مخالفت «جبران باسیل» با کدام درخواست‌های آمریکا منجر به تحریم وی شد؟

یک روزنامه لبنانی نوشت، مخالفت رئیس جریان آزاد ملی لبنان با درخواست‌های آمریکا منجر به تحریم وی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه (دیروز) در بیانیه‌ای اعلام کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، «جبران باسیل» رئیس «جریان آزاد ملی» (التیار الوطنی الحر) و وزیر خارجه پیشین را به موجب فرمان اجرایی ۱۳۸۱۸ در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی درباره این موضوع به تشریح درخواست‌هایی پرداخت که آمریکا خواهان آن بوده اما مخالفت باسیل با این درخواست‌ها منجر به تحریم وی شده است.

در این گزارش آمده، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان در پیامی رسمی از باسیل خواسته قطع روابط با جنبش حزب‌الله لبنان را اعلام و «نقش حزب‌الله در سوریه، عراق و یمن» را محکوم کند؛ علاوه اینکه تضمین‌هایی برای رسیدن به تسویه سریع پرونده ترسیم مرزهای مورد اختلاف میان لبنان و رژیم صهیونیستی و جداسازی ترسیم مرزهای دریایی و زمینی بدهد و سهمیه مطرح شده برای لبنان بر اساس خط موسوم به «هوف» در این پرونده را مطالبه نکند.

الاخبار افزود، منابع وابسته به جنبش هشت مارس (نزدیک به مقاومت) گفته‌اند، آمریکا تعهد داده در صورتی که باسیل این درخواست‌ها را بپذیرد آینده سیاسی وی تضمین خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده، باسیل به آمریکایی‌ها گفته که رابطه با حزب‌الله «رابطه با یک قدرت سیاسی اصلی است.. جریان آزاد ملی نیز مانند بقیه لبنانی‌هاست و هیچ ارتباطی به فعالیت‌های منتسب به حزب‌الله در خارج از لبنان ندارد؛ آنچه حزب‌الله در لبنان انجام داده حمایت را برای لبنانی‌ها فراهم کرد نه برعکس».

باسیل حدود یک سال پیش نیز در کنفرانسی مطبوعاتی با وزیر خارجه آمریکا «مایک پامپئو» گفته بود: حزب‌الله از نظر ما یک حزب غیرتروریستی است که نمایندگان آن از سوی ملت لبنان انتخاب شده‌اند و محبوبیت مردمی زیادی دارد، تروریستی نامیدن این حزب به کشوری برمی‌گردد که این کار را انجام داده و به لبنان مربوط نیست.

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز اعلام کرد، لبنان از آمریکا می‌خواهد ادله و مستنداتی را که منجر به تحریم باسیل شده، ارائه دهد.


منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1080104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =