شریفی: بچه‌های سینما گرسنگی می‌خورند/ شبکه نمایش خانگی تابلوی فرهنگ لاکچری است

امیرحسین شریفی درباره شبکه نمایش خانگی گفت: این عرصه قشر خاصی از مردم یا فرهنگ لاکچری با دیالوگ‌های زننده‌ای را نشان می‌دهد و به نظرم هیچگونه نظارتی بر روی این محتواها نیست.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نمایش برخی سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی منجر به بلند شدن صدای اعتراض منتقدانی شد که هرکدام در بین صحبت‌های خود پرده از برخی مسائل این عرصه برمی‌داشتند. مسائلی که با ریشه یابی و بررسی نشان می‌داد عرصه سینما و به خصوص نمایش شبکه نمایش خانگی با چه مشکلات و مسائل مختلفی روبرو است. از این رو برای درک و فهم چنین عرصه‌ای با امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*شبکه نمایش خانگی تابلوی فرهنگ لاکچری است

ایسکانیوز: شبکه نمایش خانگی خانگی چه فرهنگی را به مردم نشان می‌دهد و آیا نظارتی برای روی آن وجود دارد؟

این عرصه قشر خاصی از مردم یا فرهنگ لاکچری با دیالوگ‌های زننده‌ای را نشان می‌دهد و به نظرم هیچگونه نظارتی بر روی این محتواها نیست. یکی از افراد مخالف اینگونه محتواها هستم و با ابتذال و مبتذل‌گرایی مخالفم.

*خودکشی با شبکه نمایش خانگی

ایسکانیوز: برخی می‌گویند چون مخاطب اینگونه می‌پسندد یا اسپانسری که مسئول حمایت مالی از فیلم است چنین سلیقه‌ای دارد، فیلمساز نیز باید به دلخواه آن فیلم بسازد، آیا چنین چیزی درست است؟

چنین کاری مثل خودکشی است. یعنی فردی به شخصی سم می‌دهد تا خود را بکشد. اگر اسپانسری بخواهد برای دیده شدن خود تبلیغ کند نباید اینگونه باشد تا فضایی به نمایش درآید که اصلا در زندگی مردم عادی وجود ندارد.  فضای زندگی ۹۰ درصد مردم با ۱۰ درصد دیگر فرق دارد. طیف نشان داده شده در برخی از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی ۱۰ درصد جامعه هستند. برخی ۱۰ درصدی‌ها را به تصویر می‌کشند اما عده‌ای هم هستندکه جای خواب  ندارند، آن‌ها باید چه کار کنند؟ نمایش فرهنگ لاکچری و قشر خاصی از جامعه غلط است و باید نرمال زندگی مردم را در این محصولات نشان داد.

*لمپن‌ها در سینما!

ایسکانیوز: آیا برای تولید چنین محتواهایی ضابطه‌ای در دنیای سینما وجود ندارد یا باید قوانین گذاشته شود همچنین وزارت ارشاد یا صداوسیما عملا خودشان به این عرصه ورود کنند تا جلوی چنین مسائلی را بگیرند؟

نزدیک به سه دهه در سینمای ایران آثاری را تولید کرده‌ام، چیزی در حدود ۱۴۴ اثر تولیدی داشته‌ام و سینما را کاملا می‌شناسم. نظارت وزارت ارشاد سلیقه‌ای است. یعنی هر معاونتی که عوض می‌شود سلیقه خودش را هم می‌آورد. معاونتی می‌آید که سلیقه سینمای جنگ دارد. می‌بینید که فیلم‌های دفاع مقدس ساخته می‌شود. بعد معاونتی می‌آید که نظر روی سینمای طنز دارد تا مردم بخندند. معاون اجازه می‌دهد و سینماگران هم به دنبال این موضوع می‌روند. سینما و شبکه نمایش خانگی باید قانون مدونی داشته باشند نه اینکه هرچند سال، وقتی معاونت یا وزیر عوض می‌شود سلیقه تازه‌ای هم بر آن‌ها اجرایی شود. تاکید می‌کنم برای این عرصه باید قانون و ضابطه‌ای وجود داشته باشد. مکرر گفته‌ایم که وزارت ارشاد باید قانون‌مند شود. خط و مرز بگذارد و آن را مشخص کند. عده‌ای هم آمده‌اند که پول دارند و دارای ارتباط نزدیکی با مسئولان ارشاد هستند و سینما و شبکه نمایش خانگی را به دست گرفته‌اند.

از این دست افراد، اشخاصی هستند که تولید و توزیع را یکجا دارند. افرادی هم که قبلا در بدنه سینما کار می‌کردند اکنون به راحتی نمی‌توانند کار کنند. آدم‌هایی به صورت گروهی جمع شدند و به هم نان قرض می دهند. سینما و نمایش خانگی را نابود کردند. سینما اکنون ابتذال است. وقتی با کودکی به سینما می‌روی تا فیلم ببینی، با دیالوگ‌های نادرستی مواجه می‌شوی. دیالوگ‌های که لمپن هستند. آدم از شنیدنش خجالت می‌کشد. اینها حرف عامه مردم است یا آدم‌های لمپن آن را می‌گویند؟! مشکل سینما زیاد است و باید حل شود.

*تخریب سینما با پول کثیف

ایسکانیوز: بین صحبت‌های خود به دست‌های پشت پرده اشاره کردید. حتی به یاد داریم که برای سریال شهرزاد گفته شد پول کثیف وارد آن شد. آیا چنین چیزی وجود دارد که افرادی  پول‌های خاصی وارد کنند؟

در دوره «شهرزاد» هم چند بار مصاحبه کردم که پول وارد شده به این پروژه از طریق پولشویی بوده است اما کسی توجه نکرد. دستمزدی که در سریال شهرزاد به بازیگران داده می‌شد اصلا نرمال نبود. عده‌ای با این کار هم سینما را خراب کردند و هم پولشویی کردند. آخر هم مشخص شد که این پول‌ها چه منشأیی داشت. اما اکنون نیز چین چیزی وجود دارد. تهیه کننده نمی‌تواند چنین پول‌های هنگفتی برای فیلم خود فراهم کند. اما دیده می‌شود که افرادی به بازیگر یک میلیارد دستمزد می‌دهند. این پول‌ها کثیف است زیرا با آن می‌خواهند پولشویی کنند. می‌گویند می‌خواهیم برای فرهنگ و فرهنگ‌سازی هزینه کنیم در صورتی که پول آن‌ها ریشه مشخصی ندارد. پول‌های کثیف وارد سینما شده است.

*بچه‌های سینما گرسنگی می‌خورند

ایسکانیوز: آیا خانه سینما و صنوف مختلف آن، حرف دلشان همین است و اعتراض دارند یا متمایل هستند که همین روند سینما ادامه داشته باشد؟

متاسفانه بدنه خانه سینما به همین گروه متصل است. مسئولان رده بالا خانه سینما به تیم باند وصل هستند و به هم پول قرض می‌دهند. خانه سینما خانه سینما نیست. اسمش را نباید خانه سینما گذاشت. وضعیت بدی دارد. این تیم پشت صحنه ریشه‌دار است. اگر نقطه سنجی کنیم و اشخاصی را  پیدا کنیم می‌بینیم همه به افرادی متصل هستند که قدرت و پول را در دست دارند. بچه‌های سینما همه گرسنگی می‌خورند. عوامل تولید، صدابردارها، بازیگران و بدنه سینما مشکلات زیادی دارند. کسانی را که در خانه سینما عضو نیستند را بر سر کار می‌برند. سینمای دهه ۶۰، سینما بود. فیلمی که ساخته می‌شد محتوا داشت و کسی نمی‌تواند اکنون فیلمی مثل آن آثار را بسازد. یعنی فیلمی که پیام داشته باشد و اثر گذار باشد. همچین چیزی وجود ندارد. فیلم های بدی الان وجود دارد.

*این باند درآمد کلانی می‌خواهد!

ایسکانیوز: آیا اینکه فیلم‌های سینمایی محتوای درخشانی ندارد برمی‌گردد به‌ اینکه دست‌های پشت پرده نمی‌گذارند تا فیلم با محتوای خوب ساخته شود؟

بله هیمن‌طور است. آن‌ها دنبال مادیات هستند و دنبال معنویات و درآمد معمولی نیستند. این باند درآمد کلانی می‌خواهد. آن‌ها می‌خواهند فیلم مبتذل بسازند و با تبلیغات زیاد به مردم نشان دهند. سینمای خانگی هم دستشان است و فیلیمو و رسانه‌های اینترنتی را هم در دست خود گرفته‌اند. چیزی دیگر در دست کسی نیست. چنین مواردی در دست باند خاصی است و نمی‌توان کاری هم کرد. باید ریشه آن‌ها زده شود.

*بازیگران نیز وارد باندها شده‌اند!

ایسکانیوز: حضور بازیگران میلیاردی و تبلیغات گسترده برای آن‌ها آیا نشان از آن ندارد که سینمای ایران بازیگر محور شده است و بازیگر معروف به هر فیلمی برود مخاطب جذب آن می‌شود؟

نه این طور نیست. فیلمی که محتوا داشته باشد مخاطب را به سمت خود می‌کشد. یعنی فیلمی که اگر محتوا و داستان داشته باشد. ایرانی‌ها قصه دوست دارند. سریال‌هایی که پخش می‌شوند اگر داستان نداشته باشند دیده نمی‌شوند. اما  وقتی سریالی بر اساس زندگی واقعی ساخته می‌شود دیده می شود. سینما هم اگر فیلمی ساخته شود که محتوا داشته باشد و بیننده هم با آن ارتباط برقرار کند مردم آن را می‌بینند، فیلم اگر بازیگر خوبی هم داشته باشد، بد نیست. اما این باند موجود چندتا از این بازیگران را بین خود آورده‌اند که آن‌ها می‌روند و برایشان پول یا اسپانسر می‌آورند و مبلغ میلیادی هم به خاطر آن دریافت می‌کنند. اینها اینگونه هستند.

آیا برای سینمای ایران راه خروجی از این مشکلات وجود دارد؟

باید امیدوارد بود بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رئیس جمهور بهتری بیاید و با قوانین سفت و محکم به میدان بیاییم و فیلم‌های خوبی بسازیم. تا این دوستان هستند کار درست نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =