زیرساخت‌های لازم برای فعالیت فرهنگی در فضای مجازی فراهم نشده است/ لزوم آموزش کارکنان دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: هنوز زیرساخت‌های لازم برای نقش آفرینی هرچه بهتر فعالان فرهنگی در فضای مجازی فراهم نشده و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مریم اسلام پناه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اولویت‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: باتوجه به شرایط فعلی کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت فضای مجازی یکی از اولویت‌های مهم واحد کرمانشاه در سال تحصیلی جدید محسوب می‌شود. در این زمینه نیز طی ماه‌های گذشته به فراخور مناسبت‌های مختلف از اعم از ماه رمضان، اعیاد شعبانیه، ماه محرم و...، فعالیت‌های خوبی را در فضای مجازی آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: بخشی از برنامه‌های فرهنگی واحد کرمانشاه در این مدت به صورت ترویجی و بخشی دیگر با محوریت ارتقای اطلاعات کارکنان و اعضای هیئت علمی بوده است. همچنین برخی از فعالیت‌های فرهنگی در قالب برگزاری مسابقات مجازی بوده تا انگیزه‌ای برای استادان،دانشجویان و کارکنان دانشگاه برای نقش آفرینی هرچه بیشتر در فعالیت‌های فرهنگی فراهم شود.

اسلام پناه ادامه داد: البته برای نقش آفرینی و فعالیت فعالان فرهنگی در بستر فضای مجازی، باید زیرساخت‌های لازم نیز فراهم باشد. درحالی که هنوز زیرساخت‌های لازم برای نقش آفرینی هرچه بهتر فعالان فرهنگی در فضای مجازی فراهم نشده و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. واقعیت امر این است که هنوز نتوانسته‌ایم آمادگی لازم را برای حضور افراد و فعالان فرهنگی در فضای مجازی ایجاد کنیم اما تلاش‌ها در این راستا به صورت مستمر ادامه دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد کرمانشاه با تاکید بر اهمیت آموزش ضمن خدمت کارکنان و دانشجویان در زمینه فناوری اطلاعات تصریح کرد: کارکنان و دانشجویان باید در کنار فعالیت‌های روزانه خود، با کار در فضای مجازی نیز آشنا شوند و آموزش‌های لازم را در زمینه فناوری اطلاعات فرا بگیرند تا بتوانند نقش آفرینی مثبتی را در این راستا داشته باشند. با این اوصاف اما در واحد کرمانشاه تلاش کرده‌ایم تا این خلا را برطرف کنیم.

وی همکاری با بخش‌های برون دانشگاهی را یکی از اولویت‌های واحد کرمانشاه در سال تحصیلی جدید دانست و گفت: همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک با بخش‌های برون دانشگاهی مانند نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه آسیب‌های اجتماعی، برگزاری همایش‌های مشترک با بسیج اساتید و دانشجویی در زمینه عفاف و حجاب در سطح استان و همچنین برگزاری 3 مرحله از رزمایش کمک مومنانه، جزو فعالیت‌های مهمی بوده است که در این مدت انجام شده است.

اسلام پناه با اشاره به برگزاری مسابقات خاطره نویسی، دلنوشته، نقاشی و طراحی به مناسبت هفته دفاع مقدس بیان کرد:خوشبختانه این مسابقات که به صورت مجازی برگزار شد، با استقبال دانشجویان و کارکنان همراه بود به طوری که تا کنون نزدیک به 200 اثر را دریافت کرده‌ایم. در زمینه جشنواره «از حماسه تا حماسه» نیز درحال ساماندهی فعالان مجازی هستیم تا در مناسبت‌های مختلف تولید محتوای مجازی داشته باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد کرمانشاه درباره فعالیت تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: خوشبختانه بسیج دانشجویی در زمینه‌های مختلف مشغول فعالیت است اما متاسفانه باتوجه با تعطیلی دانشگاه‌ها، واحدهای استان کرمانشاه نتوانستند در زمینه ساماندهی و فعالیت تشکل‌های دانشجویی عملکرد خوبی داشته باشند. امیدواریم که بتوانیم به وسیله رایزنی با واحدهای دیگر و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن‌ها،فعالیت تشکلی دانشجویان را رونق ببخشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره توسعه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: خوشبختانه در این مدت با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، چندین کرسی آزاد اندیشی را به صورت مجازی با موضوعات فرهنگی و اجتماعی از قبیل انتخابات، عفاف و حجاب و... برگزار کرده‌ایم که با مشارکت قابل توجه استادان همراه بود.

اسلام پناه درپایان با اشاره به چالش‌های آموزش مجازی در سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد: باوجود فراهم نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی، تمام تلاش ما بر این است که مشکلات و چالش‌های این حوزه را نسبت به ترم گذشته برطرف کنیم. البته باید افراد برای فعالیت در سامانه‌های آموزشیار و پژوهشیار بیش از گذشته توجیه شوند و آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرند. درواقع ارتقای مهارت کارکنان و استادان، می‌تواند در این مسیر راه گشا باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080047

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =