کرسی زبان پشتون در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی می‌شود

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی کرسی زبان پشتون در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی( ایسکانیوز)، غفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با علاءالدین بروجردی معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

بروجردی در این دیدار با محکومیت حادثه تروریستی دانشگاه کابل و تسلیت به ملت و دولت افغانستان، گفت: کرسی زبان پشتون در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می شود و امیدواریم بتوانیم آن را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما گسترش بدون محدودیت و همه جانبه روابط با کشور افغانستان است، اظهار داشت: هیچگونه محدودیتی برای گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی قائل نیستیم.

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تجهیز بیمارستان کابل، افزود: درصدد هستیم این بیمارستان را علاوه بر مباحث درمانی و مداوای بیماران به یک دانشگاه تخصصی پزشکی تبدیل کنیم.

بروجردی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای راه اندازی مدارس سما و آموزشگاه های فنی و حرفه ای در افغانستان آمادگی دارد، گفت: هیچگونه محدودیتی برای توسعه همکاری های علمی و آموزشی نداریم و آماده همکاری هستیم.

عباس گنجی قائم مقام معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی در این جلسه با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی زمینه ها به خصوص پزشکی می تواند کمک های ویژه ای به مردم افغانستان ارائه دهد، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از کتب مرجع پزشکی جهت ارسال به افغانستان آماده شده و آماده ایم دوره های آموزشی کوتاه مدت را در بخش های مختلف پزشکی راه اندازی کنیم.

وی در ادامه به آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی، جهت گسترش واحدهای آموزشی در افغانستان اشاره کرد و گفت: مدارس سما و آموزشگاه های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نیروی کار برای جامعه جوان افغانستان می تواند بسیار کارآمد باشد.

گنجی اظهار داشت: می توانیم در واحدهای شهرهای مرزی خود در روزهای تعطیلات آخر هفته، امکاناتی فراهم کنیم که کارمندان دولتی و اساتید دانشگاه های افغانستان به صورت گروهی و تحت مدیریت دو کشور جهت تحصیل رفت و آمد داشته باشند.

همچنین غفور لیوال سفیر افغانستان در تهران در این دیدار با قدردانی از همدردی مسئولان جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه آزاد اسلامی با مردم افغانستان در حادثه تروریستی دانشگاه کابل، اظهار داشت: این حادثه ملت افغانستان و جامعه جهانی را شوکه کرد. با این وجود دانشجویان و اساتید دانشگاه کابل اعلام کرده اند در کلاس های درس حضور خواهند یافت.

وی در ادامه خواستار گسترش ارتباطات علمی و دانشگاهی بین دو طرف شد و گفت: بیشترین تعداد دانشجویان افغانستان که در خارج از این کشور مشغول به تحصیل هستند در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

لیوال تصریح کرد: مدتی است که درصدد ایجاد کرسی زبان پشتون در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران هستیم. این درحالی است که بزرگترین دپارتمان زبان پشتون را در کشور چین داریم و متأسفانه در کشورهای همسایه و هم زبان در این زمینه فعالیت جدی انجام نگرفته است.

وی در ادامه افزود: کاربرد زبان پشتون در چند دهه اخیر در مطبوعات و رسانه های افغانستان توسعه فراوانی یافته است.

سفیر کشور افغانستان تأکید کرد: این کشور به دلیل جمعیت زیاد جوانان نیازمند آموزشگاه های فنی و حرفه ای است، چرا که جوانان باید با یادگیری مهارت های گوناگون وارد بازار کار شوند.

وی همچنین با تأکید بر استفاده از علم و تجربیات جمهوری اسلامی ایران درخصوص درمان بیماری سرطان، گفت: تربیت ماما و پرستار نیاز عمده جامعه امروز افغانستان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079785

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =