چه بایدن باشد چه ترامپ، سیاست واشنگتن در سوریه تغییر نمی‌کند

نمانیده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت که چه رئیس‌جمهور فعلی پیروز انتخابات باشد چه نماینده دموکرات‌ها، سیاست‌ آمریکا درباره سوریه،‌ تحریم‌ها و حضور ایران در سوریه تغییر نخواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، در مصاحبه‌ای جدید گفت، سیاست کشورش در سوریه پس از انتخابات ریاست جمهوری کشورش تغییری نمی‌کند.

جفری علی‌رغم احتیاط و محافظه‌کاری در پاسخ به سؤال‌های مطرح شده درباره اقدامات آتی دولت آمریکا، با صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود گفت که پیش‌بینی نمی‌کند سیاست‌های این کشور درباره حضور نظامیان آمریکا در سوریه، سیاست اعمال تحریم و موضع آمریکا در قبال حضور ایران در سوریه تغییر کند.

آیا سیاست‌های آمریکا در دولت جدید این کشور تغییر خواهد کرد؟

طبق گزارش پایگاه خبری شبکه «سوریا تی.وی»،  نماینده ویژه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا رئیس جمهور آینده آمریکا  تلاش خواهد کرد در منطقه به ایران نزدیک شود یا در صورت برگزار شدن مذاکره میان ایران و آمریکا،‌  واشنگتن چه امتیازاتی در خصوص مسئله سوریه از ایران خواهد خواست،‌ گفت که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از ابتدا به مذاکره با ایران تمایل نشان داده و مسئله اینجاست که واشنگتن نه‌تنها مسئله طرح جامع اقدام مشترک و پرونده هسته‌ای بلکه پرونده مربوط به مسائل موشکی، حمایت از آنچه در این گزارش تروریسم و تجاوزهای منطقه‌ای خوانده شده، نیز بررسی کرده است.

جیمز جفری در ارتباط با آنچه تجاوز منطقه‌ای خواند، گفت که این مسئله خواب را از چشمان شرکای منطقه‌ای ما گرفته است و آنها دائما مشکلات خود را با ما در میان می‌گذارند.

جفری ادامه داد،‌ از این رو می‌خواهیم به تمام این موارد نزدیک شویم. او در ادامه گفت، همانطور که می‌دانید وزیر امور خارجه «مایک پامپئو» دوازه شرط را ذکر کرد که چهار مورد از آن مربوط به برنامه هسته‌ای بود و از طرفی دیگر، بسیاری از آنها مربوط به «پرونده تروریسم،‌ اسرای آمریکایی و بقیه مربوط به اقداماتی است که ایران در منطقه انجام می‌دهد؛ اقداماتی که همه را و از طرفی، منافع امنیتی ما را در منطقه تهدید می‌کند».

نماینده ویژه آمریکا افزود، چنانچه ترامپ پیروز انتخابات آمریکا باشد یا «جو بایدن‌» نماینده دموکرات‌ها، من همیشه به طرح دوازه شرطی پامپئو اشاره می‌کنم که بسیار هم مورد انتقاد قرار گرفته است. از آنجا که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا بوده‌ام، می‌گویم «باشد، کدام یک از آن دوازده مورد در سیاست‌ اوباما وجود نداشته است؟!».

جیمز جفری در ادامه با ادعای اینکه ایران در جای جای منطقه حضور دارد، به اقدامات دولت اوباما اشاره کرد و گفت که در زمان ریاست جمهوری او نیز مخالفت با فعالیت‌های ایران در منطقه صورت می‌گرفته؛ اما آنچه او انجام داد مؤثر نبود.

جفری در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سؤال گفت، بر این باور است که دولت بایدن از سیاست‌های سال ۲۰۱۲ اوباما دور نخواهد شد و در هر دو حالت آمریکا بر ایران فشار خواهد آورد همانطور که امروز نیز این موضوع در جریان است.

جفری همچنین گفت که نمی‌تواند تفاوت میان دولت جدید ترامپ و بایدن را مشخص کند؛ اما با این حال گفت که در ارتباط با مسائل یادشده و بویژه درباره پرونده سوریه بر این باور است نه تغییری در محل استقرار نیروهای آمریکا در این کشور و نه تغییری در سیاست‌ اعمال تحریم، یا درخواست خروج ایران از سوریه چه در دولت بایدن یا دولت ترامپ رخ نخواهد داد.

اقدامات آمریکا در قبال ترکیه در سوریه 

مصاحبه‌کننده از نماینده آمریکا پرسید، نگرانی‌هایی درباره ترکیه در برهه ما بعد انتخابات وجود دارد؛ ترکیه‌ای که-باتوجه به اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور- تلاش دارد لشکرکشی جدیدی در شمال شرق سوریه انجام دهد، آمریکا در قبال این لشکرکشی نظامی از طرفی و از طرفی دیگر برای اطمینان خاطر دادن به هم‌پیمانان کُرد خود چه اقدامی انجام داده است؟

نماینده آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت که واشنگتن بیانیه‌ای صادر کرده است که در آن به توافق آمریکا و ترکیه اشاره شده و هر گونه تحرک نظامی می‌تواند این توافق را نقض کند. 

جیمز جفری ادامه داد، ما بار دیگر این مسئله را هم به صورت علنی و هم ‌صورت محرمانه به ترکیه توضیح دادیم، آن اظهارات را هم دیدیم؛ اما هیچ گونه اقدامی که نشان دهد،‌ ترکیه آماده لشکرکشی نظامی است، ملاحظه نکردیم. 

جفری همچنین اظهار داشت، شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) [که وابسته به آمریکا هستند]، هیچ گونه اقدام تحریک‌آمیزی انجام نداده‌اند که واکنش ترکیه را توجیه کند از این رو او گفت که بسیار محتمل است وضعیت کنونی ادامه داشته باشد.

اقدامات آمریکا در ارتباط با مذاکرات میان کُردهای سوریه

در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا در مذاکرات میان کُردها،‌ آمریکا نماینده‌ای عربی یا نماینده‌ای از  گروه‌های عربی مناطق خودمختار  شمال شرق سوریه را برای مشارکت در گفت‌وگوهای صلح انتخاب کرده است یا خیر، نماینده آمریکا مدعی شد که این کشور هیچ گونه برنامه سیاسی خارج از چهارچوب قطعنامه ۲۲۵۴  شورای امنیت، در قبال، گروه، نژاد یا هر شخص دیگری در سوریه ندارد.

جفری در ادامه همچنین ادعا کرد که واشنگتن پایگاهی ثابت در شمال شرق سوریه می‌خواهد تا از آنجا به سازمان داعش حمله کند و برای گام برداشتن در این مسیر به شرکای محلی نیاز است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری رسمی سوریه بارها گزارش داده است که نیروهای آمریکایی با کمک شبه‌نظامیان قسد ضمن ایجاد هرج و مرج در شرق و شمال شرق سوریه،  در حال سرقت و قاچاق شرق سوریه هستند.

جفری با اشاره به «شرکای محلی» واشنگتن در سوریه و بیان اینکه، نیروهای قسد شریک نظامی واشنگتن هستند، توضیح داد، آمریکا عناصر کُرد و عرب شرق سوریه را به همکاری در قالب ائتلافی کلان، مشارکت در قدرت، کنار گذاشتن اختلافات تشویق می‌کند تا اینگونه  ثبات روز به روز در این منطقه تثبیت شود و زمینه برای عملیات‌های ائتلاف فراهم شود.

جفری ادامه داد، ما همچنین از دو گروه کُرد (قسد و المجلس الوطنی الکردی) پس از اتحادشان بنا به دلایلی حمایت می‌کنیم که یکی از این دلایل آن است که ما باور داریم چنددستگی، مخالفت با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را نیز چند دسته می‌کند؛ اما ما مخالفت یکپارچه حتی‌الامکان با اسد را می‌خواهیم.

نماینده ویژه آمریکا در ارتباط با علت دوم گفت، یکی دیگر از مشکلاتی که جامعه کُرد سوریه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ایفای نقش حزب کارگران کردستان در سوریه است؛ حزبی که ما آن را جزء سازمان‌های تروریستی قرار داده‌ایم. ما می‌خواهیم عناصر این حزب از سوریه بروند آن هم به یک علت اساسی که تنش با ترکیه در شمال شرق سوریه باشد.

جفری ادامه داد، از این رو می‌خواهیم این تنش را بکاهیم زیرا ما هماهنگی استواری با ترکیه در ارتباط با وضعیت سوریه در مناطق مختلف به استثنای شمال شرق این کشور داریم تا جایی که همانطور که پیشتر هم اشاره کردم،  ما با ترکیه در ارتباط با تحرکات نظامی توافق داریم؛ با این حال، ترکیه نگران تعداد نیروهای دموکراتیک سوریه و همچنین حزب کارگردان کردستان است.

وی در بخش پایانی در پاسخ به سؤال مربوط به مذاکرات میان کُردها گفت که به سبب آنچه گفته شد، واشنگتن از مذاکرات کُردها حمایت می‌کند؛ اما گفت‌وگوی میان کُردها، گفت‌وگو درباره این نیست که چه کسی اداره شمال شرق سوریه را برعهده بگیرد زیرا این مسئله مستلزم نقش جوامع عربی آن منطقه نیز هست.

تحریم‌های سزار علیه دمشق

نماینده آمریکا همچنین در بخشی از اظهارات به تحریم‌های سزار پرداخت و درباره آن گفت که  این تحریم‌ها از افراد نزدیک به رئیس جمهور سوریه آغاز شده است و واشنگتن بر افرادی تمرکز دارد که یا اقدام به تأمین مالی رئیس جمهور سوریه یا نیروهای نظامی این کشور کمک کرده‌اند.

جیمز جفری در این خصوص همچنین گفت که  واشنگتن هفتاد و پنج فرد را به موجب سزار، تحریم کرده است و این تحریم‌ها ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1079779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =