آلودگی هوای تهران علی‌رغم کاهش ترددها نشان دهنده مدیریت ناکارآمد است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که آلودگی هوا در شرایطی که ترددها به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته نشان می‌دهد نحوه مدیریت و مقابله با آلودگی هوا بسیار ناکارآمد است و نیازمند راهکاری جدی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مجتبی رضاخواه اظهار کرد: ما نیازمند انجام اقداماتی در میان مدت و طولانی مدت برای حل مشکل آلودگی هوای تهران هستیم تا میزان آلاینده‌ها به حد قابل قبولی برسد و این امر نیازمند یک هدف گذاری مثلا در یک بازه ۱۰ ساله است که براین اساس هر سال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل مشکل آلودگی هوا و شاخص آلودگی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اولین قدم در این زمینه هدف ‌گذاری است. اگر ما به درستی هدف گذاری کنیم ابتدا باید منابع آلودگی درست تشخیص داده شود یعنی بدانیم چند درصد از آلودگی مربوط به خودروهای سواری، حمل و نقل عمومی، حمل و نقل مربوط به ساخت‌وساز، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تهران و اطراف تهران است در واقع هر کدام از اینها نیازمند ارزیابی است و بعد از آن سیاست‌گذاری در این زمینه نیز بخشی به مجلس شورای اسلامی و بخشی به حوزه اجرا برمی‌گردد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مثلا تولید خودروهایی که از یک حدی بیشتر آلایندگی دارند باید ممنوع شود و در این راستا نیاز است که طرحی یا لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و این امر به قانون تبدیل شود یا برای کارخانجاتی که خودروهای حمل و نقل عمومی می‌سازند استانداردی تعیین شود. در همه دنیا یک هدف گذاری انجام می‌شود که چقدر مصرف سوخت خودروها پایین بیاید. طبیعی است آلودگی هوا هم کاهش می‌یابد. ما نیز در کشورمان نیازمند قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی هستیم.

رضاخواه ادامه داد: تا حدی می‌شود موتورهای بنزینی را بهینه کرد و بعد از آن ما باید به سراغ تولید خودروهای هیبریدی و برقی برویم یا برای انتقال کارخانه‌های آلاینده در شهرهای بزرگ برنامه‌ریزی کنیم. همچنین باید قوانین مشخصی برای کاهش آلودگی هوا وضع کنیم و برای عدم اجرای این قوانین هم مجازات تعیین کنیم به این نحو می‌توانیم نحوه‌ی مدیریت اجرایی کشور را به سمت تخصصی شدن سوق دهیم این کمک می‌کند افراد شایسته به سمت‌های مدیریتی منصوب شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای حل مشکل آلودگی هوا به عهده دستگاه اجرایی و برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت نیازمند مشارکت مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: شیوع کرونا و کاهش سفرهای درون شهری نشان می‌دهد مشکل آلودگی بسیار جدی است. علی‌رغم کاهش تردد و سفرها همچنان آلودگی هوا را شاهد هستیم و این مشکل راهکاری جدی می‌طلبد. البته نیازمند آمار مشخصی هستیم که مثلا ترددها در مهرماه امسال چقدر کاهش یافته است که علی‌رغم آن آلودگی تغییر نکرده است. این موضوع به برنامه‌ریزی جدی نیاز دارد.

رضاخواه در پایان تصریح کرد: کرونا نشان داد نحوه مدیریت آلودگی هوا بسیار ناکارآمد است زیرا اکنون مدارس اغلب تعطیل هستند اما با این حجم از کاهش تردد باز هم روزهای آلوده‌تری را تجربه می‌کنیم و این نشان می‌دهد اگر در سال‌های گذشته گاهی هوا تمیزتر شده به خاطر بارش باران و پدیده‌های طبیعی بوده و اگر این پدیده‌ها به کمک ما نیایند وضعیت همین است که شاهد آن هستیم.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1079842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =