مسئولان «سند دانشگاه اسلامی» را عملیاتی کنند

محمد قربانی بزرگترین و مهم تریم اقدام برای رهایی علوم انسانی از وضعیت فعلی را در عملیاتی کردن سند دانشگاه اسلامی و توجه به کرسی‌های آزاداندیشی می‌داند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، محمد قربانی گلشن آباد عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در برنامه «گفتگوی علمی» با اشاره به وجود بیش از ۳ هزار موسسه عالی آموزش، ۴ میلیون و ۶۰ هزار دانشجو و ۱۰۳ هزار عضو هیئت علمی در کشور گفت: ۲۵ درصد از این بخشها حوزه علوم انسانی را پوشش می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان مقطع دکتری در حوزه علوم انسانی نسبت به دیگر حوزه‌ها بیشتر است که دلیل آن هم کم هزینه بودن آن نسبت به دیگر حوزه هاست اما در عین حال میزان ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و میزان نشریات علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی به مراتب پایین تر است.

قربانی بی توجهی اکثر دولتها در این چهل سال به حوزه علوم انسانی را علت این موضوع برشمرد و گفت: گواه این مطلب هم اینکه هیچ یک از وزرای علوم در این سالها، مرتبط با حوزه علوم انسانی نبودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی همچنین به راهکارهای توسعه و اعتباربخشی به علوم انسانی نیز اشاره و بیان کرد: بخشی از راهکارها در حیطه وظایف دولتها، سیاست گذاران و شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما بزرگترین و مهم تریم اقدام برای رهایی علوم انسانی از این وضعیت، عملیاتی کردن سند دانشگاه اسلامی و توجه به کرسی‌های آزاداندیشی است.

قربانی ادامه داد: اعضای هیئت علمی حوزه علوم انسانی باید کرسی‌های آزاد اندیشی و نقد و نظر را جدی بگیرند و رساله‌ها و مقالات دکتری را به مسائل روز جامعه معطوف کنند.

همچنین در ادامه این برنامه، دکتر محمدرضا فیاض مجتهدی کارشناس علوم راهبردی با بیان اینکه جامعه بشری و حکومتها باید بر مبنای علوم انسانی اداره و هدایت شوند گفت: علوم انسانی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ضعف شدیدی به سر می‌برد و به دلیل ماهیت ایدئولوژیکی و غربی بودنش، امکان رشد و نمو در جامعه ایران را نداشت.

وی شرط توسعه یافتگی جوامع را در توجه خاص به حوزه علوم انسانی دانست و افزود: با وجود افزایش توجهات به علوم انسانی از بعد پیروزی انقلاب اما باز هم این حوزه پیشرفت خاصی نکرد غافل از اینکه اگر علوم انسانی پیشرفت نکند جامعه هم توسعه یافته نخواهدشد.

کارشناس علوم راهبردی به راهکارهای توسعه و اعتباربخشی به علوم انسانی در محدوده و قلمرو جوامع اسلامی به ویژه ایران اشاره و اظهارکرد: علوم انسانی ما باید از ریشه‌های مبانی غنی اسلامی اعم از مبانی ایدئولوژیک، اعتقادی و آموزه‌های ائمه اطهار (علیهم السلام) بهره بگیرد.

فیاض مجتهدی اتصال علوم انسانی به مبانی علمی اسلامی را ضروری برشمرد و افزود: علوم انسانی زمانی در جامعه معتبر است که متصل به مبانی اعتقادی و فرهنگی و باورهای مردم باشد زیرا مردم علمی را که ریشه در واقعیات اجتماعی و مبانی اعتقادی و فطری نداشته باشد پس خواهند زد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =