برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی ازبکستان و کره جنوبی

دهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی ازبکستان و کره جنوبی با موضوع همکاری های اقتصادی و بازرگانی به صورت ویدئویی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی ازبکستان و کره جنوبی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی به صورت ویدئویی برگزار شد.

این اجلاس به ریاست «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «سونگ یون مو» وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی برگزار شد.

در چارچوب این نشست موضوعات کلیدی در دستور کار قرار گرفت و بر پایبندی قاطع طرفین برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، بهداشتی، فن آوری‌های اطلاع رسانی- ارتباطاتی، داروسازی، صنایع سبک و  موضوعات مالی تاکید شد.    

طرفین بر افزایش قابل ملاحظه‌ای مبادلات بازرگانی بین دو کشور تاکید کردند و متذکر شدند که در این مسیر هنوز پتانسیل قابل ملاحظه‌ای تحقق نیافته وجود دارد. با توجه به این موضوع گام‌های مشترک بعدی برای تعمیق همکاری‌های بازرگانی بین دو کشور با هدف دستیابی به مبادلات بازرگانی 5 میلیارد دلاری در آینده نزدیک را در میان گذاشتند.

طرفین در این زمینه پیشنهاداتی برای رفع موانع موجود بر سر راه تجارت و تسهیل شرایط برای انجام عملیات بازرگانی خارجی با شرکت‌های ازبکستان و کره جنوبی ارائه کردند.    

طرفین همچنین چشم انداز گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه سرمایه گذاری را بررسی و تاکید کردند که در حال حاضر طرح‌های بزرگ در زمینه‌های پتروشیمی، معدن، انرژی، صنایع نساجی، بهداشتی، داروسازی، تولید مصالح ساختمانی و کشاورزی اجرا می‌شود که قراردادها در چارچوب سفرهای سطح عالی به «سئول» در ماه نوامبر سال 2017 میلادی و به «تاشکند» در ماه آوریل سال 2019 میلادی امضا شده است.

در پایان دهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی ازبکستان و کره جنوبی در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی پروتکلی مبنی بر تعمیق بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور امضا رسیده است.

کره جنوبی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی بین دو کشور در سال  2019 میلادی در سطح 2 میلیارد و 755 میلیون و 400 هزار دلار قرار گرفت.

کره جنوبی تاکنون برای حضور در اقتصاد ازبکستان بیش از 10 میلیارد دلار اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان بیش از 461 کارخانه با مشارکت سرمایه‌گذاران کره جنوبی در بخش‌های ماشین سازی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، غذایی، فلز سازی، داروسازی، جهانگردی، نفت و گاز و خدمات فعالیت می‌کنند.

کره جنوبی استقلال این کشور ‌را در 30 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در 29 ژانویه سال 1992 میلادی روابط سیاسی خودرا با ازبکستان برقرار کرد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1080278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =