نیازمند اعمال مدیریت منضبط مالی شهری در پایتخت هستیم

خزانه دار شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری کمتر از سوی سایر بخش‌ها مورد حمایت است و باید برای باقیمانده سال تمهیداتی با عنوان اعمال مدیریت منضبط مالی در شرایط نسبتا بحرانی داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، هفته گذشته در حاشیه برگزاری جلسه شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی رئیس این شورا در جمع خبرنگاران از برگزاری جلسه هم اندیشی و حضور شهردار تهران در این جلسه خبر داد و گفت: شهردار تهران قول داده است تا پایان سال دو سوم بودجه شهرداری را محقق کند، اما این مساله با انتقاد اعضا مواجه شده است، در باره این موضوع با حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران گفت و گو کردیم، وی با اشاره به اینکه گزارشی که از درآمد و هزینه شهرداری طی ماه‌های اخیر (یعنی حدود ۷ ماهه گذشته) از مجموعه کلی ۳۰ هزار ۵۷۴ میلیارد تومان بودجه وجود دارد حاکی از این است که تا پایان مهرماه ۱۰ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی ادامه داد: اگر سهم این ماه‌ها از این درآمد را به فرض مساوی بودن، تأمین شده باشد، باید ۱۸ هزار و ۳۲۷ میلیون تومان و وصول می‌شد. اما آنچه که در عمل اتفاق افتاده است، ۱۰ هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان بودجه وصول شده است.

رسولی بیان داشت: یعنی به عبارتی از کل بودجه مصوب شهرداری تهران ۵۸ درصد درآمدها حاصل شده و ۴۲ درصد عدم تحقق داشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها ۵ ماه دیگر از سال باقی است گفت: اگر در این ۵ ماه حق سهم درآمدی از بودجه مصوب، ۱۲/۱۲ دهم تأمین شده و مازادی هم داشته باشد به نحوی که ۴۲ درصد از عدم تحقق را پوشش دهد، در آن صورت بودجه مصوب شهرداری از حیث درآمد و هزینه تراز خواهد شد و بودجه تحقق خواهد یافت.

خزانه دار شورای شهر اظهار داشت: به هر میزان که از این درآمد حاصل نشود و جبران عقب ماندگی تحقق نیابد در پایان سال به همان میزان به طور نسبی و درصد روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: صرف اتکا به درآمد نمی‌توان از تصویر کامل و گویای مالیه حوزه مدیریت شهری ارائه کرد، چرا که در بخش‌های هزینه‌ای درست برخلاف درآمد که ۴۲ درصد آن با عدم تحقق مواجه هستیم در بخش هزینه‌ای به دلیل افزایش قیمت‌ها با رشد هزینه‌ها بیش از ۴۲ درصد مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در این ۵ ماه باقیمانده باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا این عقب ماندگی که در اسفند سال گذشته در اثر بحران کرونا به وجود آمده است جبران شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه این کمیسیون مرتباً جلساتی برای حل بحران عدم تحقق بودجه شهرداری داشته و با شهرداری هم برای حل آن هماهنگی‌های صورت گرفته است، گفت: اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت، با همین ۵۸ درصد تحقق یافته هم مواجه نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر، در مقایسه با دولت سهم کسب درآمد شهرداری بیش از دو برابر بوده است. و کسر بودجه آن‌هم کمتر از دولت است.

رسولی با بیان اینکه میانه سال را تمام کردیم و با تداوم شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و شرایطمان متأثر از این بیماری است باید در شرایط رکود کسب و کارها به فکر چاره باشیم، گفت: یکی از آیتم‌های درآمدی ۱۰ سال گذشته شهرداری بر پایه تعداد پروانه‌های صادر شده بوده که امسال با کاهش ۳۰ درصدی آن مواجهیم.

وی در ادامه گفت: از آنجا که برداشت حوزه مدیریت شهری این است که با کمال تأسف کمتر از سوی سایر بخش‌های حکومت مورد حمایت قرار خواهد گرفت باید برای باقیمانده سال تمهیداتی با عنوان اعمال مدیریت منضبط مالی در شرایط نسبتاً بحرانی داشته باشیم.

خزانه دار شورای شهر با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شهردار و معاونین اش، گزارش‌های مالی ارائه دادند که با دو سوم برنامه‌های شورا سازگار شده است، گفت: چون با افزایش هزینه‌ها مواجهیم، از جمله برنامه‌ها ی مورد انتظار کمیسیون این است که تیم اجرایی مدیریت شهری به خصوص با اتخاذ سیاستی که جلب مشارکت بیشتر بخش عمومی و خصوصی را پیش بگیرد و تلاش کند این هدف تحقق کامل پیدا کند چرا که در همین شرایط اقتصادی کشور و پایتخت، هم معتقدم ظرفیت‌های دست‌نخورده وجود دارد که اگر بخش اجرایی جدیت و انگیزه و سرعت و شجاعت بیشتری داشته باشد امکان غلبه پیدا کرده و همانند کاری که اسفند ماه صورت گرفت.

لوایح پیشنهادی شورای شهر برای عبور از بحران

وی با یادآوری اینکه در دو ماه نخست سال، شورا لوایحی را به منظور تقویت بخش مشارکت و تلاش بیشتر اخذ مطالبات از دولت به ویژه مطالبات مسلم و قانونی و کاهش قابل توجه مصارف هزینه‌ها ارائه داده است گفت: مهم‌ترین نتیجه آن این است که نه تنها به کاهش تحقق درآمد امکان اتمام پروژه عمرانی دارای اولویت ما به نتیجه نمی‌رسد، که حتی در زمینه نگهداشت شهر و حفظ همین سطح از ارائه خدمات شهری با نوسان مواجه می‌شویم.

به گفته رسولی با ادامه این روند، سیستم حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو با مشکل مواجه می‌شود و از طرفی اتوبوسرانی که از سوی بخش خصوصی اداره می‌شود به دلیل عدم همخوانی درآمد و هزینه‌ها دچار کج کاری خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه فشار گرانی‌ها باعث شد که شهرداری به فکر افزایش بهای خدمات بیافتد و لایحه افزایش ۲۰۰ تومانی کرایه‌ها را ارائه داد که با مخالفت مواجه شد ابراز داشت: طبعاً هزینه‌ای که نتوانیم به بحران فراروی مالی پایتخت غلبه کنیم باید انتظار آن را داشته باشیم که در ایفای نقش حاکمیت مرکزی کشور با کاستی‌ها مواجه می‌شویم.

خزانه دار شورای شهر خاطرنشان کرد: سعی می‌کنم با گزارشات مالی حوزه شهری مبتنی بر فرضیات غیر خوش بینانه با یک رویکرد هشدار دهی توجه و حساسیت همکاران را به تهدیدات جدی مقابل خود جلب کنم که هم برای شناسایی منابع حداکثری درآمدی تلاش و طاقت فرسایی داشته باشند و هم در کاهش هزینه‌های جاری بکوشند تا در سال پایانی این دوره مدیریت شهری در بخش‌های های تملک دارایی و پروژه‌های عمرانی به نتیجه برسد.

رسولی در پایان گفت: تلاش، انسجام و شجاعت و انگیزه بیشتر در حوزه اجرایی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و این آمادگی در بخش شورای شهر در حوزه تصمیم گیری شکل گرفته است اما هنوز در بخش اجرایی جرئت اتخاذ تصمیمات سخت و دشوار وجود ندارد.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1080326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =