عقب‌نشینی کردند و آن را به داعش تحویل دادند؛ گروهی که مردان کودکان را کشت و به زنان هتک حرمت کرد و هزاران ایزدی را آواره کرد».

«احسان ملا فؤاد» تحلیلگر مسائل سیاسی کردستان هم گفت که «حزب دموکرات جرأت ندارد به حزب کارگران، حمله نظامی کند... بیانیه بارزانی نیز صرفا هشدار و تهدیدی برای حزب کارگران است و جنبه اجرایی ندارد».

ملا فؤاد بر این باور است که اتحادیه میهنی اجازه درگیری مسلحانه را نخواهد داد و کشورهایی مانند روسیه و آمریکا نخواهند گذاشت درگیری داخلی در کردستان رخ دهد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1079771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =