خاندان بارزانی گذرگاه‌های مرزی را به بغداد نمی‌دهد

یکی از رهبران حزب کُردی «الجماعه الاسلامیه الکردستانیه» با اشاره به اینکه گذرگاه‌های مرزی منطقه کردستان منبع درآمد خاندان بارزانی است گفت که این خاندان اداره گذرگاه‌های مرزی را به بغداد واگذار نخواهد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «سوران عمر» از رهبران حزب «الجماعه الاسلامیه الکردستانیه» و عضو سابق پارلمان منطقه کردستان عراق تصریح کرد که دولت اقلیم اداره گذرگاه های مرزی را به بغداد تحویل نخواهد داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: خاندان بارزانی که رهبری حزب دموکرات کردستان را بر عهده دارد بر بخش‌های اصلی دولت منطقه کردستان کنترل دارد که گذرگاه‌های مرزی از جمله گذرگاه «ابراهیم الخلیل» از جمله آنهاست. 

وی افزود: این گذرگاه به منزله یک معدن طلاست زیرا ماهیانه میلیون‌ها دینار درآمد از آن کسب می‌شود. بسیار دشوار است که دولت منطقه کردستان و در رأس آن، «مسرور بارزانی» با شرط بغداد برای تحویل گذرگاه‌های مرزی به دولت مرکزی موافقت کند زیرا این امر به معنای خسارت چندمیلیارد دیناری است که بدون هیچ نظارت و بررسی به جیب خاندان حاکم بر منطقه کردستانی می‌رود.          

گذرگاه ابراهیم الخلیل، عراق را به ترکیه از طریق استان دهوک مرتبط می‌کند و یکی از بزرگترین گذرگاه‌ها در عراق است که از طریق آن هزاران کامیون حامل کالا به صورت روزانه تردد می‌کند.

از سوی دیگر، «باسم خشان» نماینده مستقل در پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با المعلومه گفت که الکاظمی قدرت اعمال قدرت دولت بر گذرگاه‌های منطقه کردستان را ندارد و به همین دلیل عراق میلیون‌ها دلار بابت این ناتوانی خسارت دیده است.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد که نخست‌وزیر الکاظمی نمی‌تواند در بسیاری از وزارت‌خانه و نهادهای دولت و منطقه کردستان اعمال قدرت و نفوذ کند و وی متاسفانه تنها برای نمایش در محور شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» تحرکاتی از خود نشان می‌دهد و دستورات او در حد جوهر بر روی کاغذ است و اجرایی نمی‌شود.

خشان توضیح داد: اقتصاد عراق ماهیانه به دلیل قاچاق نفت، عدم کنترل بر گذرگاه‌های مرزی و مالیات و فساد جاری در وزارت‌خانه‌ها متحمل میلیون‌ها دلار خسارت می‌شود.

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق شهریور ماه گذشته ضمن استقبال از تلاش‌های صورت گرفته برای حل مشکلات و اختلافات موجود بین اقلیم کردستان و بغداد، مدعی شد که مشکلات موجود به دلیل عدم اجرای مطلوب قانون اساسی است.

او افزود که در قانون اساسی اختیارات دولت فدرال و اختیارات اقلیم کردستان مشخص شده است؛ گذرگاه‌های مرزی در انحصار دولت فدرال نیست و اداره این گذرگاه‌ها به طور کلی باید مشترک با دولت فدرال باشد و ما نیز مشکلی با مدیریت مشترک آن نداریم.

بارزانی همچنین درآمدهای حاصله از این گذرگاه‌ها و سهم اقلیم کردستان نیز تصریح کرد که منطقه کردستان دائما با دولت فدرال برای دستیابی به توافقی بر اساس قانون اساسی در تماس است اما بغداد سهم مالی اقلیم کردستان را ارسال نکرده است.

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره  سرمایه‌های میلیارد دلاری و غیرقانونی «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان و رئیس کنونی حزب دموکرات کردستان عراق از طریق ایجاد مافیا با کمک سایر اعضای خانواده‌اش در رسانه‌ها منتشر شده است و برخی مقامات کُرد نیز ادعا می‌کنند که بارزانی‌ها درآمدهای حاصل از این گذرگاه‌ها و قاچاق نفت را به وزارت دارایی منطقه کردستان نیز تحویل نمی‌دهند بله از طریق ابزارهای غیرقانونی و ریختن پول به حساب‌های شخصی خود در حال ثروت اندوزی هستند.


منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1080276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =