ظریف: آمریکا حق نداشت از برجام خارج شود

وزیر امور خارجه کشورمان در پی سفرش به ونزوئلا در گفت‌وگویی ضمن اشاره به جوانب مختلف همکاری ایران و ونزوئلا، موضع کشورمان درباره مسائل مختلف از جمله انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام را بیان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از شبکه تله‌سور،

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر اخیرش به ونزئلا و روابط دوجانبه تهران-کاراکاس گفت: ما روابط بسیار خوبی با ونزئلا داریم. با رئیس جمهور مادورو که من را صمیمانه پذیرفت، گفت‌وگویی درباره ارتقای بیشتر روابط دوجانبه  در زمینه انرژی، علم و فناوری و کووید-۱۹ داشتیم که هم ونزوئلا و هم ایران پیش‌رفت قابل توجهی در آن داشته‌اند.
ظریف در پاسخ به این سوال که وضعیت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در ایران چگونه است، گفت: به دلیل تاثیر بزرگی که اخیرا بر جمعیت گذاشته است، خیلی خوب نیست اما اجرای فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران نظارت می‌شود و ما پیش‌رفت خوبی در زمینه تولید واکسن و داروی موثر این بیماری داشته‌ایم.

او همچنین مطرح کرد که با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا درباره «وضعیت بین‌المللی و لزوم اتحاد کشورهای تحت فشار آمریکا و پافشاری آن‌ها بر پایبندی به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و همکاری با یکدیگر برای شکست دادن این تحریم‌های غیرقانونی» گفت‌وگو کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره توسعه همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی  با توجه به تهدیدهای دولت آمریکا و این که آیا این همکاری‌ها پیشروی خواهند کرد، گفت: البته که پیشروی خواهد کرد. ما چهل سال است که این نوع اعمال فشار آمریکا را دوام آورده‌ایم و اگر قرار بود تسلیم شویم، مدت‌ها پیش این کار را می‌کردیم.

ظریف درباره اظهارات اخیر الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره همکاری‌های دوجانبه تهران-کاراکاس مبنی بر این که فروش موشک‌های دوربرد ایران به ونزوئلا برای آمریکا قابل قبول نیست و در پاسخ یه این که آیا دولت ونزوئلا از ایران تسلیحات می‌خریده است و تهدید  آمریکا در این زمینه برای ایران و ونزوئلا چه خواهد بود، گفت: همکاری دفاعی برای ایران و ونزوئلا کاملا قانونی است. آمریکا سعی کرد در شورای امنیت مانع آن شود اما شکست خورد ، به همین دلیل است به استراتژی قدیمی‌اش که تهدید کشورها و زورگویی به آن‌هاست متوسل می‌شود. ایران و ونزوئلا اجازه متحمل شدن این زورگویی توسط آمریکا را به خود نداده‌اند و این ادامه خواهد داشت. همکاری ما کاملا قانونی است. ما به همکاری با ونزوئلا حتی در زمینه دفاعی ادامه خواهیم داد. ما بر این باوریم که این حق ونزوئلاست از هر کجا که می‌خواهند تجهیزات نظامی تهیه کند اما آن‌چه ونزوئلا نیاز دارد و آن‌چه ایران می‌تواند ارائه کند، چیزی است که در بخش‌های دفاعی‌مان مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. این یکی از موضوعات روابط دوجانبه ما خواهد بود و فکر می‌کنم که به آمریکا هیچ ارتباطی ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تحریم‌های جدید واشنگتن ترسی ندراد، گفت: اساسا طبق همان چیزی که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس جمهور ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای آمریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند، بنابراین کاری کرده‌اند که تحریم‌هایشان ته کشیده است.

او درباره موضع ایران درباره نتیجه انتخابات آمریکا و این که آیا بر سر کار بودن دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در کاخ سفید تفاوتی دارد، گفت: هنوز نمی‌دانیم که چه کسی پس از این انتخابت پیروز خوهد شد، اما معلوم است که تفاوتی میان این دو مورد وجود دارد، خصوصا در دوران دولت ترامپ که حتی اختلافاتی میان خود جمهوری‌خواهان نیز وجود داشت و دیپلماسی‌ای که دولت ترامپ در پیش گرفت، اگرچه دیپلماسی زیادی هم از آن ندیدیم، بر اساس تهدیدهای شخص او و وزیر امور خارجه‌اش بود. بنابراین تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست بلکه عملکردهاست. آمریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است به دلیل این که به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد.

رئیس دستگاه  دیپلماسی ایران درباره این که آیا امیدی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که این کشور در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، دارد یا نه، توضیح داد: توافق هسته‌ای یک در چرخان نیست. آمریکا تصمیم گرفت که از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره‌ی این توافق به دست بیاورد. نکته این است که آمریکا حق نداشت از این توافق خارج شود چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر آمریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی یابد، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق.

ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: ما آمریکا را سه بار در شورای امنیت در سه ماه‌ گذشته شکست دادیم و این نشان می‌دهد که چقدر سیاست فشار حداکثری آمریکا و زورگویی آن در جامعه بین‌المللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست اما پیروزی قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود.

او در ادامه این گفت‌وگو درباره اقدام تقابلی ایران در برابر آمریکا در پی اقدام دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: ما با هدف قرار دادن پایگاهی که این عملیات تروریستی در آن علیه سردار سلیمانی انجام شده بود، حمله درخوری علیه یک عملیات تروریستی انجام دادیم اما واقعیت ماجرا این است که آمریکا جنایتی بزرگ را مرتکب شد؛ پیامدهای آن جنایت بزرگ به ویژه پیامدهای جمعی آن و تاثیرش بر احساسات مردم ایران و عراق همان‌طور که در مراسم‌های تشییع سردار سلیمانی دیدید، در پی آمریکا خواهد بود. یکی از پیامدهایش این بود که پارلمان عراق از آمریکا خواست این کشور را ترک کند و من فکر می‌کنم این بهای نهایی آمریکا است که برای ماجراجویی، خصومت و تروریسمش در عراق علیه سردار سلیمانی می‌پردازد.

ظریف در پاسخ به این سوال که نظرش درباره خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و وعده‌های دولت ترامپ درباره عملی کردن این موضوع چیست، گفت: بیشتر آن تبلیغات است و خود رئیس جمهور آمریکا گفته است در مناطقی که حضور دارند فقط برای حفاظت از نفت است نه حفاظت از مردم آن مناطق یا منافع آمریکا. آن‌ها در سوریه فقط برای حفاظت از میدان‌های نفتی حضور دارند که از آن بهره‌می‌برند و این به تاراج بردن ثروت مردم سوریه است. آن‌ها حق قانونی حضور در آن‌جا را ندارند و هیچ وقت از آن‌ها درخواست نشده است نیروهایی به سوریه بفرستند.

او در ادامه درباره  این که آیا طرح صلح ارائه شده توسط حسن روحانی در سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ با توجه به عادی سازی اخیر روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و روابط عربستان سعودی با آمریکا و همچنین باقی ماندن نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه، طرحی کارآمد خواهد بود، توضیح داد: سیاست‌هایی که به آن‌ها اشاره کردید سیاست‌های غلط و آسیب‌زا هستند که به منطقه و هدف فلسطینی‌ها و اول از همه و بیشتر از همه به جمعیت کشورهایی که به آن‌ها اشاره کردید، آسیب می‌زند اما واقعیت این ماجرا این است که شما همسایه‌های‌تان را انتخاب نمی‌کنید. این کشورها در جنوب خلیج فارس همسایه ما هستند و ما سیاست حفظ روابط دوستانه با همسایگانمان را داریم. بنابراین، پیشنهاد روی میز است و اگر شما انتخاب کنید که این پیشنهاد را بپذیرید، استقبال می‌شود. ملزوماتی در تمامی جوانب وجود دارد. ما آماده عمل کردن به سهم خودمان هستیم و انتظار داریم که آن‌ها نیز سهم خودشان را عملی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه درباره تروریسم اسلامی‌گرایانه و حملات انجام شده در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و اینکه اتحادیه اروپا چگونه با این حملات مواجه می‌شود، گفت: اسلام ارتباطی به تروریسم ندارد و مفهوم تروریسم اسلام‌گرایانه یک صورت سازی است و شایسته رئیس جمهور یک کشور متمدن نیست که از عنوانی جعلی استفاده کند ولی ما تروریسم و افراط‌گرایی را محکوم می‌کنیم. اما فراموش نکنید که این افراط‌گراهایی که این عملیات‌های تروریستی را انجام می‌دهند توسط متحدان آمریکا و غرب در منطقه، از جمله طرف عربستان سعودی حمایت می‌شوند. ایدئولوژی‌ای که آن‌ها به کار می‌گیرند، توسط عربستان سعودی برای مدتی طولانی پیش‌برده شده است. این که مسلمانان به خاطر آن‌چه متحدان غرب انجام می‌دهند، محکوم شوند، ریاکارانه است. من باور دارم که بی حرمتی به ارزش‌ها یک عمل خشونت‌آمیز است و توجیهی برای واکنشی خشونت‌بار نیست اما نباید فراموش کنیم که روی عمل خشونت‌آمیز از طریق بی‌حرمتی و توهین با تمام ۱.۹ میلیارد جمعیت جامعه مسلمانان است.

ظریف درباره این که آیا موضع فرانسه درباره آن‌چه آزادی بیان می‌خواند، درست است، تشریح کرد: معلوم است که آزادی بیان خواندن حمله به دیگران وقتی که حتی اجازه نمی‌دهید برخی موضوعات به طور علنی مورد بحث قرار بگیرند و وقتی که به مسلمانان اجازه داده نشود در مدرسه‌های فرانسه حجاب اسلامی داشته باشند، ریاکارانه است. چرا اجازه این را نمی‌دهید؟ 
وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر این، درباره دیدگاه ایران درباره درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ و این که این موضوع چه تاثیری بر ثبات ایران دارد، اظهار کرد: این اتفاق در مرزهای ما در حال رخ دادن است. ما به وضوح گفته‌ایم که اشغال قلمرو[یک کشور] مجاز نیست و تغییر در مرزهای بین‌المللی ناپذیرفتنی است. مناطقی از قلمرو آذربایجان که اشغال شده‌اند، باید خالی شده و آزاد شوند. در عین حال ما اول درباره خسارت‌های انسانی و خسارت‌های وارد شونده به  غیرنظامیان نگران هستیم. همچنین درباره ورود تشکیلات افراط‌گرایان به محل وقوع درگیری و عمل به عنوان هیئت‌های اعزامی در میدان جنگ نگران هستیم و این تهدیدی نه تنها برای ایران بلکه برای تمام صلح و ثبات منطقه است. بنابراین، ما باور داریم که این جنگ باید پایان یابد. اشغال نیز باید خاتمه پیدا کند.

ظریف راجع به این که آیا ایران تمایل به میانجیگری در این مناقشه را دارد، بیان کرد: من از معاونم خواستم که هم به آذربایجان و هم به ارمنستان و به روسیه و ترکیه برود و طرح پیشنهادی ما برای میانجیگری را ارائه کند. پیشنهاد ما که پیشنهادی نسبتا مفصل درباره آن‌چه است که باید انجام بگیرد، روی میز است و از طرف این دو کشور و همسایگانشان ترکیه و روسیه در حال بررسی است و منتظر پاسخ‌شان هستیم.

او درباره این که موضع دولت ایران درباره چندجانبه گرایی و وضعیت جدید ژئوپولیتکی با توجه به وقایع اخیر جهانی چیست، توضیح داد: ما باور داریم که نظام نوین جهانی هنوز شکل نگرفته است اما مطمئنا یک جهان تک قطبی و حتما یک جهان غربی نخواهد بود. عوامل موجود در جامعه جهانی گسترده‌تر از جامعه کشورها هستند. افراد، گروه‌ها، عاملان غیر دولتی و انجمن‌ها عاملانی در جامعه جهانی شده‌اند و منتظر خواهیم بود تا ببنیم این نظام نوین جهانی چگونه پیش می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان دیدگاهش درباره عملکرد سازمان‌هایی با کارکرد چندجانبه از جمله سازمان ملل و شورای امنیت آن بیان کرده وگفت: من باور دارم برای سازمان‌های بین‌المللی بسیار مهم است که واقعا چندجانبه‌گرایی را در پیش بگیرند و تحت تاثیر سیاست‌های کشوری یک‌جانبه‌گرا قرار نگیرند. متاسفانه آمریکا تاثیری مخرب در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی دارد و این در حالی است که سیاست آمریکا تنها بهره‌کشی از این سازمان‌ها در راستای منافعش است. اخیرا شاهد این بودیم که آمریکا چگونه سعی کرد از شورای امنیت به روشی عجیب برای پیش‌برد منافع غیرقانونی‌اش در برابر ایران سوء استفاده کند و چگونه ۱۳ عضو شورای امنیت مانع آن شدند. بنابراین، این‌ها واقعیت‌ها هستند و دبیرخانه‌های این سازمان‌های بین‌المللی باید مراقب باشند که از مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط آمریکا دوری کنند.

ظریف درباره روابط دوجانبه با کوبا گفت: ما از زمان انقلابمان روابط خوبی با کوبا داشته‌ایم. هر دو سیاست‌های غیرقانونی آمریکا را متحمل شده‌ایم. روابط دوجانبه نزدیکی را در بسیاری از زمینه‌های همکاری از جمله علم و فناوری، فناوری زیستی و انرژی و زمینه‌های دیگر ایجاد کرده‌ایم. 

او با اشاره به سفر آتی‌اش به بولیوی در مراسم تحلیف لوئیس آرسه رئیس جمهور جدید این کشور، درباره روابط دوجانبه بولیوی و ایران گفت: ما روابط بسیار خوبی با اوا مورالس رئیس جمهور پیشین بولیوی داشتیم و به داشتن روابطی خوب با دولت جدید بولیوی امیدواریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =