چالش‌ پیش روی اوپک با حضور بایدن در کاخ سفید

برخی منابع از احتمال رویارویی اوپک با چالش‌ حفظ توزان بازار نفت در صورت افزایش صادرات نفت اعضای تحریم شده این سازمان پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، منابع نزدیک به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» اعلام کردند که اعضای اصلی اوپک نگران‌اند با آغاز فعالیت جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، این ائتلاف دوباره زیر فشار قرار گیرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا ابتدا منتقد این ائتلاف بود، اما سپس تا حدودی حامی سیاست‌های اوپک پلاس برای دستیابی به توافقی کاهش تولید بی‌سابقه نفت شد.

بایدن می‌تواند روابط دیپلماتیک آمریکا را با سه عضو اوپک - عربستان و دو عضو تحریم‌شده یعنی ایران و ونزوئلا - و روسیه - تولیدکننده اصلی غیراوپک - تعدیل کند.

تحریم‌های ایران و ونزوئلا سبب حذف روزانه میلیون‌ها بشکه نفت از بازار شده است و اگر بایدن در چند سال آینده این تحریم‌ها را کاهش دهد، افزایش تولید این کشورها می‌تواند برقراری تعادل عرضه و تقاضا را برای اوپک دشوارتر کند.

بایدن اعلام کرده است که دیپلماسی چندجانبه را به تحریم‌های یک‌جانبه ترامپ ترجیح می‌دهد، گرچه ممکن است این مسئله به معنای لغو سریع تحریم‌ها نباشد. بایدن در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود: در صورت پیروی تهران از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، واشنگتن به این توافق با ایران بازمی‌گردد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ با اجرای دوباره تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را قطع می‌کرد، از این پیمان خارج شد. برخی اعضای اوپک از این ترس دارند که بازگشت صادرات ایران و ونزوئلا، بدون کاهش عرضه دیگر کشورها، به مازاد عرضه کنونی بیفزاید، این اعضا همچنین نگران ادامه حضور مسکو در اوپک پلاس هستند.

یک منبع اوپکی پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا گفت: تحریم‌های ایران می‌تواند دوباره ارزیابی شود، در این صورت ایران دوباره به بازار بازمی‌گردد.

این منبع گفت: خطر خروج روسیه از توافق کاهش تولید اوپک پلاس نیز وجود دارد که به معنای فروپاشی این توافق است، زیرا این ترامپ بود که مسکو را وارد این توافق کرد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1080273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =