زمین سوخته فوتبال و انتخابات فدراسیون

ریاست آینده فدراسیون فوتبال ایران با چند چالش جدی روبرو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مجید خاتونی؛ با اعلام فیفا تکلیف فدراسیون فوتبال مشخص و انتخابات آن به زودی برگزار خواهد شد. اما شرایط حساس فعلی کشور و همچنین اوضاع وخیم فدراسیون فوتبال دو عامل مهم و چالش پیش روی رئیس آینده این فدراسیون خواهد بود.

چرا که فشار تحریم ها و بحران های اقتصادی و سیاسی کشور، "فوتبال متکی بر پول نفت" را زمین گیر کرده و از طرفی سوء مدیریت و آشفتگی ساختاری در بدنه فدراسیون و همچنین میزان بدهی های سنگین آن، نیازمند اقدامات اساسی و همه جانبه است تا با پرهیز از سطحی نگری مانع از تداوم رویه های بدون برنامه و مخرب گذشته گردد.

برون رفت فوتبال از رنجی که عمده ذینفعان آن را در برگرفته در گرو حضور یک "تیم مدیریت اثرگذار" و "اهل تخصص" است و برای افراد معمولی و اهل ذوق که تنها سودای نام و نمایش و شهرت دارند جای مناسبی نخواهد بود. تکرار آزمودنی ها و تداوم خطاها تجاربی را به قیمت گزاف بر جای گذاشته که اهالی فوتبال آگاهانه باید از آن بهره جویند چرا که وقت تکرار خطا و هدر رفت سرمایه ها به سر آمده.

حسب شرایط موجود،"دانش اقتصادی" باید از مهم ترین ویژگی های مدیریت آتی فدراسیون باشد. مولفه ای که گویی در طی سال های گذشته نهیب آن هرگز به گوش اعضای مجمع و تصمیم سازان نرسیده و اصل"درون زا و برون ده"بودن اقتصاد فوتبال،اعتنا و اهتمامی را به همراه نداشته است.

به انضمام آن، مدیریت جسورانه می تواند در جهت گشایش "اقتصاد بسته "فوتبال؛ با گفتمان، رایزنی و ارائه راه حل های عملیاتی با نهادهای تصمیم ساز و قانون گذار، نقش آفرینی تاریخی کند.

نیک می دانیم اگر بهترین نسخه و برنامه های توسعه برای رونق اقتصاد در هر نهاد از جمله ورزش نوشته شود در ساختار فساد آلود و بی نظم، فلج و خنثی خواهد شد. به کارگیری اصل "سالم سازی" و "زدودن آلاینده ها" از بدنه فوتبال و تنگ کردن فضاهای مفسده از اوجب واجبات مدیریت فدراسیون فوتبال است. برای تحقق این امر کاربست "شایسته گزینی" و عبور از درد کهنه "روابط مریدی و مرادی" می تواند راهگشا باشد.

از سوی دیگر، همواره یکی از موانع مهم توسعه و عدم پیشرفت فوتبال فقدان یک "کانون فکری" و "مرجعیت دانشی" بوده است. سیاست های ضد جمعی در فوتبال بسیاری از شخصیت ها و نهادهای فوتبال را از دایره اثرگذاری دور نگه داشته که خود عامل بسیاری از کج روی ها و زیان ها بوده است. به طور مثال اگر از کانون مربیان فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی نظر مشورتی و پیشنهادی اخذ می شد آن گاه پای انجمن صلح و دوستی هلند و حضور افراد بی ربط و پیامدهای تلخ و تخلفات و مفاسد دیگر پدید نمی آمد.

تغییر "الگوی تصمیم سازی" پیش نیاز تحول در فوتبال ما خواهد بود. از این رو با انسجام اهالی فوتبال به صورت"جمع گرایی نهادی"در قالب پیوند های صنفی(کانون ها و اتحادیه های مدیران ،مربیان، ورزشکاران، داوران و ...)دایره مشارکت متخصصان و نیک خواهان فوتبال را گسترش می دهد. با این تدبیر "مغز افزار" فدراسیون شکل واقعی به خود گرفته و از حلقه های بسته و غیر شفاف که جز خطاهای مدیریتی، ایجاد حائل گفتمانی و در مجموع عقب نگه داشته شدن فوتبال نتایجی به همراه نداشته بیرون می آید.

"بینش اجتماعی و فرهنگی" از دیگر ویژگی های مهم مدیریت آتی فدراسیون باید باشد. چرا که فوتبال به مثابه "قلب جامعه ایرانی" در قامت یک تکیه گاه برای زیست اجتماعی آشفته ایرانی کارکرد دارد. به عبارتی فوتبال فراتر از یک ورزش، به دلخوشی و یک زبان اجتماعی بدل شده است. متاسفانه در پی فقدان حاکمیت مطلوب در سپهر ورزشی، این مزرعه(جامعه)نمی تواند از بذر(فوتبال) بهره لازم را برده و با افزایش کیفیت و محتوا و نیز کاهش حواشی و خشونت کمک حال جامعه ایرانی شود.

آشتی خانواده ها با فوتبال در پرتو سالم سازی فضا و هموارسازی مسیر ارتقا و رشد می تواند به اشتیاق و حضور نوجونان و جوانان و پیگیری آرزوهایشان کمک نماید. در پس رویکرد جامعه شناختی است که بهره مندی از کارکردهای این ورزش مردم پسند، حقوق حقه همه گروه ها به ویژه زنان را مورد وصول قرار می دهد.

فوتبال می تواند همچون گذشته قربانی انتخاب های نادرست شود و با حضور مدیران بی برنامه دچار بحران و بنیان افکنی گردد. چنانچه از گذشته و اکنون نامناسبمان فهم می شود، گرفتار روزمرگی شدن محصول بی برنامگی است که بارش مصائب را برای فوتبال به همراه دارد. از این رو "برنامه محوری" ذیل "حکمرانی مطلوب" یکی از حلقه های مفقوده فوتبال و تضمین کننده موفقیت مدیران آتی خواهد بود.

"بینش سیاسی"و"قدرت مطالبه گری" نیز می تواند از فاصله بسیار نزدیک و تحمیلی دولت نسبت به فوتبال کاسته و از قوانین و بسته های حمایتی حاکمیت در تقویت زیرساختی فوتبال در مسیر خود اتکایی و توسعه پایدار بهره مند شود.

یحتمل دوران شکوفایی فوتبال می تواند با برنامه ها و سلسله اقدامات تحول آفرین ریاست آتی فدراسیون قرابت داشته باشد. ظرفیت سازی و ارزش آفرینی از نیازهای اساسی فوتبال ایران است که بدنه مدیریت فدراسیون آینده با بالفعل کردن ظرفیت های مغفول با رویکردی دانش بنیان و استفاده مطلوب از نیروهای متخصص زمینه ساز نوگرایی آن باشد.

ذکر شاخص های مورد اشاره بخشی از نیازهای حیاتی فدراسیون فوتبال است که از رئیس و گروه همکار آن انتظار می رود. بدیهی است ظهور و بروز این امر مهم در ید توجه و مطالبه مجدانه اهالی فوتبال از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1079980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =