دانشجوی سیاسی باعث تحرک جامعه می‌شود

جوامع مختلف اگر قصد پیشرفت و تحریک دارند، باید دانشجو را سیاسی و متعهد نسبت به اتفاق‌های جامعه پرورش دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از آفت‌های جریان دانشجویی بی‌تفاوتی به مسائل روز جهان و مشکلات کشور است. دانشجو نباید درگیر سیاسی بازی شود ولی اگر سیاسی نباشد؛ علم  و اراده لازم برای تحرک و پیشرفت فکری جامعه را نخواهد داشت.

فرید نادری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه دانشگاه مهمترین تریبون آزادی بیان در چارچوب اخلاق جامعه است، گفت: با نگاهی عمیق به حوادت سیاسی و جنبش‌های مختلف متوجه می‌شویم  که جنبشی که با همراهی دانشگاهیان سیاسی ایجاد شود؛ جنبشی پایدار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان ادبیات مطالبه گری را می‌دانند، گفت: دانشجویان خواسته‌های خود را به روش صحیح بیان می‌کنند که این به آرامش مطالبه‌گری منجر شده و باعث جلوگیری از ایجاد تنش ناشی از نبود فرهنگ اعتراض در جامعه می‌شود.

دبیر اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد:  دانشجویان جوان هستند و جوانی برای خود ویژگی‌هایی دارد. انرژی و نشاط عمده‌ترین ویژگی جوانی بوده که آنها می‌خواهند این انرژی متراکم و هیجان انباشته را در جایی تخلیه کند و از این جهت، سن دانشجویی، مقتضی تحرک و حرکت‌های انقلابی است.

وی اضافه کرد: دانشجویان چون با معرفت‌ها و اطلاعات جدید آشنا هستند، از لحاظ روشی، روش‌های انتقادی و تحلیلی را دنبال می‌کنند، در نتیجه پرسش‌گر و انتقادگر بوده و این ویژگی باعث شده تا دانشجو به عنوان محور اصلی تحرکات اجتماعی شناخته شود.

به گفته نادری؛ طبقات اجتماعی به علت وابستگی به کار، شغل و درآمد، محافظه کارند؛ اما دانشجو چون کار و اشتغال ندارد، محافظه کار نیست؛ آرمان خواه است و در راه آرمانش، هزینه می‌کند.

این دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی مطرح کرد: دانشجویان به دلیل شروع تحصیلات عالی و آشنایی نزدیک و نسبتاً نظام‌مند با مسائل اجتماعی و سیاسی، بهره مندی از فرصت تحلیل‌های دسته جمعی در قالب هم صحبتی‌های روزمره، پیرامون شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی و جهانی، جنبش‌های دانشجویی را در وضعیتی قرار می دهد که اغلب خصلتی آرمان گرایانه پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه حکومت‌های فاقد دموکراسی یا به تعبیری استبدادی همواره به دنبال نا آگاهی مردم از وضع سیاسی هستند، گفت: نظام‌های غیر مردم سالارانه قصد دارند تا می‌توانند حکم خود را بر جامعه تحمیل کند اما نهضت انقلاب اسلامی باید بطور کامل بر خلاف این جریان حرکت کند.

نادری با تاکید براینکه از جامعه‌ای که جوانان و دانشجویان آن سیاسی نیستند نباید انتظار انجام کارهای بزرگ توسط مردم را داشت، گفت: مردم اگر خواهان رسیدن به اهداف بزرگ نطام اسلامی هستند باید دانشجو را روشن و سیاسی پرورش دهند و آن را از حوادث اطرافش به طور صحیح با خبر سازند.

این فعال دانشجویی یادآور شد:  آرمان‌های اسلام گرایانه و حق گرایانه در دنیای پول، شهوت و قدرت‌طلب امروزی بسیار گم شده‌اند و قطعا ما برای رسیدن به آرمان‌های خود هزینه‌های زیادی را محتمل خواهیم شد و دشمنان این تفکرات حق طلبانه ما از هر روشی برای خسته سازی و افزایش هزینه‌های ایستادگی ما استفاده می‌کند.

نادری در تکمیل سخنان خود گفت: دانشجو موذن جامعه است، بانگ به پا خواستن جامعه را دانشجو فریاد می‌زند؛  پس رسالتش ایجاب می‌کند در این راه خودسازی لازم را انجام دهد.

دبیر اتحادیه تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سیاسی بودن دانشجو، به معنای حساسیت در برابر سرنوشت خود و جامعه، داشتن بینش و تحلیل سیاسی پیرامون مسائل داخلی و خارجی و جریان‌های موجود بوده و در مرحله بعد، تلاش فکری و عملی برای بهبود و پیشرفت کشور، از طریق فرایندهای مختلف علمی، پژوهشی، سیاسی، فرهنگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «افراط کاری سیاسی» و یا «انفعال و بی تفاوتی سیاسی»، مغایر حقوق، وظایف و جایگاه دانشجو بوده و با آموزه‌های اسلامی، اصول نظام، منافع و امنیت ملی، استقلال، توسعه و پیشرفت مادی و معنوی کشور، در تضاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080156

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =