کرسی آزاد اندیشی با محوریت «تحولات سیاسی در آمریکا» برگزار می‌شود/ تقویت فرهنگ ازدواجِ دانشجویی به کمک اساتید گروه معارف و جامعه شناسی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد گفت: در موضوعات عمومی تحولات سیاسی در آمریکا و تاثیرات جهانی آن یکی از موضوعات کرسی‌های آینده است. موضوع دوم چالش‌های اقتصادی امروز و راه حل‌های داخلی و خارجی آن و نیز کرسی در حوزه حجاب و عفاف است و بحث دیگر می‌تواند پیرامون خانواده اقتصادی و اجتماع شکل گیرد.

مهدی مختارزاده نیکجه معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: عمده برنامه‌های فرهنگی واحد هشتگرد و فصل‌الخطاب آن، اجرای دقیق دستورالعمل‌ها و اسناد بالادستی ارائه شده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و استفاده حداکثری از ظرفیت واحدها در جامه‌ عمل پوشاندن به سیاست‌های کلان فرهنگی دانشگاه است.

 وی تصریح کرد: نباید از این مسئله غافل شد که هر حوزه‌ای برای بقا و ارتقای کیفیت، نیاز به خلاقیت داشته و حوزه فرهنگ نیز از این قاعده مستثنا نیست. لذا در کنار برنامه‌های ابلاغی بخشی از برنامه‌های فرهنگی اجرایی در این واحد به نیازهای فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی وسیاسی جامعه دانشگاهی استان به ویژه شهرستان ساوجبلاغ و شهر هشتگرد مرتبط است.

مختارزاده در رابطه با رزمایش کمک‌های مومنانه افزود: پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب، در نیمه شعبان، مبنی بر جمع آوری کمک‌های مومنانه، تمامی پرسنل واحد، اعم از اعضای هیئت علمی، کارمندان و کارکنان، با اهدای یک روز از حقوق خود، به پویش کمک مومنانه پیوستند.

وی اضافه کرد: همچنین نذورات خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در ماه محرم، صرف کمک‌های مومنانه، نه تنها در استان البرز، بلکه در استان‌های همجوار شد. گفتنی است؛ مرحله چهارم کمک مومنانه با توجه به تمهیدات اندیشیده شده قرار است به زودی اجرایی شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد درباره جشنواره «ازحماسه تا حماسه» گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که اپیدمی کرونا برای فعالیت‌های حضوری فرهنگی دانشجویی ایجاد کرده، این گونه جشنواره‌ها در این برهه زمانی اهمیت دوچندان پیدا کرده است. لذا بر تمامی مدیران و اصحاب فرهنگ واجب است که با حداکثر توان، در برگزاری هرچه باشکوه تر این‌گونه رویدادهای فرهنگی اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد هشتگرد، از تمامی امکانات تبلیغاتی و ظرفیت‌های رسانه‌ای که حوزه‌های ریاست و  معاونت واحد داراست، بهره گرفته و در تمامی عرصه‌های استادی، کارمندی و دانشجویی با اطلاع رسانی و اعمال مولفه‌های تشویقی سعی در اجرای هرچه بهتر این جشنواره هستیم.

مختارزاده تصریح کرد: در بخش فعالیت‌های جهادی، در دو بخش کانون هلال احمر واحد و تشکل بسیج دانشجویی، فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است. این فعالیت‌ها در حوزه همکاری با جمعیت هلال احمر ساوجبلاغ و شبکه بهداشت و درمان شهرستان و  نیز ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی و ارائه مواد ضد عفونی و ماسک به دانشجویان جدید الورود بوده است.

وی با اشاره به نقش پررنگ و اساسی دانشجویان در کانون‌های دانشجویی که قلب تپنده‌ فعالیت‌های فرهنگی واحد دانشگاهی هستند، افزود: به عقیده بنده کار اساسی فرهنگی در واحدی صورت نخواهد پذیرفت، مگر اینکه در آن واحد، دانشجویان جوان و پرشور درقالب کانون‌ها به میدان آمده و سکان فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را در دست گرفته و با راهنمایی مدیران فرهنگی دانشگاه، به ارتقای کیفیت فعالیت‌های فرهنگی مبادرت ورزند.

مختارزاده تصریح کرد: از کانون‌های فعال دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد می‌توان به کانون‌های هلال احمر، کانون طلوع، تئاتر، سینما، همچنین کانون ادبی، کانون عکاسی، کانون مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و کانون قرآن و عترت اشاره کرد.

 وی تأکید کرد: یکی از تهدیداتی که پس از شیوع اپیدمی کرونا به فرصت تبدیل شد، توجه ویژه به ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت‌های فرهنگی است، شاید بتوان گفت تا حد زیادی قبل از آن مغفول واقع شده شده بود.

مختارزاده ادامه داد: در راستای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فعالیت‌ فرهنگی در فضای مجازی، با همکاری روابط عمومی دانشگاه با شعاری تحت عنوان"ما در فضایی ایفای نقش می‌کنیم، که مخاطب ما دوست دارد" فعالیت‌های فرهنگی را در این بستر اجرا کردیم که علاوه بر جذابیت بیشتر برای مخاطب، دسترسی آسان تر و بهره‌وری افزون‌تری داشت.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد گفت: همچنین در این راستا توانستیم ظرفیت ۱۵۰ نفره آمفی تئاتر دانشگاه را به ظرفیت ۳۴۰۰ نفری مخاطبان در فضای مجازی ارتقا دهیم. بنابراین باید فعالیت در فضای مجازی به صورت نیازمحور و  در راستای  جامعه پسند باشد. چنانچه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سیزدهم آبان فرمودند: حجم فعالیت فرهنگی بسیار است در عین حال باید در اندیشه ارتقاء تاثیرگذاری آن بود.

مختارزاده ادامه داد: با توجه به همزمانی پیک سوم شیوع کرونا با حضور دانشجویان جدید الورود، با کمک کانون هلال احمر واحد، که به عنوان کانون نمونه استانی برگزیده شده است، به ارائه خدمات بهداشتی از جمله ارائه ماسک، مواد ضدعفونی و ایجاد فاصله اجتماعی  کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش فرهنگی، با ارائه بسته‌های آماده شده مانند آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های فرهنگی دانشگاهی به استقبال نو دانشجویان رفتیم.

معاون فرهنگی واحد هشتگرد افزود: از آنجا که پیک سوم کرونا حضور دانشجویان را با محدودیت همراه ساخته است، این واحد در بخش مشاوره غیرحضوری، به دانشجویان قدیمی و جدید الورود، خدمات آنلاین و تلفنی متنوعی از جمله مشاوره خانواده، تغذیه، تحصیلی، اقتصادی، حقوقی، اعتقادی و امور بانوان توسط اعضای هیئت علمی مجرب ارائه می‌دهد.

مختارزاده اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت اساتید گروه معارف اسلامی و اساتید جامعه شناسی در راستای نهادینه سازی نگرش آسان به ازدواج باید تدابیری اندیشیده شود و در صورت نیاز ارتباط با خانواده دانشجویان جهت ایجاد و تقویت فرهنگ ازدواج آسان، سعی در از میان برداشتن پیرایه‌های دست و پا گیر مالی ازدواج در شرایط دشوار اقتصادی کنونی باشیم.

وی اضافه کرد: آیین نامه تخفیفات دانشجویی با استقبال و رضایت مناسبی از سوی دانشجویان دانشگاه‌های استان البرز مواجه شده است. در این بخشنامه دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) از پرداخت شهریه نیم‌سالی که در آن ازدواج کرده اند، معاف می‌شوند. اگر هر دو زوج دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی باشند تخفیف شامل هر دو نفر می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد تصریح کرد: از مسائلی که پیوسته مورد دغدغه تمامی گروه‌های علمی به ویژه گروه معارف اسلامی در واحد بوده بحث کرسی‌های آزاد اندیشی است. این کرسی‌ها با موضوعاتی چون اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و اشتغال‌زایی، کرسی‌های اعتقادی، اخلاقی، حجاب و عفاف، ازدواج و خانواده، قبل و بعد ازدواج بوده و قبل از شیوع اپیدمی کرونا مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

وی افزود: پس از شیوع اپیدمی کرونا نیز سعی بر این است که این سلسله مباحث در بستر فضای مجازی برگزار شود تا جامعه دانشگاهی از برکات کرسی‌ها محروم نشوند.

مختارزداه گفت: در موضوعات عمومی تحولات سیاسی در آمریکا و تاثیرات جهانی آن یکی از موضوعات کرسی‌های آینده است. موضوع دوم چالش‌های اقتصادی امروز و راه حل‌های داخلی و خارجی آن و نیز کرسی در حوزه حجاب و عفاف است و بحث دیگر می‌تواند پیرامون خانواده اقتصادی و اجتماع شکل گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد گفت: در بخش تخصصی با عنایت به اینکه شهرستان ساوجبلاغ به خصوص شهر هشتگرد و نظرآباد دارای ظرفیت‌های فراوان صنعتی هستند مباحثی چون ارتباط صنعت و دانشگاه، نیازسنجی رشته‌های دانشگاهی در بازار کار، میزان تطابق مهارت دانش‌آموختگان با نیاز بازار کار از برنامه‌های آینده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =