استفاده از خرد جمعی دانشجویان در تقویت تشکل‌های دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره‌شهر گفت: در واقع تشکل‌های دانشجویی می‌توانند به عنوان دست راست دانشگاه برای توسعه برنامه‌های فرهنگی باشد؛ لذا با استفاده از خرد جمعی آنها می‌توان برای پیشبرد اهداف فرهنگی دانشگاه بهره گرفت.

مهدی فاضلی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: فلسفه دانشگاه همواره تعلیم و علم آموزی همراه با تربیت بوده است. امروزه با توجه به شرایط کرونا و عدم حضور دانشجویان در محیط دانشگاه نباید فلسفه تربیت به دست فراموشی سپرده شود. لذا باید این مشکل برطرف شود برای رفع این موضوع مهم‌ترین ابزار فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: نیاز است که فعالیت‌های فرهنگی را از بستر واقعی به مجازی تغییر دهیم. خوشبختانه با توجه به آگاهی نسل جدید به این فضا می‌توان حداکثر استفاده را کرد، بنابراین تحقق این امر مهم نیاز به اصلاح زیرساخت و بسترسازی در این زمینه دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره‌شهر گفت: از جمله مشکلاتی که با شیوع این بیماری ایجاد می‌شود، گوشه نشینی جوانان در منزل و ایجاد مشکلات روحی و روانی است در این واحد دانشگاهی در نظر داریم با برگزاری مسابقاتی در فضای مجازی همچون داستان نویسی،  شب شعر و فعالیت‌های ورزشی همچون دارت که به راحتی در منزل قابل انجام است دانشجویان را از حالت گوشه نشینی خارج سازیم.

فاضلی تأکید کرد: در همین راستا جشنواره «از حماسه تا حماسه»، مسابقات کتابخوانی، شب شعر، ساخت کلیپ‌های مذهبی و دهه فجر و سالگرد حاج قاسم سلیمانی را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: با توجه به اینکه امروزه اکثر وقت جوانان خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی صرف می‌شود این موضوع را می‌توان با دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد. اگر در وضعیت فعلی جامعه  هدایت شده باشد، در بسیار از موارد کارساز بوده؛ ولی اگر رها شود به طور یقین بسیار مخرب خواهد بود.

فاضلی گفت: با توجه به این امر باید سعی کنیم حتما به بحث استفاده جوانان از فضای مجازی توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ البته این امر به زیرساخت‌های ویژه‌ای نیز نیاز دارد که خود می‌تواند زمینه ساز ایجاد شغل‌های جدید برای جوانان باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره‌شهر درباره دانشجویان جدیدالورود گفت: هرساله برای دانشجویان جدید الورود جشن برگزار می‌شد؛ اما امروزه به دلیل شرایط موجود امکان برگزاری آن وجود ندارد، لذا سعی بر آن است که این امر را در فضای مجازی و از طریق کانال‌های ارتباطی دانشگاه و ساخت کلیپ‌های شاد انجام دهیم تا از این طریق بتوانیم امکانات و نحوه فعالیت دانشجویان در محیط دانشگاه را برای آنها بیان کنیم.

وی تصریح کرد: عمده مشکلات ازدواج دانشجویان امروزه بحث اقتصادی است؛ ولی در کنار این موضوع نباید از تاثیر فرهنگی زناشویی غافل شویم. یکی از موضوعاتی که بر زندگی مشترک تاثیر می‌گذارد فضای مجازی است.

فاضلی گفت: باید روی فرهنگ استفاده از فضای مجازی جوانان بیشتر کار شود تا بتوان برای جوانان امروزه این موضوع را جا انداخت که لزوما هر مطلبی که در فضای مجازی بیان می‌شود، درست نیست و اخبار و اطلاعات را باید از منبع موثق دریافت کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره‌شهر اظهار کرد: برای این کار یک مرکز مشاوره در دانشگاه دایر کردیم تا همکاران به صورت فعال در این زمینه هم از طریق مشاوره تلفنی و هم به صورت مجازی مشاوره‌های لازم را ارائه دهند.

فاضلی با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند در بالا بردن بینش سیاسی و فرهنگی دانشجویان مفید باشد، گفت: در سال‌های قبل که مشکلات کنونی در جامعه حاکم نبود در این واحد دانشگاهی عمده موضوعات فرهنگی در مقوله ازدواج و استفاده از ماهواره و فضای مجازی برگزار شد.

وی تصریح کرد: امروزه اگر چه با توجه به شرایط کنونی جامعه اجزای فیزیکی این کرسی‌ها قابل انجام نیست؛ ولی این واحد دانشگاهی در نظر دارد که با فراهم کردن زیر ساخت‌ها امکان برگزاری این برنامه‌ها را هر چند به صورت محدود در فضای مجازی داشته باشد.

فاضلی افزود: در واقع تشکل‌های دانشجویی می‌توانند به عنوان دست راست دانشگاه برای توسعه برنامه‌های فرهنگی باشد؛ لذا این واحد دانشگاهی سعی در تقویت این تشکل‌ها  دارد تا بتواند از خرد جمعی آنها برای پیشبرد اهداف فرهنگی دانشگاه استفاده کند. همچنین بودجه کافی برای انجام کارهای فرهنگی آنها اختصاص دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره‌شهر گفت: متاسفانه دشمنان با شروع جنگ نرم حجاب را به عنوان هدف اصلی مد نظر قرار داده‌اند تا بتوانند با رواج افکار و مدهای غربی جوانان را از دین دور کنند و این تفکر که حجاب باعث جلوگیری از پیشرفت شما می‌شود را در بین جوانان رواج می‌دهند؛ لذا ما در این زمینه باید فعال باشیم و سبک زندگی اسلامی را در بین جوانان ترویج دهیم.

وی تأکید کرد: برای این کار باید از خودمان شروع کنیم، لذا کارکنان و استادان می‌توانند به یک الگو برای دانشجویان در محیط دانشگاه تبدیل شوند که با رفتار و برخورد درست با دانشجویان سعی در امر به معروف و نهی از منکر دانشجویان داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =