احتمال توقف فروش «اف-۳۵» به امارات توسط بایدن هست

کارشناسان صهیونیست پیش‌بینی می‌کند دولت احتمالی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برای اینکه با ایران وارد گفت‌وگو شود، بندهای توافق نظامی با امارات را تغییر دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، علی‌رغم نگرانی برخی مقامات و تحلیلگران صهیونیست از پیروز اعلام شدن «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط رسانه‌های این کشور، می‌گویند احتمال لغو فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده وجود دارد؛ امری که تل‌آویو از هفته‌های گذشته دنبال آن است.

به نوشته وبگاه «یدیعوت آحارونوت»، کارشناسان اسرائیلی در امور غرب آسیا معتقدند دولت بایدن برای جلوگیری از دلسرد کردن مقامات ایرانی و آغاز گفت‌وگوهایی با این کشور جهت محدودسازی برنامه هسته‌ای این کشور، احتمالا قرار داد فروش تسلیحات پیشرفته به امارات را متوقف کند.

«ایتان گیلبوآ» استاد روابط بین‌الملل و رئیس مرکز ارتباطات بین‌المللی در دانشگاه «بار ایلان» واقع در فلسطین اشغالی می‌گوید، بایدن و متحدانش برای اینکه با ایران وارد گفت‌وگو شوند، ممکن است بندهای قرارداد نظامی با امارات را تغییر دهند و حتی پیشبرد «توافق‌های ابراهیم» (توافق سازش بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی) را هم متوقف کند.

بر این اساس، گیلبوآ اعتقاد دارد اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را به دست بیاورند، می‌توانند فروش از پیش برنامه‌ریزی‌شده جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را نیز تهدید کنند.

به نوشته یدیعوت، وی در این باره توضیح داد: «فرض بر این است که [بایدن] مسیر [ترامپ] درباره اتحاد منطقه‌ای را طی نخواهد کرد زیرا تمایل دارد با ایران بر سر یک توافق مذاکره کند. ارائه تسلیحات به کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] و افزودن کشورهای بیشتری به اتحاد منطقه‌ای با اسرائیل، ایران را خشمیگن می‌کند، پس شاید این‌ها را متوقف کند».

این کارشناس صهیونیست ادامه داد: «اگر حالت عادی و تداوم [رویکرد] بین دولت [کنونی و بعدی] آمریکا وجود داشت، مانند چیزی که در گذشته هم اتفاق افتاده بود، مهم نبود که چه کسی پیروز انتخابات می‌شود. کنگره هرگز توافق‌ها را دوباره انجام می‌دهد اما نظام آمریکا در حال حاضر بسیار شوریده و نامتعاد است و کسی نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد».

گیلبوآ - که زمانی هم در سمت مشاور ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی فعالیت داشت - درباره نظر دموکرات‌ها درباره کشورهای عربی نیز گفت: «بیشتر بخش‌های ترقی‌خواه این حزب باور دارد که کشورهای [حاشیه خلیج فارس] مرتجع هستند و آمریکا باید روابطش با آنها را قطع کند».

«یووال استاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفته بود تل‌آویو باید هرچه سریعتر با دولت احتمالی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند تا در آینده بدون اعمال تغییر در توافق هسته‌ای ایران، به آن بازنگردد

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1080432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =