رهایی تدریجی سیستان از "بدمسکنی" به روایت آمار

طبق آمار، حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان از ۴۱ درصد در سال ۱۳۹۶هم اکنون به ۳۷ درصد رسیده است. همچنین اجرای پروژه های مختلف عمرانی از قبیل نوسازی بافتهای ناکارآمد، راهسازی، ساخت کارخانجات مختلف، احداث شهرهای جدید در سواحل مکران و اجرای کریدور شمال به جنوب از برنامه های دولت است که می تواند به توسعه استان سیستان و بلوچستان منجر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، طبق آخرین آماری که اوایل آبان ماه امسال استاندار سیستان و بلوچستان ارایه داد مجموعا ۳۷.۴ درصد مساحت شهرهای سیستان و بلوچستان دچار حاشیه نشینی است. این آمار در سال ۱۳۹۶بالغ بر ۴۱ درصد بود. از سال ۱۳۹۲ تاکنون با صرف ۲۵۲میلیارد تومان ساماندهی و بهسازی و احداث تاسیسات روبنایی در این مناطق انجام گرفته است.

برنامه محرومیت زدایی از استان سیستان و بلوچستان سالهاست در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد و به تازگی قوت گرفته است. مدتی قبل نمایندگان مجلس از این منطقه بازدید داشتند و اخیرا نیز در روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۹ وزیر راه و شهرسازی پروژه هایی را در این منطقه کلنگ زنی کرد. بازدید از پایانه مرزی میلک، افتتاح جاده دسترسی به زون انرژی میل نادر، افتتاح طرح ساماندهی حاشیه‌نشینی شهر زابل و بازدید از قطعات بزرگراه زاهدان - زابل از جمله برنامه های محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بود.

او همچنین در مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار - زاهدان، بازدید از روند اجرای پتروشیمی نگین مکران، طرح ریل گذاری قطعه ۸ این منطقه، کلنگ زنی سیلوی ۱۰ هزار تنی غلات در بندر شهید بهشتی و بازدید از شهر جدید تیس که به تازگی عملیات اجرای ۲۵۰۰ واحد مسکن ملی در آن آغاز شده شرکت کرد. اسلامی در جریان این بازدید دو روزه گفت که افتتاح چنین پروژه هایی در سیستان و بلوچستان نشان دهنده توسعه اقتصادی کشور است.

بیشترین حاشیه نشینی کشور بر اساس جمعیت در چابهار

با وجود تلاشها بیشترین حاشیه نشینی بر اساس نرم جمعیت در کشور به چابهار اختصاص دارد. اما مسیر امیدوارکننده ای برای رهایی این استان از بدمسکنی دیده می شود. اواخر خرداد ماه بود که مهدی عبوری - مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری - در بازدید از منطقه سیستان و بلوچستان اعلام کرد: او از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی، بسیج سازندگی و بسیج مستضعفان خبر داد که بر اساس آن طرح پاکسازی چابهار از معضل حاشیه نشینی قرار است به صورت پایلوت کشوری اجرا شود.

 احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان هم آنجا خبر داد که دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای حل مسئله حاشیه نشینی سیستان و بلوچستان اختصاص داده است.

 نوسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی در زاهدان

دوم شهریور ماه ۱۳۹۹ نیز علیرضا تابش - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - گفت: ۱۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های حاشیه‌ای زاهدان در حال نوسازی است که تعدادی از این واحدها برای دریافت تسهیلات و صدور پروانه به بانک‌ها و شهرداری معرفی شده اند.

همواره گفته می شود که حل معضلات مربوط به بافت های ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی از عهده یک دستگاه خاص بر نمی آید و باید بسیاری از وزارت خانه ها، سازمان ها و ارگان ها در این موضوع ورود کنند. دستگاه هایی مثل وزارت نیرو، شهرداری ها، بنیاد مسکن، بانکها و چندین دستگاه دیگر باید وزارت راه و شهرسازی را برای هدف نوسازی سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور یاری کنند.

به تازگی برخی نمایندگان استان تهران که بازدید از مناطق محروم را در دستور کار خود قرار داده اند به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و گفته می شود هم اکنون در حال بازدید از مناطق حاشیه نشین شهرستان چابهار هستند.

 سیدنظام موسوی نماینده مردم تهران  با اعلام این خبر گفته است: ۲۵ هزار نفر در حاشیه شهر چابهار زندگی می کنند که عموماً محل زندگی آنها  آلونک هایی بدون آب و برق است. او گفت که تعدادی از نمایندگان، مامور و موظف به پیگیری مشکلات حاشیه‌نشینان شدند.

ظرفیت بی بدیل استان برای توسعه

دسترسی استان سیستان و بلوچستان به آبهای اقیانوسی ظرفیت قابل توجهی را به این منطقه برای افزایش درآمدهای کشور از طریق کریدور شمال به جنوب داده است. این منطقه می تواند شاهراه ارتباطی کشورهای آسیای میانه با جنوب شرق آسیا باشد.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران به هندوستان ایران معروف است و کشور هند در اواخر سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۵ میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری کرد. همان‌قدر که گوادر در پاکستان برای چین مهم است، چابهار ایران برای هند اهمیت دارد. چشم انداز پیش روی بندر چابهار، تخلیه و بارگیری ۸۵ میلیون تن کالا است، البته امروز تنها هشت و نیم میلیون تن کالا تجارت می شود که با افق در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری دارد. بر اساس آمارها، میزان بارگیری و تخلیه کالا در بندر چابهار در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما قطعا روند کنونی باید سرعت داده شود. چابهار می‌تواند جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه را با جمعیت دو میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد.

در سوی دیگر، چین در گوادر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده اما نیم نگاهی نیز به چابهار دارد؛ به طوری که هم اکنون چینی ها، هندی ها و افغانها برای سرمایه گذاری در چابهار با یکدیگر رقابت می کنند.

منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

کد خبر: 1079954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =